رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ رشد درآمدهای مالیاتی استان خوزستان نسبت به کشور کمتر است، گفت: امسال فشار کمتری به فعالان اقتصادی خوزستان وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵ 18 June 2023

مهرداد نیکو در نشست خبری که امروز ۲۸ خردادماه در اهواز برگزار شد، در خصوص بحث بودجه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: این بودجه، بودجه‌ای است که در آخرین سال برنامه ششم توسعه، تدوین شده و مبنتی بر سند تحول دولت است. در این زمینه تلاش شده است اهداف سند تحول در بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شود زیرا پشتیبانی مالی این اهداف از طریق این سند بودجه انجام خواهد شد.

وی افزود: بودجه کشور از یک بخش منابع و یک بخش مصارف تشکیل شده است. منابع شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای مربوط به فروش نفت و انتشار اسناد خزانه است که اعداد آن به تصویب مجلس رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۲ در کشور گفت: براساس بودجه ۱۴۰۲ درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده ۸۹۴ هزار میلیارد تومان است که قرار است در این سال محقق شود و نسبت به سال قبل ۵۹ درصد رشد داشته است.

نیکو ادامه داد: در قانون بودجه ۶۲۴ هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از فروش نفت برای کشور پیش بینی شده که نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است. امسال در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به سمت اقتصاد بدون نفت برویم، سهم درآمدهای مالیاتی از سهم نفت در بودجه بیشتر است.

وی افزود: همچنین در سند بودجه یک رقم درآمد به عنوان واگذاری دارایی‌های مالی و اسناد خزانه وجود دارد. در این زمینه ۱۸۷ هزار میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی شده که نسبت به سال قبل ۸۱ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه بودجه کشور دو بخش هزینه‌ای و عمرانی (اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) دارد، اظهار کرد: بر این اساس بودجه عمرانی کشور ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۴۴درصد رشد دارد.

نیکو ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ برای مجموع استان‌های کشور ۶۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است که رشدی ۴۶ درصدی داشته است. در این زمینه برای استان خوزستان حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: رشد درآمدهای مالیاتی استان خوزستان نسبت به کشور کمتر است و بر این اساس فشار کمتری به فعالان اقتصادی استان نسبت به کشور وارد خواهد شد. همچنین این موضوع از جهتی دیگر نیز برای استان حائز اهمیت است. وقتی رشد کمتر از میانگین کشور باشد احتمالا اینکه مازاد درامد داشته باشیم بیشتر است و این مازاد درآمدها به استان باز می‌گردد و بسیار برای استان مطلوب خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: برای سال ۱۴۰۲ بودجه هزینه‌ای استان ۲هزار و ۱۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته و تقریبا با متوسط کشوری برابر است.

نیکو با اشاره به اعتبارات عمرانی استان خوزستان و آنچه که در شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود، تصریح کرد: مجموعا اعتبارات عمرانی استان ۱۱ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۸۵ درصد رشد داشته است. برای ۳۱ استان کشور مجموعا ۱۲۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است و خوزستان از نظر اعتبارات عمرانی وضعیت بهتری نسبت به کشور دارد.

وی افزود: اعتبارات قیر رایگان که هرساله برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و خیابان‌های شهرها تخصیص داده می‌شود برای مجموع استان‌های کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف تخصیص داده می‌شود. این اعتبارات توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها براساس شاخصه‌ها در استان‌ها توزیع می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: براساس بند "ه" تبصره ۶ قانون بودجه که امسال تاکید بیشتری به آن شده است، شرکت‌های بزرگ باید مالیات خود را در استان محل استقرار پرداخت کنند. این موضوع برای خوزستان که شرکت‌های بسیار بزرگی در آن فعالیت می‌کنند ظرفیت بسیار خوبی است تا شرکت‌ها مالیاتشان را به استان پرداخت کنند و ارزش افزوده آن نیز به استان اختصاص پیدا کند.

نیکو ادامه داد: همچنین براساس بند "الف" تبصره ۱۲ قانون بودجه، افزایش ضریب حقوق گروه‌های حقوق بگیر به میزان ۲۰ درصد است و همچنین افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در قانون بودجه لحاظ شده است.

وی افزود: براساس بند "الف" تبصره ۱۸ در بودجه ۱۴۰۲ صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها تشکیل شده است که دولت به صورت میانگین به هر استان یک هزار میلیارد تومان در آن تخصیص می‌دهد. همچنین بازگشتی منابع تخصیص یافته به تبصره ۱۶ و ۱۸ به این صندوق واریز خواهد شد تا بتوان از این صندوق استفاده کرد. این صندوق منابعی دیگر از جمله مازاد درآمدهای استانی و... دارد که به صندوق واریز خواهد شد و استان‌ها می‌توانند از این منابع برای پرداخت تسهیلات استفاده کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به ردیف‌های خاص استان خوزستان که از بودجه استان جدا هستند، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ برای طرح احداث راه‌آهن شلمچه به بصره که امسال شاهد شتاب گرفتن آن بوده‌ایم ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای مهار کانون‌های ریزگرد ۳۰۰ میلیارد تومان و برای توسعه عمران شهر آبادان و خرمشهر ۱۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نیکو ادامه داد: همچنین جهت توسعه زیرساخت‌های اربعین برای استان‌های خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده است که به وزارت کشور تخصیص داده می‌شود و در مدیریت واحد به استان‌های مورد نظر پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص تامین اعتبار اجرای فاز دوم ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: با پیگیری استاندار خوزستان و نمایندگان استان قرار شده ۲۰ درصد از سهام دولت در طرح توسعه نیشکر فروخته شود و از محل فروش آن اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم ۵۵۰ هزار هکتاری تامین شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: با توجه به اینکه امکان تامین این بودجه از بودجه‌های سنواتی عادی مقدور نبود قرار شد با فروش این سهام ۲۰ درصدی دولت در بورس، بودجه مورد نظر اجرای فاز دوم طرح تامین شود.

نیکو در خصوص بحث تخصیص بودجه و جذب اعتبارات عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۹۸.۶ درصد از اعتبارات استان جذب شد که از میانگین کشوری بسیار بالاتر بود. بنا بر قانون مجلس امسال هنوز مدت زمان جذب تا پایان شهریورماه ادامه دارد و سال مالی به اتمام نرسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سنوات قبل تخصیص استان پایین بود اما برای سال ۱۴۰۱ با همت دولت تقریبا به صورت کلی ۷۶ درصد از منابع تخصیص داشته‌اند که بخش اعظمی از این تخصیص نقدی بوده است و دستگاه‌های اجرایی در تلاش هستند تا اعتبارات تخصیص داده شده را تا پایان سال مالی جذب کنند.

منبع/ایسنا

برچسب ها: مالیات ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار