مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: براساس سیاست‌های سازمان امور عشایری امسال جامعه عشایری از روند تک محصولی خارج می‌شوند و در تولیدات آن‌ها تنوع ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 21 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم علی‌جعفر رضایی در جلسه شورای عشایر شهرستان که امروز در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در کنگره شهدای عشایری فرمودند عشایر وفادارترین قشر به انقلاب هستند و این مسئولیت ما را در خدمت‌رسانی به جامعه عشایری سنگین‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: عشایر قشری پرتلاش، سختکوش و خودکفا هستند، اما خدمات رفاهی، بهداشتی و آموزشی بسیار کمتری نسبت به جامعه شهری دریافت می‌کنند و با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را در خودکفایی ملی به عهده دارند.

رضایی با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای مولد هستند که علاوه بر تولید در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن سهم خود را به خوبی ادا کردند گفت: از مجموع 9800 شهید استان 520 شهید مربوط به جامعه عشایری است که در تأمین امنیت غذایی و مرزها نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه هر چادر عشایر می‌تواند یک کارگاه تولیدی کوچک و مقاومت در نقاط مرزی باشند افزود: عشایر در سال دو بار کوچ می‌کنند که یک بار در بهار و بار دیگر در پاییز است و در کوچ بهاره در سطح استان و در کوچ پاییزه در مناطق گرمسیری و شهرستان‌های مرزی مستقر هستند و 3000 خانوار نیز به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان کوچ می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه 13 هزار و 880 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 75 هزار نفر در استان حضور دارند گفت: این جمعیت یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که از نظر جمعیت دامی در رتبه چهارم کشور و جمعیت عشایری در رتبه هفتم قرار داریم.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه عشایر 30 درصد نیاز پرتئینی استان را فراهم می‌کنند، عنوان کرد: عشایر 12 هزار تن در سال گوشت قرمز، 25 هزار تن شیر و فرآورده‌های آن، 900 تن روغن حیوانی و 1700 تن الیاف دامی تولید می‌کنند که 70 درصد این الیاف صرف تولید صنایع دستی خود آن‌ها می‌شود.

رضایی گفت: سالانه 22 هزار قطعه صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که 30 درصد مجموع صنایع‌دستی استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده به عشایر استان گفت: براساس آیین نامه ساماندهی عشایر مصوبه هیئت وزیران در سال 1395 برای حدود 22 دستگاه در زمینه خدمات‌رسانی به جامعه عشایری وظایفی تعیین شده، اما تاکنون خدماتی مشاهده نشده است. 

رضایی با بیان اینکه مشکلات عشایر تنها توسط امور عشایری رفع نمی‌شود و همکاری سایر دستگاه‌ها را نیاز دارد افزود: شهرستان کرمانشاه 4399 خانوار عشایری با 20 هزار و 213 نفر جمعیت دارد.

وی عنوان کرد: اعتبارات خدمت‌رسانی به جامعه عشایری در سال گذشته 12 میلیارد ‌و 500 میلیون تومان بود که پنج میلیارد و 800 میلیون تومان آن تخصیص یافت که در وحله اول برای آبرسانی سیار هزینه شد و اعتبارات امسال نیز 13 میلیارد و 300 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

رضایی با اشاره به برنامه‌ریزی با تأمین آب شرب پایدار برای عشایر گفت: در برخی مناطق مجوز حفر چاه‌های 30 متری دریافت شده و سال گذشته 12 پروژه اجرا شد.

وی از توزیع 3140 کیسه آرد بین عشایر شهرستان کرمانشاه با نظارت بخشداران خبرداد و افزود: هر کیسه آرد 800 هزار تومان برای دولت هزینه دارد، اما با قیمت 40 هزار تومان در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که بخشداران باید نظارت دقیقی داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه سرانه آرد عشایر 12 کیلوگرم است گفت: در مجموع 125 هزار و 600 کیلوگرم آرد توزیع شده و آرد مورد نیاز 10 هزار و 467 نفر از مجموع 20 هزار نفر جمعیت عشایری را تأمین می‌کنیم که البته عشایر ساکن در روستاها به دلیل استفاده از آرد یارانه‌ای سهمیه دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها درآمد عشایر از طریق دام است افزود: سیاست سازمان امور عشایر در امسال این است که عشایر از روند تک محصولی خارج شوند و محصولات آن‌ها تنوع پایتخت باشد و تولید صنایع دستی، کشت گیاهان دارویی، گردشگری و زنجیره تولید گوشت قرمز را مدنظر داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه اعتبار خوبی از محل بند ب تبصره 16 برای عشایر در نظر گرفته شده است گفت: 260 میلیارد تومان تسهیلات تعیین شده که در مرحله اول 80 میلیارد تومان تخصیص یافته که کمکی به اقتصاد خانوارهای عشایری باشد. 

وی با اشاره اینکه از خرداد 1401 تا پایان سال 2195 تن نهاده دامی با ارز ترجیحی بین عشایر توزیع شد افزود: به ازای هر باب دام 10 کیلوگرم نهاده به شرط بیمه کردن تعلق می‌گیرد.

رضایی بیان کرد: همچنین 65 هزار لیتر نفت سفید، 3700 کیلوگرم گاز مایع بین عشایر توزیع شده و 11 دستگاه خودروی تانکر آبرسانی سیار روزانه 55 مترمکعب آب بین 1200 خانوار عشایری توزیع می‌کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار