مدارس دولتی و غیردولتی در کنار هم بار تحصیلی دانش آموزان را به دوش می‌کشند اما هر۲ نمونه مدرسه نقاط ضعف و قوتی دارند که اولیا را برای انتخاب دچار سردرگمی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ 21 June 2023

در خوزستان هشت هزار مدرسه دولتی و غیر دولتی وجود دارد که فضای آموزشی یک میلیون و یکصد هزار دانش آموز را فراهم می‌کنند، همواره این موضوع مورد بحث است که آیا سطح آموزش در مدارس دولتی بهتر است یا مدارس غیردولتی وآیا عدالت آموزشی رعایت می شود یا خیر؟

مدارس دولتی و غیر دولتی هر ۲ دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که مانع از تصمیم گیری درست والدین دانش آموزان می‌شود.

البته این موضوع نیز مطرح است که خانواده‌های کم برخوردار شرایط مناسبی برای تصمیم گیری در این بخش ندارند و تنها گزینه پیش روی آن ها مدارس دولتی است، به همین دلیل رعایت عدالت آموزشی برای حمایت از دانش آموزان در این قشر ضروری است.

مقام معظم رهبری همزمان با روز معلم امسال در دیدار با جمعی از جامعه فرهنگیان تاکید کردند که عدالت آموزشی باید به گونه ای ایجاد شود که نحوه آموزش و تجهیزات در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان باشد.

متاسفانه در خوزستان رقابت سازنده‌ای بین مدارس دولتی و غیر دولتی وجود ندارد که مانع رشد علمی و تجهیزاتی این مدارس شده است.

مدارس دولتی قابل مقایسه با مدارس غیر دولتی نیستند

یک کارشناس مسائل آموزشی در خصوص مقایسه عملکرد و تجهیزات مدارس دولتی و غیردولتی در استان بیان کرد: عدالت آموزشی آنگونه که باید در هر ۲ نمونه مدرسه رعایت نمی شود.

فرامرز سنجری اظهار کرد: مدارس دولتی متاسفانه امکانات مناسب و کافی برای آموزش به دانش آموزان ندارند، به عنوان مثال در بسیاری از مدارس دولتی کتابخانه و یا کارگاه وجود ندارد.

وی افزود: مدارس دولتی معمولا در تامین مایحتاج خود با مشکل مواجه هستند و مدیران مدارس دولتی بیشتر به جای اینکه نگران وضعیت تحصیل و آموزش دانش آموزان باشند به فکر تامین مسائل مالی مدارس هستند.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه بودجه اختصاصی به مدارس دولتی بسیار کم است اظهار کرد: اگر مدارس دولتی در تامین هزینه‌های خود مشکلی نداشته باشند تنها دغدغه آن‌ها بالا بردن کیفیت آموزشی خواهد بود.

سنجری ادامه داد: بخش قابل توجهی از قبولی های کنکور از مدارس غیر دولتی و سمپاد ( مدارس تیزهوشان) است که این موضوع نشان می‌دهد مدارس دولتی قابل مقایسه با مدارس غیر دولتی نیستند.

وی تاکید کرد: در انتخاب معلم باید سختگیری‌های بیشتری شود تا از افراد توانمند برای آموزش استفاده گردد، آموزش و پرورش باید به قدری جذابیت داشته باشد تا نخبگان جامعه این وزارتخانه را برای اشتغال انتخاب کنند.

سنجری مشکلات آموزشی در استان را بخاطر دلایل مختلف دانست و گفت: یکی از این موارد چند زبانه بودن دانش آموزان است که باعث ایجاد چالش هایی در مسیر آموزش استان و میزان یادگیری دانش آموزان شده است.

این کارشناس مسائل آموزشی خاطرنشان کرد: نیاز است برای مدارس استان‌های مرزی که با مشکلاتی همچون ۲ زبانه بودن دانش آموزان روبه‌رو هستند؛ برنامه ریزی و ساز و کار مشخصی فراهم شود.

عدم رعایت عدالت آموزشی با افزایش مدارس سمپاد

سنجری با انتقاد از رشد مدارس سمپاد افزود: افزایش مدارس سمپاد باعث می‌شود تا دانش آموزان تیزهوش و سطح بالا از مدارس عادی جدا شوند و نوعی بی عدالتی در بین مدارس عادی و خاص ایجاد شود.

وی گفت: با این اقدام دانش آموزان نمونه در یک مدرسه جمع آوری می‌شوند و این کار سطح علمی دانش آموزان در مدارس عادی را تحت تاثیر قرار داده و زمینه رقابت دانش آموزان درمدارس دولتی را با افت همراه خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه افزایش مدارس سمپاد باعث می شود تا مدارس عادی از تعداد دانش آموزان سطح بالای علمی و پرسشگر کمتری برخوردار باشند بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان مدارس سمپاد بعد از مدتی مهاجرت می کنند و این مسئله، سرمایه گذاری های دولت در حوزه آموزش را با چالش همراه کرده است.

سنجری با بیان اینکه مدارس دولتی اغلب با مشکل مالی مواجه هستند گفت: تعداد دانش آموزان در کلاس‌های درس اینگونه مدارس بالا است و همین موضوع ممکن است سطح کیفی آموزش را کاهش دهد.

کمبود فضای آموزشی در مناطق حاشیه‌ای اهواز

این کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در مناطق حاشیه اهواز بیان کرد: تعداد دانش آموزان اینگونه مناطق بسیار بالا هستند و به دلیل کمبود مدرسه، سطح کیفی آموزش در مدارس را می توان نسبت به دیگر مناطق پایین تر دانست.

نقاط ضعف و قوت مدارس دولتی و غیر دولتی در خوزستان

استقبال بیشتر مردم خوزستان از مدارس غیر دولتی

نماینده مدارس غیر دولتی خوزستان گفت: تمایل اغلب مردم خوزستان برای تحصیل فرزندان خود در مدارس غیر دولتی است، مدارس دولتی باید سطح آموزشی خود را بالاتر ببرند تا تمایل به تحصیل در این مدارس افزایش یابد.

رضا ساقی با بیان اینکه مدارس غیر دولتی در کنار مدارس دولتی بار تحصیل دانش آموزان استان را بر عهده دارند افزود: البته وظیفه اصلی تحصیل دانش آموزان در کشور بر عهده دولت است و مدارس غیر دولتی هیچگونه حمایت و کمکی از سوی دولت دریافت نمی‌کنند.

وی گفت: البته مدارس غیر دولتی نیز وجود دارد که سطح علمی بالایی ندارند اما اکثر مدارس غیر دولتی به لحاظ تجهیزات و امکانات شرایط بهتری نسبت به دولتی دارند.

ساقی افزود: بسیاری از خانواده‌ها از هزینه های زندگی کم می‌کنند تا امکان ثبت نام و تحصیل فرزند آنها در چنین مدارسی فراهم شود.

نماینده مدارس غیر دولتی خوزستان با بیان اینکه برخی مدارس غیر دولتی در تهران هزینه‌های بالایی می‌گیرند بیان کرد: در خوزستان هزینه‌هایی که از سوی مدارس غیر دولتی دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر مدارس غیر دولتی نظارت دارند گفت: در ۲ سال شیوع ویروس کرونا مدارس غیر دولتی زیادی به دلیل غیرحضوری شدن کلاس‌های درس تعطیل شدند.

صدور مجوز تاسیس مدارس غیر دولتی به افراد غیر کارشناس

نماینده مدارس غیر دولتی خوزستان بیان کرد: متاسفانه در مواردی، افراد فاقد تخصص لازم برای تاسیس مدارس غیردولتی مجوز دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث کاهش کیفیت آموزش در اینگونه مدارس نیز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز برای تاسیس مدارس غیر دولتی باید به افراد دارای تخصص داده شود ادامه داد: همچنین نظارت بر تاسیس این مدارس باید سختگیرانه باشد تا روند آموزشی دانش آموزان دچار چالش نشود.

مدارس دولتی از کمبود بودجه رنج می برند

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه نباید به مدارس دولتی و غیر دولتی نگاه مطلق داشت گفت: هر ۲ نمونه مدرسه دارای نقاط ضعف و قوتی هستند.

مسعود حمیدی نژاد با بیان اینکه مدارس دولتی از نداشتن امکانات و تجهیزات کافی رنج می‌برند اظهار کرد: در مدارس دولتی اگر بودجه و امکانات مناسب فراهم شود، فضای بسیار خوبی برای آموزش دانش آموزان فراهم می شود.

وی گفت: مدارس دولتی اگر امکانات و تجهیزات لازم را داشته باشند بسیار سرآمد هستند، متاسفانه اغلب این مدارس از نداشتن بودجه و امکانات رنج می‌برند.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: مدارس غیر دولتی فضای تبلیغاتی بسیار بهتری را نسبت به مدارس دولتی دارند تا دانش آموز بیشتری را جذب کنند.

حمیدی نژاد ادامه داد: اگر مدارس دولتی و غیر دولتی بر اساس نظام آموزش و پرورش و در راستای تحول بنیادین عمل کنند؛ شرایط بسیار مناسبی برای آموزش دانش آموزان خوزستانی فراهم خواهد شد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بار سنگین آموزش ۱۶ میلیون دانش آموز را برعهده دارد و به تنهایی قادر به ارائه آموزش این تعداد دانش آموز نیست به همین دلیل نیاز است که مدارس غیر دولتی در امر آموزش مشارکت کنند.

مدیر آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه سیستم آموزشی باید بر اساس سند تحول بنیادین حرکت کنند افزود: با تامین تجهیزات و توسعه مدارس دولتی و نظارت هر چه بهتر بر مدارس غیردولتی می‌توان عدالت آموزشی در استان را اعمال کرد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار