نشست نمایندگان اصناف، کشاورزان استان اصفهان با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و سرپـرست حوضـه آبریز زاینده‌رود برای حل مشکلات آبی استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 24 June 2023

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در نشست معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیر حوضه آبریز زاینده رود با کشاورزان اصفهان، با اشاره به اینکه بیش از ۹۷ درصد مساحت حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان است، گفت: همواره   اصفهان و زاینده رود دو کلمه است که کنار هم بکار می‌رود.

مهران زینلیان افزود: در دولت سیزدهم همه تلاش بر این بوده که مشکلات انباشته‌ای که از گذشته وجود داشته است با همفکری و همدلی حل و فصل شود.

وی گفت: فرونشست و حوادثی که مشابه فروچاله‌ای که دو هفته پیش در بزرگراهی در اصفهان اتفاق افتاد و هر روز در این شهر شاهد هستیم از تبعات بی آبی است.

زینلیان افزود: طرح انتقال آب دریا پیشرفت خوبی داشته و امید است طرح‌های تأمین آب داخلی از استان و طرح‌هایی که از سال‌ها قبل وعده داده شده بود و مصوب وزارت نیرو است با عزم دوستان حل شود تا حداقل بخشی از مشکلات را در یک زمان کوتاه رفع کنیم.

زینلیان افزود: تمام همت استان این است که در کنار دوستان وزارت نیرو هر کار لازم است انجام شود تا مسائل آبی استان را حل کنند.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود نیز گفت: تلاش دولت سیزدهم و وزارت نیرو بر اساس منویات مقام معظم رهبری حل مشکلات حوزه زاینده رود است.

علیرضا الماس وندی افزود؛ برنامه‌های خوبی برای حوضه آبریز زاینده رود پیش‌بینی شده، اما عملیاتی شدن این برنامه‌ها نیاز به زمان دارد.

وی طرح اصلاح حوضه زاینده رود را بهترین طرح در حال حاضر عنوان کرد و گفت برای اتمام مطالعات این طرح سعی شده تمامی استاندارد‌های بین المللی لحاظ شود.

الماس وندی افزود: بر اساس این طرح به همه ابعاد و ویژگی‌های حوضه از جمله الگوی کشت، تغییر کاربری، نحوه برداشت، حقابه کشاورزان، حقابه محیط زیست و تالاب بین المللی گاوخونی سهم شرب و صنعت توجه شده است.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود با اشاره به اینکه تعادل حوضه آبریز زاینده رود در طول سال‌ها به هم خورده و ۴۰ هزار هکتار کشت دهه‌های ۶۰ امروز به ۱۶۰ هزار هکتار رسیده افزود باید با عزم ملی و جهادی تعادل بین منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود برقرار شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی‌های این وزارتخانه که هم به راهکار‌های نرم افزاری و مدیریت مصرف منابع و تقاضا توجه دارد و هم به راهکار‌های عمرانی و بسیج منابع مشکلات این حوضه به زودی کاهش پیدا کند.

محمد جوانبخت گفت: بارگذاری‌های بیش از حدی که در منطقه انجام شده متناسب با ظرفیت حوضه آبریز زاینده‌رود نبوده و باید در اسرع وقت کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه جدول منابع و مصارف باید با مشارکت و نظر مصرف کنندگان باشد افزود امیدواریم در فصل جدید آبی شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که شرمنده کشاورزان نشویم.

جوانبخت خاطرنشان کرد در حوضه آبریز زاینده رود بدنبال تغییر روند شرایط کنونی هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ سال حکمرانی اشتباه از سوی مسوولان گذشته بر حوضه آبریز زاینده‌رود اتفاق افتاده تا به دولت سیزدهم رسیده و هم اینک این نگاه نادرست و سوء مدیریت ها باید اصلاح و حق واقعی مردم اصفهان ادا شود.

مهدی طغیانی اظهار کرد: مسوولان وزرات نیرو باید نسبت به سرزمینی که هزاران سال بر اساس طبیعت منطقه دارای جریان رودخانه و شغل کشاورزی با سند حق آبه بوده است و اکنون پس از سال‌ها با مدیریت و کنترل نابه جا از بالادست مورد دستبرد واقع شده است پاسخگو باشند، در صورتی که این مساله با شریعت، عقل، عرف و اخلاق اسلامی نیز در تضاد است.

طغیانی گفت: انتظار داریم وزرات نیرو به جای گفتار درمانی در مقابل مطالبات حق آبه کشاورزان از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکل آب در حوضه آبریز زاینده‌رود استفاده کند زیرا ناپدید شدن هشت متر مکعب آب در ثانیه در عصر تکنولوژی و سکوت در قبال این اتفاق قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: فروش پساب فاضلاب به صنایع آب‌بر و نیز احداث شرکت‌های فولادی در دل کویر و ساخت مسکن انبوه و رواج مهاجر پذیری در مقابل رشد منفی جمعیت اصفهان بدون تخصیص آب مسائلی است که مسئولان و متولیان امر باید پاسخگو باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برخی پروژه های آبی اصفهان همچنان بی‌نتیجه و برزمین مانده اند.

طغیانی در پایان از مسوولان ورزات نیرو درخواست شفافیت در طرح موضوع و موانع موجود در راستای تحقق جریان دائمی زاینده رود برای مردم اصفهان و کشاورزان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار