رییس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار از اراضی این استان بیابانی است که عمده پراکنش آن در شهرستان های دهلران، مهران، آبدانان، ایلام و چوار قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 17 July 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ یعقوب عزیزی اظهار کرد: بیشترین عرصه مستعد فرسایش بادی در شهرستان های مهران و دهلران با وسعت ۱۶۹ هزار هکتار است که بخش برداشت در سطح ۱۵۷ هزار هکتار و عرصه انباشت و رسوب نیز در سطح ۱۲ هزار هکتار است.

وی افزود: در راستای مقابله با بیابان زایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال کاری، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار هلالی آبگیر در عرصه های بیابانی با نفوذپذیری کم، ۹۶۰ کیلومتر بادشکن زنده و ۲۵۰ هکتار مالچ پاشی سازگار با طبیعت به منظور جلوگیری از حرکت شن های روان انجام شده است.

رییس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ادامه داد: بارش به صورت رگباری با شدت بالا عمدتا باعث فرسایش خاک شده و به طور میانگین ۱۵ تا ۴۰ تن خاک در هر هکتار جابجا می شود که این عدد هشداری است برای نابودی سرزمین که عواقبی همچون بیکاری، مهاجرت به شهرها و بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی را گریبان گیر قشر مولد و تولید کننده می کند.

عزیزی ایلام اضافه کرد: وجود پوشش گیاه خاک و انجام عملیات های بیولوژیکی و بیومکانیکی نفوذپذیری آب را درخاک بیشتر می کند و موجب تقویت سفره های زیرزمینی می شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با بیابان زایی نیازمند اعتبارات کلان است، گفت: ۲۲ استان بیابانی در کشور داریم که این امر بیانگر سرعت روزافزون رشد اراضی بیابانی است.

عزیزی تاکید کرد: با توجه به سرعت بالای بیابان زایی و وجود تهدیدات بیابان زایی از جانب کشورهای همسایه به ویژه شرق کشور عراق می طلبد با افزایش اعتبارات و تلاش های دیپلماتیک ترتیبی اتخاذ شود تا زمینه اجرای پروژه های بیابان زدایی مشترک با کشور عراق صورت پذیرد که در صورت تحقق این امر می توان به کنترل پدیده بیابان زایی ، کاهش گردو غبار و جلوگیری از تخریب سرزمین امیدوار شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار