مدیرکل بهزیستی گیلان؛
نشست خبری مدیرکل بهزیستی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه در سالن اجتماعات دکتر خزائلی اداره کل بهزیستی استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶ 20 July 2023

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان مدیر کل بهزیستی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه تبریک هفته بهزیستی اظهار کرد: یک هزار و ۳۰۰ زوج در نوبت دریافت فرزند به سر می برند که بیشتر آنان متقاضی دریافت نوزاد و دختر هستند و سال گذشته ۴۰ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در گیلان واگذار شده است، همچنین در حال حاضر ۷ کودک شیرخوار در مرکز شیرخوارگاه داریم.

سیدمهدی خدمت بین دانا با تاکید بر اینکه در گیلان آسیب‌های اجتماعی زیادی داریم و باید اعلام بحران کنیم، خاطرنشان کرد: تکدی‌گری به بهزیستی ارتباطی ندارد و این وظیفه فرمانداری و شهرداری است که مکانی را برای این افراد در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی تنها متولی ساماندهی این قشر از آسیب‌دیدگان نیست بلکه باید همه دستگاه‌ها در مع آوری متکدیان مشارکت داشته باشند، افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ معتاد متجاهر در مکان‌های بهزیستی و کمپ‌های زیر نظر سازمان مورد درمان قرار دارند و همچنین ۱۱۳ کودک کار خانواده دار در استان داریم و بنده از همینجا اعلام میکنم هیچ کودک خیابانی در استان نداریم و بیش از ۹۰ درصد کودکان کار در استان غیر بومی هستند.

خدمت بین دانا با اشاره به‌ دیوار مهربانی در خیابان پرستار شهر رشت افزود: در واقع این دیوار نامهربانی است چرا که لباس هایی که در این مکان گذاشته می شود توسط برخی جمع آوری و پس از شست و شو در مکانی دیگر به فروش می رسد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر اینکه مردم نباید در آنجا وسیله ای قرار دهند چون به دست افراد واقعی نمی‌رسد، یادآور شد: شهرداری و بهزیستی چندین بار به جمع این دیوار اقدام کردند اما باز هم مردم وسایل خود در آنجا قرار می‌دهند.

خدمت بین دانا در ادامه با اشاره به اینکه مناسفانه گیلان جزء پیر‌ترین استان کشور است، بیان کرد: البته بخشی از آمار به علت مهاجرتی است که به استان می‌شود اما بیشتر به علت کاهش ازدواج و ازدواج‌های ناکام است زیرا قبلا از هر سه ازدواج یک طلاق بود و الان از هر ۲ ازدواج یک طلاق داریم.

وی با بحرانی بودن جوانی جمعیت در گیلان گفت: اگر همین روند نزولی در جمعیت را داشته باشیم، پنجره جمعیتی ۱۵ سال زودتر بسته می شود.

مدیر کل بهزیستی استان گیلان در مورد فعالیت‌های اورژانس اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر به جز سیاهکل همه شهرستان‌ها مرکز اورژانس اجتماعی دادند.

خدمت بین دانا با تشریح اقدامات بهزیستی به مددجویان در بخش‌های مختلف عنوان کرد: در سال گذشته یک هزار و ۲۸۹ تماس مداخله‌گر با بیشترین فراوانی در کودک آزاری، همسر آزاری، معلول آزاری و روابط خارج از روابط زناشویی با تماس از ۱۲۳ ثبت و منجر به مأموریت مرکز اوژانس اجتماعی شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به تحت پوشش بودن ۸۰۱ بیمار دارای بیماری مزمن اعصاب و روان در استان افزود: بین آدم سالم تا بیمار یک تار مو فاصله است و امکان دارد یک اتفاق سبب بهم ریختن اعصاب و روان فرد شود، این تعداد بیمار در ۶ مرکز اعصاب و روان نگهداری می شوند که از این تعداد ۲ مرکز ویژه بانوان و چهار مرکز برای مردان است ضمن اینکه هفته آینده یک مرکز در لنگرود برای بانوان راه‌اندازی می شود.

وی در مورد غربالگری‌های انجام شده هنگام تولد نیز گفت: غربالگری‌های شنوایی و بینایی در ابتدای تولد سبب شده که در این حوزه درمان به موقع صورت گیرد. اما متاسفانه تصادفات جاده‌ای سبب افزایش معلولیت‌های جسمی و حرکتی شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به‌عدم مناسب‌سازی حداقل ۷۰ درصد دستگاه‌های اجرایی سطح استان افزود: تنها دستگاهی ۱۰۰درصد زیرساخت‌های آن مناسب‌سازی شده، راه‌آهن شمال ۲ در گیلان است.

خدمت بین دانا در مورد مهد کودک‌ها گفت: مهد کودک‌ها به طور کامل زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی به بهره‌برداری ۱۱۸ پروژه در هفته بهزیستی امسال در بخش های مختلف اعم از اشتغالزایی، مسکن و مراکز اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۶۴ واحد مسکونی به مددجویان‌ فاقد مسکن تحت پوشش بهزیستی تحویل می شود.

خدمت بین دانا با بیان اینکه‌ نزدیک سه هزار نفر از مددجویان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، یادآور شد: در ساخت مسکن مددجویان قرارداد سه جانبه ای با بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و بهزیستی منعقد شده و بنیاد علوی هم پای کار آمده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار