سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به ناقص بودن زنجیره عرضه مرغ در استان گفت: همیشه با کمبود این محصول پرمصرف و نیاز داشتن به واردات آن از استان‌های دیگر مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵ 24 July 2023

محمد راضی جلالی ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به ناقص بودن زنجیره عرضه مرغ در خوزستان از سال‌های قبل تاکنون اظهار کرد: همیشه با کمبود این محصول پرمصرف و نیاز داشتن به واردات آن از استان‌های دیگر هستیم.

وی، یکی از دلایل کمبود مرغ و نیازمند شدن به دیگر استان‌ها را تولید کمتر از ۵۰ درصد نیاز خوزستان عنوان کرد و افزود: همچنین به دلایل شرایط اقلیمی و گرمای هوا، ۲ - ۳ دوره جوجه‌ریزی در استان امکانپذیر نیست.

راضی جلالی ادامه داد: سوءاستفاده دلالان از این زنجیره معیوب در زمینه جوجه یک روزه، توزیع مرغ، ارائه فاکتورهای معیوب و غیر رسمی و توزیع مرغ‌های کشتار شده در سطح بازار از دیگر دلایل افزایش قیمت این محصول پرمصرف و دیگر مسائل مربوط به آن است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز سبب شده مصرف کنندگان برای جبران تأمین پروتئین سفره خانوار به افزایش مصرف مرغ رو بیاورند، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مقرر شده گوشت منجمد وارد بازار شود ولی تاکنون واردات صورت نگرفته است.

وی در ادامه بی اطلاعی فروشندگان از قیمت مصوب مرغ را تکذیب کرد و گفت: گشت‌های تعزیرات حکومتی، سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان در حال فعالیت هستند و با متخلفان برخورد جدی دارند، ولی فعالیت دلالان در فاصله میان کشتارگاه‌ها تا عرضه در بازار سبب دامن زدن به افزایش قیمت محصول می‌شوند.

راضی جلالی افزود: تعداد گروه‌های بازرسی به حدی نیست که همه بازار را پوشش دهد و اگر بخواهیم قیمت مصوب را در نظر بگیریم باید از ابتدای زنجیره تولید تا عرضه را مد نظر داشته باشیم، این در حالی است که شاهد بازار سیاه در عرضه جوجه یک روزه هستیم، قیمت جوجه حدود ۱۵ هزار تومان مصوب شده ولی بسیاری از مرغداران آن را از بازار سیاه با بیش از ۳۰ هزار تومان قیمت خریداری می‌کنند و همین امر سبب جهش قیمت مرغ می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل نیازمند برخورد تعزیراتی با متخلفان از ابتدای زنجیره تولید هستیم، ادامه داد: برخورد با متخلفان در زمینه تنظیم بازار در حال اجرا است و به تبع نیاز و با توجه به فرارسیدن ماه محرم و افزایش مصرف و نیاز بازار در ستاد تنظیم بازار برنامه ریزی‌ها انجام و گشت‌های نظارتی نیز بیشتر شده است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد:: برای واردات گوشت قرمز منجمد منتظر تصمیم معاونت پشتیبانی امور دام در کشور هستیم و پس از خریداری محصول و ورود آن به کشور توزیع خواهد شد.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار