انسان برای زندگی اجتماعی آفریده شده و در اجتماع است که می‌تواند برخی از آنچه که لازمه رسیدن به قرب الهی است را انجام دهد. نوع دوستی و شراکت در غم و شادی همدیگر از جمله این موارد است که به شدت مورد تاکید دین خدا و اولیاء الله است.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ 03 August 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، انسان برای زندگی اجتماعی آفریده شده و در اجتماع است که می‌تواند برخی از آنچه که لازمه رسیدن به قرب الهی است را انجام دهد. نوع دوستی و شراکت در غم و شادی همدیگر از جمله این موارد است که به شدت مورد تاکید دین خدا و اولیاء الله است.
یکی از بزرگان دین در دوره معاصر اینگونه بیان می‌کند: پیام انبیاء الهی آن است که جامعه بشری برای شکوفایی به هدف واحد و مشترک نیازمند است و لازمه داشتن هدف واحد اصول و مبانی واحد است و اصول و مبانی واحد ملازم با خط مشی است و با وحدت خط مشی فروع جزئی آن نیز واحد خواهد بود. وقتی همه در مسیر واحد و به سمت واحدی حرکت کنند هرکس راه خود را می‌رود و سرعت مستعدان و سبقت تیزهوشان موجب برخورد نخواهد بود. بر همین اساس است که قرآن کریم دستور داد به سرعت حرکت کنید «و سارعوا الی مغفرة من ربّکم» (سوره آل عمران، آیه ۱۳۳) به سوی مغفرت پروردگار خود با سرعت حرکت کنید و در میدان خیرات از یکدیگر سبقت بگیرید، «فاستبقوا الخیرات.» (سوره بقره، آیه ۱۴۸ و مائده، آیه ۴۸)
از نظر نگارنده یکی از انچه که برای عموم در حوزه زیست اجتماعی متناسب با دستورات دین لازم است، ابراز همدردی، دستگیری و کمک به همدیگر در شرایط سخت و ابراز خوشحالی در شادی‌های همدیگر است بنابراین آنچه که در حدود یک هفته گذشته برای نگارنده پس از بروز یک مصیبت (فوت پدر) رخ داد را نمونه‌ای از زیبایی‌های زیست اجتماعی مبتنی بر دستورات دین اسلام می‌دانم.
لطف زندگی ایلی
یکی از خوبی‌های زندگی قومی و قبیله‌ای، کنار هم بودن در شادی و غم است به گونه‌ای که به عنوان مثال با حضور مداوم و موثر نزدیکان، بخش اعظمی از آلام بروز یک مصیبت تسکین پیدا می‌کند.
شکی نیست که اولین و موثرترین گروهی که موجب تسکین آلام مصیبت دیدگان می‌شوند، مردم عادی، اقوام، بستگان، همکاران و چنین اقشاری از اجتماع هستند که در همان دقایق اول حادثه یا مصیبت در کنار بازماندگان حاضر می‌شوند و هر کس به نحوی تلاش می‌کند ضمن حضور و ابراز همدردی، بخشی از کار‌های لازم را بر عهده بگیرد و در مجموع کمک کار باشد. ضمن اینکه گاهی سخن و کلام برخی افراد با توجه به جایگاه آن‌ها در اذهان، می‌تواند نقش موثری در سهل و آسان کردن عبور از مصیبت داشته باشد.
محبوبیت روحانیت مردمی
جایگاه روحانیت در میان جوامع از جمله جامعه اسلامی و خصوصا در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد بسیار رفیع است و همواره از حضور این قشر از جامعه در کنار مردم به نیکی یاد شده است و هر چه روحانیت بتواند مردمی‌تر و حلقه وصل دین و جامعه باشد، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نمونه‌ای عینی از یک روحانی مردمی است که به تمام معنا در کنار مردم است و فارغ از عناوین همواره تلاش کرده است که در هر حوزه‌ای که لازم بوده بدون در نظر گرفتن برخی دیوار‌های خود ساخته برخی افراد ذی نفوذ، به نحو احسن میان مردم باشد و در خصوص مصیبتی که نگارنده و خانواده (فوت پدر) را حادث شد با انتشار پیامی موجب تسکین مصیبت دیدگان شود ضمن اینکه وی که از جایگاه بسیار ارزشمندی در میان مردم و حاکمیت برخوردار است در کنار پیام تسلیت و ابراز همدردی، به یکی از وظایف اصلی خود یعنی تبشیر و انذارخلق پرداخت و این دقیقا آنچیزی است که می‌تواند حرکتی موثر در ترویج دین باشد و مورد تقدیر و ارج گذاری است.
کارگزاران دولت مردمی
در کنار مردم و روحانیت که در هر حادثه‌ای قدرت و انعطاف بسیار زیادی در کمک به همنوع برای عبور از شرایط سخت دارند، بخش اجرایی و رسمی یا به عبارتی کارگزارن دولت شاید محدودیت‌هایی برای ابراز همدردی رسمی داشته باشند، اما همین حوزه هم معمولا به تناسب انعطاف پذیری و درک اجتماعی تلاش می‌کنند فارغ از فضای رسمی در کنار مردم به هر نحوی و به میزان فرصت و توانایی که دارند حضور داشته باشند.
در مصیبت رخ داده برای نگارنده (فوت پدر) بسیاری از مدیران از جمله استاندار کهگیلویه و بویراحمد که معمولا در میان مردم از دورترین تا نزدیکترین مناطق، حضوری موثر دارد، ابراز همدردی داشتند که این اقدام در واقع توجه به بخشی مهم از زندگی اجتماعی و راه و روشی موثر برای مردمی بودن یک مدیر است چرا که در هر صورت زندگی اجتماعی است و در کنار هم بودن اهمیت دارد بنابراین قدردانی از همدردی سیستم اجرایی که تلاش کردند جنبه مردمی و غیر رسمی زیست اجتماعی را به نحو احسن به جای اورند، وظیفه خود می‌دانیم.
برای نگارنده در خصوص استاندار و مدیران آنچه که بیش از همه چیز اهمیت دارد، حضور میان مردم و انجام امور محوله است که در مورد استاندار و بسیاری از مدیران به عنوان یک خبرنگار همواره روحیه مردمی بودن و در کنار مشکلات ایستادن و تلاش برای رفع این مشکلات را تحسین کرده ام. هر چند نارسایی‌ها، معضلات، عقب ماندگی‌های تاریخی و مشکلات متعدد به آن اندازه زیاد است که برای فائق امدن بر این مشکلات نیاز مبرم به جهادی عمل کردن همه حوزه‌ها به ویژه خود مردم است.

نقش نمایندگان مردم در ارتقای فرهنگ جامعه

یکی دیگر از بخش هایی که می تواند نقش بسیار موثری در ارتقای زندگی اجتماعی با عملکرد مثبت خود داشته باشند ، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است چرا که این گروه می توانند ، با عملکرد خود مردمی بودن و فرهنگ زیست اجتماعی را نمایش دهند .

در ساعات اولیه وقوع این مصیبت ، حجت الاسلام بزرگواری و سردار عدل هاشمی پور دو نماینده اسبق و سابق مجلس بودند که ابراز همدردی نمودند ضمن اینکه در مراسمات تشییع و تدفین و ترحیم حضور داشتند و موجب تقدیر و تشکر ویژه است . همچنین از طرف دفتر حجت الاسلام موحد نماینده فعلی مجلس هم هیاتی در مراسم ترحیم حضور داشتند که تقدیر و تشکر می شود.

سخن آخر
یکی از افتخارات نگارنده به عنوان یک خبرنگار، فعالیت در کنار خبرنگارانی است که علی رغم وجود مشکلات متعدد، همواره مردمی بوده اند و در کنار مردم مانده اند و در این مصیبت هم نهایت همکاری و ابراز همدردی را نمودند.
در پایان از حضور و ابراز همدردی همه مردم و گروه‌ها خصوصا نماینده مردم در مجلس خبرگان، استاندار، معاونین و مدیران کل حوزه استانداری، مدیران کل دستگاه‌ها، از جامعه فرهنگی خصوصا مدیر کل اموزش و پرورش ، معاونین و مدیریت آموزش و پرورش بویراحمد و همکاران فرهنگی ، مدیر کل ورزش و جوانان ، معاونین و کارکنان، نظام مهندسی، بسیج رسانه، خبرنگاران، روابط عمومی دستگاه‌ها و بسیاری از مدیران دیگر که ابراز همدردی نمودند، تقدیر و تشکر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
خداوند جایگاه آن پدر مرحوم را بهشت برین و هم نشینی با شهدای کربلا قرار دهد. درود بر مهدی مرادی و این متن زیبا و ارزشمند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار