رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان، ایجاد شبکه‌ای موثر از نخبگان که به ارائه نوآوری‌های فناورانه بپردازند را، مسیری برای پیمودن پله‌های پیشرفت عنوان و تصریح کرد: به‌کارگیری نخبگان و خلق نوآوری برای کسب موفقیت یک ضرورت به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 05 August 2023

به گزارش تابناک کرمان، دکتر مهدی بازمانده در گفت‌وگویی، ضمن تبریک چهل و سومین سال تشکیل جهاد دانشگاهی با اشاره به شعار "جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت، با ایمان، امید و اعتماد به جوانان" اظهار کرد: جهاد دانشگاهی کرمان همواره با به‌کارگیری جوانان باایمان توانسته در استان خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهد و امیدواریم از این پس نیز بتوانیم در راستای اهداف عالی انقلاب در مسیر توسعه و پیشرفت گام برداریم و آن‌طور که در شان این مجموعه انقلابی است، فعالیت کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان بر نوآوری در این مجموعه تاکید و بیان کرد: یک مدیریت کارساز در مقام تصمیم‌گیری خود بایستی نوآوری را درک نموده و پشتیبانی کافی را برای این امر تدارک ببیند. چرا که دنیا در حال گذر از عصر صنعتی به عصر دانش است و این تغییر از طریق نوآوری به وقوع می‌پیوندد؛ در جامعه امروز ایران که در حال پیشرفت و تحول است، نقش نخبگان و نهادهای علمی برای عملکرد بهتر در شرایط جدید بیشتر احساس می‌شود. ضمن این‌که جهاد دانشگاهی که یک نهاد علمی و اجرایی محسوب می‌شود، نیز با برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده عملکرد موثر خود را در این راستا اجرا و پیاده‌سازی نموده است.

وی ادامه داد: نیازمندی‌های پیش رو طیف گسترده‌ای از مسائل را شامل می‌شود که با حضور عملی نخبگان حل شدنی هستند. لذا با ایجاد یک شبکه موثر از حضور نخبگان مراکز تحقیق و توسعه و صاحب‌نظران و ارتباط آنها با هر حوزه می‌توانیم به خوبی مسائل را مدیریت و حل کنیم.

بازمانده از جمله اقدامات ارزنده جهاد دانشگاهی استان کرمان را افتتاح آزمایشگاه تخصصی فرآوری مواد معدنی و همچنین تجهیز کارخانه فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ذکر و تصریح کرد: در همین راستا جهاد دانشگاهی استان کرمان با هدف نگاه همزمان به ابعاد مختلف اعم از توسعه آموزش‌های کاربردی و مهارتی، تولید دانش فنی، توجه به رویکرد اساسی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین توجه ویژه به مسئولیت‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر دوش این نهاد انقلابی قرار داده‌اند، طرح "جهاد بومی‌سازی"  ذیل پروژه کارخانه نیمه صنعتی فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مطرح نموده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان بیان کرد: در طرح "جهاد بومی‌سازی" چهار هدف و رویکرد اساسی دنبال می‌شود که عبارتند از؛ تولید مواد معدنی، بومی‌سازی دانش تامین قطعات و آموزش و ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی؛ به جد دنبال این هستیم تا رویکردهای مدنظر را با بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

وی به بحث تولید مواد معدنی با اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان کرمان با هدف تامین مواد معدنی موردنیاز صنایع استان به ویژه صنعت فولاد، بررسی‌ها و انجام آزمایشات فنی و تخصصی در خصوص سه ماده معدنی آهن، کرومیت و بنتونیت را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به آزمایشات تخصصی متعدد انجام شده و داده‌های موردنظر در مقیاس نیمه‌صنعتی نیز اعتبارسنجی انجام شده و در نهایت خط فرآوری شامل تجهیزات مشخص طراحی و در حال نصب است.

دکتر بازمانده به اهمیت رویکرد بومی‌سازی دانش تامین قطعات در این طرح اشاره و تصریح کرد: کشور ما با داشتن سرمایه‌های ارزشمندی همچون نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و منابع معدنی گسترده توانایی بالقوه‌ای برای بومی‌سازی قطعات صنعتی دارد. داشتن چنین سرمایه‌ای بازوی نیرومندی برای خودکفایی صنعتی است.  برای رسیدن به خودکفایی صنعتی باید به اهمیت نقش پژوهش، تحقیق و توسعه در صنعت به‌طور ویژه‌ای پرداخته شود؛ چرا که در صورت عدم حضور قدرتمند نیروی متخصص در جبهه صنعتی کشور، هیچگونه توفیقی در بومی‌سازی و خودکفایی صنعتی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان کرمان با هدف ایجاد ظرفیت و فرصت به صنعتگران و قطعه‌سازان بومی در جهت تولید و اعتبارسنجی کیفی قطعات در کارخانه مذکور و ارائه آن به صنایع استان و کشور که در میان‌مدت منجر به ایجاد اشتغال مضاعف، توسعه دانش و افزایش بهره‌وری در این صنایع خواهد شد، اقدامی جهادی در خصوص افزایش رشد بومی‌سازی قطعات صنعتی و توجه به صنعتگران بومی استان و کشور را در دستور کار دارد.

 وی با اشاره به رویکرد آموزشی این طرح، گفت: امروزه آموزش توانمندسازی  به عنوان یکی از راهکارهای اصلی توسعه منابع انسانی به‌ویژه در حوزه سازمان‌های صنعتی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و مدیران آموزش قرار گرفته است. توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی و کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هدف به‌روزرسانی و افزایش سطح دانش فعالان این حوزه، اقدام بسیار کاربردی در راستای بهبود بهره‌وری صنایع معدنی، توسعه فرآیندهای تولید و نیز تاسیس کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی جدید در جهت تکمیل زنجیره تولید فلزات و سایر مواد معدنی خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان، در خصوص اهمیت رویکرد ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: منابع معدنی یکی از مهمترین مزیت‌های نسبی کشور در ورود به توسعه صنعتی بوده و حرکت در مسیر گذر از مزیت‌های نسبی به رقابتی و کاهش سهم منابع و افزایش سهم تکنولوژی در ارزش افزوده، ارزش ذاتی خود را در طول زنجیره ارزش حفظ کرده است. لذا در این بخش خدمات طراحی مفهومی خطوط فرآوری را به معادن خام‌فروش ارائه می‌دهد. 

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان کرمان این قابلیت را دارد که با توجه به امکانات سخت‌افزاری و نیروی انسانی متخصص موجود به همه فعالان در این حوزه مشاوره فنی و تخصصی ارائه نماید، گفت: این امکان وجود دارد تا با بررسی‌های تخصصی و نمونه‌برداری‌های فنی از معادن، خط فرآوری مناسب برای معادن در هر مقیاسی ارائه شود. بنابراین انجام مطالعات فنی و ارائه خدمات تخصصی به صاحبان معادن با هدف تکمیل زنجیره تولید و کاهش تاثیر منفی پدیده خام‌فروشی مواد معدنی با احداث خطوط فرآوری به عنوان یکی از رویکردهای جهاد بومی‌سازی شناخته می‌شود.
منیع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار