مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: این شرکت مکلف به تردد از جاده های قدیمی بین مزارع بوده و همچنین میزان خسارت و زیان وارده به طبیعت نیز احصا و توسط این شرکت به خزانه واریز و خود شرکت نیز به جبران درختان قطع شده در حال نهالکاری در عرصه ای ۱۰ هکتاری است و بعد از اتمام اجرای جاده سازی هم مکلف به ایجاد نهال کاری در سه ردیف حاشیه جاده و نگهداری از این درختان شده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳ 05 August 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛  ابراهیم پیرزادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در فضای مجازی استان اظهار کرد:در پروژه بانکول، خسران وارده بر عمق خاک اراضی زراعی و جنگلیِ مشمول آیین نامه بند ب ماده ۱۲ و همچنین زیان وارده به ۲۳۰ پایه درخت شاخه زاد در طول ۱۵ کیلومتر مسیر بین مزارع تا جاده آسفالت و محل حفر چاه برآورد خسارت شده است.

وی افزود: بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری قانون کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف به برآورد خسارات وارده به عرصه های طبیعی است که طبق این آیین نامه، بازدید میدانی و نظارت بر نحوه کار شرکت بهره بردار در دستور کار است.

پیرزادیان بیان داشت: اجرای هر پروژه ای با نظارت دستگاه های نظارتی و در چارچوب قانون است و در پروژه نفتی بانکول نیز دستگاه های مرتبط و تشکل های زیست محیطی بر روند اجرای این طرح نظارت کامل دارند و شرکت مجری مکلف به اجرای ملاحظات و پیوست زیست محیطی شده است.

وی یادآور شد: جلسات متعددی در موضوع چاه اکتشافی بانکول با انجمن های مردم نهاد زیست محیطی برگزار و بازدیدهای مکرری با حضور مسئولان ارشد استانی از محل اجرای پروژه انجام شد و این تشکل ها از ماهیت اجرایی طرح آگاهی یافتند و نکته قابل ذکر اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در چارچوب قانون و ملاحظات زیست محیطی موظف به همکاری با طرح های توسعه محور است.

پیرزادیان به  مدیریت آتش سوزی های احتمالی در استان اشاره کرد و افزود : جهت مدیریت آتش سوزی های احتمالی در عرصه های طبیعی اقداماتی چون تشکیل و ساماندهی گروه های مهار آتش، تشکیل قرارگاه روح الله با همکاری سپاه و و برگزاری ستاد ویژه بحران با تاکید استاندار بر آمادگی همه دستگاه ها برای مشارکت در مهار آتش سوزی ها انجام گرفت.

وی افزود: طبق بررسی های آسیب شناسی شده در متوسط ۲۱ سال گذشته، کانون های اصلی بروز آتش سوزی های استان شناسایی و در مناطق مستعد امکانات ویژه انسانی و تجهیزاتی مستقر شده است ؛ سال جاری عمده آتش سوزی ها در اراضی کشاورزی و با منشا پس چرای مزارع بوده که کشاورزان بنا به یک باور غلط برای آماده سازی کشت دوم و مبارزه با آفات اقدام به آتش زدن پس چرای مزارع می کنند.

پیرزادیان بیان داشت: طی سفر اخیر مسوولان ۶ وزارتخانه کشور ایران به عراق و دیدار با مسوولان این کشور یک تفاهم نامه مشترک دوجانبه منعقد و مقرر شد در قالب این تفاهم نامه اقداماتی جهت مقابله با بیابان زایی و مهار ریزگرد انجام گیرد.

وی بیان کرد: اجرای طرح تفصیلی، شناسایی کانون های بحران، پروژه های مکانیکی و بیومکانیکی در داخل استان و شناسایی کانون های بحرانی در داخل خاک عراق با یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انجام گرفته و باتوجه به انعقاد تفاهم نامه ای که سال ۹۵ توسط استاندار وقت ایلام با استاندار واسط عراق برای اجرای طرح نهال کاری به طول ۸۰ کیلومتر صورت گرفت؛ فاز اول آن از خروجی مرز مهران تا شهر کوت واقع در استان واسط عراق ۲۰ کیلومتر نهال کاری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: طبق این تفاهم نامه نهال مورد نیاز این طرح در نهالستان های مهران و دهلران تولید می شود و کاشت، نگهداری، آبیاری و مراقبت از این نهال ها را طرف عراقی انجام می دهد و احتمال گسترش این طرح زیست محیطی در کانون های تولید ریزگرد و اراضی بیابانی عراق وجود دارد.

پیرزادیان در مورد طرح چهارساله کاشت یک میلیارد نهال هم توضیح داد: این پروژه در قالب طرح بین المللی کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ است و همه کشورهای جهان طبق کنوانسیون های جهانی موظف و مکلف به اجرای آن هستند و در کشور ایران نیز کاشت میلیارد درخت در مدت چهار سال با مشارکت همگانی مردم در دستور کار است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار