شرایط تورمى مرتبط با مواد غذایى بارها موجب افزایش هزینه‌ها و حذف مواد غذایى در سبد مصرف خانوارها شده است و هزینه رستوران گردى را نه براى طبقات پایین اقتصادى که عمدتا به رستوران نمى‌روند، بلکه براى طبقات متوسط روبه بالا هم افزایش داده است و تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱ 05 August 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: ریزش مشتریان فست فودها، سوپر مارکتى و دیگر اقلام پروتئینى، تجربه کسادى و نبود مشترى را براى بسیارى از رستوران داران هم رقم زده است و این درحالى است که بسیارى به جاى رفتن به رستوران، به غذاهاى ارزان قیمت و گاها بى کیفیت روى آورده‌اند که جنبه تهدید بهداشت و سلامت آن جاى بررسى دارد.

نگاهى به منوى غذایى رستوران‌هاى نه چندان تراز اول شهر، نشان از گرانى شدید اقلام عرضه شده دارد و در این شرایط حتى رستوران‌هاى پررونق سال قبل نیز در کسادى مشترى به سر مى‌برند و حتى ترفند غذاهاى نیم پرسى و یا پیتزاهاى برشى براى جذب مشترى با استقبال چندانى روبرو نشده است.

شیراز یکى از شهرهایى است که علاقه مردم آن به رستوران گردى و فست فود، زبانزد است و براساس آمارهاى رسمى بیش از یک هزار واحد پیتزا و اغذیه فروشى در این شهر فعالیت دارند. اما گرانى و افزایش قیمت‌هاى مواد اولیه و در نهایت گران شدن محصول نهایى، منجر به کاهش مشترى این مغازه‌ها شده است.

 

شهروندان به غذاهاى ارزان قیمت روى آورده‌اند

آنطور که نایب رئیس اتاق اصناف فارس و رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز مى‌گوید: مشترى این واحدهاى صنفى به کمتر از یک سوم رسیده است.

محمدرضا احمدپناه با اشاره به اینکه مردم شیراز حدودا یک سال است که از لحاظ خرید مواد غذایى آماده مانند پیتزا به مشکل خورده‌اند، عنوان مى‌کند: این شرایط منجر شده است که این افراد به غذاهاى ارزان قیمت مانند کتلت، فلافل، سیب زمینى، سالاد و... رو بیاورند و گروه‌هایى هم که از نظر مالى توان بهترى دارند، زمانى که قیمت‌ها بالا مى‌رود در فاصله زمانى بیشترى به رستوران و فست فودها مراجعه مى‌کنند.

وى مى‌گوید: در زمان افزایش قیمت مواد اولیه، کارفرما و رستوران داران امکان کار کردن ندارند و از طرفى وقتى قیمت‌ها بالاتر مى‌رود، خرید غذاهاى آماده در توان همه مردم نیست.

وى خاطرنشان مى‌کند: فروش واحدهاى غذایى در سال گذشته یک سوم شده است و برخى از واحدها به سمت تعطیلى رفته‌اند.

احمدپناه با اشاره به اینکه دیگر مواد غذایى نیز که قبلاً ارزان بوده است اکنون افزایش قیمت داشته‌اند، مى‌افزاید: قیمت ساندویچ‌هایى مانند فلافل و کتلت به بالاى 60 هزار تومان رسیده است و این قیمت در توان مشترى‌هایى که قبلاً خریدار این محصولات بودند، نیست.

 

فروش در واحدهاى عرضه مواد غذایى به زیر 50 درصد رسید

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز مى‌گوید: در حال حاضر میزان فروش در واحدهاى عرضه مواد غذایى به زیر 50 درصد و بین 20 تا 25 درصد رسیده است و در برخى از واحدها نیز بین صفر تا 20 درصد است.

احمدپناه با بیان اینکه تعطیلى واحدهاى صنفى و اغذیه فروشى بالا رفته است، عنوان مى‌کند: بسیارى از مغازه‌ها پروانه کسب را باطل کرده‌اند، اما متاسفانه شاهد هستیم که یک سرى افراد دوباره در همان واحد صنفى براى دایر کردن اغذیه فروشى اقدام مى‌کنند و دوباره این چرخه تکرار مى‌شود.

به گفته وى در حال حاضر بیش از هزار واحد صنفى اغذیه و پیتزا فروش در شیراز وجود دارد که از ابتداى امسال تاکنون حدود 10 تا 15 درصد واحد اقدام به تعطیلى مغازه کرده اند.

مطابق بازار باید روزانه قیمت‌ها را افزایش دهیم

احمدپناه با اشاره به اینکه دخل و خرج واحدهاى غذا فروش با هم نمی‌خواند و مخارج صنوف بسیار بالا رفته است، خاطرنشان مى‌کند: در 10 روز گذشته با گرانى گوشت و دیگر مواد اولیه، هزینه‌ها و قیمت تمام شده مواد غذایى بسیار بالا رفته است.

احمدپناه ادامه مى‌دهد: با وجود اینکه گوشت و مواد اولیه گران شده است اما براى غذاها افزایش قیمت نداده‌ایم و در واقع تمایلى به افزایش قیمت نداریم، چرا که اگر قیمت را بالا ببریم دوباره با کاهش مشترى مواجه می‌شویم.

وى مى‌گوید: اگر بخواهیم مطابق بازار قیمت را افزایش بدهیم باید روزانه قیمت‌ها را زیاد کنیم و این وجهه خوبى ندارد و در نتیجه تعداد مشترى کمتر مى‌شود.

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز تصریح مى‌کند: انتظار داریم که با این شرایط و گرانى‌هایى که وجود دارد و باوجود شرایط سختى که براى فعالیت اعضاى این صنف بوجود آمده است، قیمت‌ها ثابت بماند تا مجبور به افزایش قیمت در واحدهاى صنفى نباشیم.

احمدپناه با اشاره به اینکه مسئولان باید کنترل قیمت مواد غذایى و مواد اولیه را مد نظر داشته باشند، تصریح مى‌کند: مواد پروتئینى به این دلیل گران شده است که دام زنده از استان فارس خارج مى‌شود لذا باید جلوى این کار گرفته شود تا شرایط بدتر از این نشود.

 

دکه‌هاى سیار اغذیه فروشی باید ساماندهى شوند

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز همچنین در خصوص واحدهاى صنفى دستفروش و دوره گرد نیز که تعداد آن در معابر شیراز رو به افزایش است، مى‌گوید: چند سال است که درگیر این موضوع هستیم؛ درحالیکه واحدهاى صنفى درگیر بحث اجاره، حقوق، دستمزد و مالیات هستند، اما این موارد شامل واحدهاى دوره گرد نمى‌شود و اغذیه فروشان سیار نه تنها وجهه شهر را تخریب کرده‌اند بلکه به سلامت مردم نیز لطمه وارد مى‌کنند.

احمدپناه مى‌گوید: اداره بهداشت بارها به این واحدهاى صنفى ورود کرده، اما متاسفانه برخوردها مقطعى است.

وى با اشاره به اینکه در این خصوص باید یک مکان مشخص و خاص براى این دکه‌هاى سیار و ساماندهى آنها معلوم شود، عنوان مى‌کند: در واقع این افراد باید در یک فضاى کاملاً بهداشتى فعالیت داشته باشند نه اینکه در جاى جاى شهر، معابر و پل‌ها شاهد دکه‌هاى فروش غذا باشیم.

به گفته احمد پناه، پیگیرى‌ها در این خصوص شاید 10 تا 20 درصد جواب داده است.

به گزارش ایلنا، شرایط تورمى مرتبط با مواد غذایى بارها موجب افزایش هزینه‌ها و حذف مواد غذایى در سبد مصرف خانوارها شده است و هزینه رستوران گردى را نه براى طبقات پایین اقتصادى که عمدتا به رستوران نمى‌روند، بلکه براى طبقات متوسط روبه بالا هم افزایش داده است و تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار