دادستان ری مطرح کرد:
دادستان شهرستان ری درباره کم شدن و آخرین وضعیت «چشمه‌علی» گفت: در مکاتباتی با نهادهای مسئول، شورای شهر و شهرداری تهران مکلف شدند ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی کرده و نتیجه را به دادستانی شهرستان ری اعلام کنند.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 06 August 2023

به گزارش تابناک تهران، محمدمهدی رحیمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت «چشمه‌علی» گفت: به‌منظور بررسی موضوع خشک شدن چشمه مکاتبات متعددی از سوی دادستانی با دستگاه‌های مسئول انجام و گزارش رسیدگی و بررسی موضوع از تمامی عوامل مؤثر دریافت شد، طی آخرین مکاتبات با نهادهای مسئول داشتیم، شورای شهر و شهرداری تهران مکلف شدند ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی کرده و نتیجه را به دادستانی شهرستان ری اعلام کنند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته عامل اصلی خشک شدن چشمه‌علی عملیات مترو بوده و تلاقی کارگاه و عملیات ساخت مترو خط ۶ با لایه‌های زیرین و میله قنات تأمین‌کننده آب چشمه منجر به خشکی آن شده است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته عامل اصلی خشک شدن چشمه‌علی عملیات مترو بوده و تلاقی کارگاه و عملیات ساخت مترو خط ۶ با لایه‌های زیرین و میله قنات تأمین‌کننده آب چشمه منجر به خشکی آن شده استدادستان شهرستان ری در ادامه گفت: آب، امنیت و محیط پیرامونی چشمه‌علی باید با کارشناسی و نظر میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد و کلیه اقدامات توسعه‌ای در محدوده چشمه باید کارشناسی شده صورت گیرد.

وی افزود: در گزارشی که از شورای شهرستان ری دریافت شد آمده است که نخستین بار در سال ۹۸ مسیر تونل مترو با میله قنات تداخل داشته و عامل قطعی آب بوده و تنها راه بازگشت آب به چشمه احیا و حفر قنات در حوضچه اصلی چشمه‌علی است.

وی با تأکید بر قصور شهردار پیشین منطقه ۲۰ در پیگیری خشک شدن آب چشمه‌علی ادامه داد: کارشناسان مربوطه باید هرچه سریع‌تر برای بازگشت آب به چشمه اقدام کنند زیرا که چشمه‌علی اثر تاریخی ۸ هزارساله‌ای است که روزانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و خشک شدن چشمه هویت تاریخی چشمه را نابود خواهد کرد.

احتمال دیگر؛ حفر چاه غیرمجاز توسط شهرداری

دادستان شهرستان ری در ادامه ابراز داشت: طبق گزارشی که از اداره منابع آب شهرستان ری دریافت کردیم بخشی از مشکل خشک شدن آب چشمه نیز مربوط به حفاری‌های غیرمجاز و حفر چاه غیرمجاز توسط شهرداری منطقه ۲۰ بوده که پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

رحیمی با بیان اینکه اداره آب نیز مکلف است چاه‌های غیرمجاز را در محدوده چشمه‌علی مسدود کند، خاطرنشان کرد: شهرداری باید علت خشکی آب چشمه را بررسی، اعلام و در جهت اصلاح آن اقدام کند زیرا بر اساس مدارکی که دریافت کردیم این احتمال نیز وجود دارد که یکی از عوامل خشکی آب، حفر چاه غیرمجاز توسط شهرداری باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار