رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تولید گندم امسال در استان نسبت به سال گذشته با رشد ۲۵۰ درصدی به ۱۸۰هزار تن رسید.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰ 08 August 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیدعلی معتمدی پور گفت : سطح زیر کشت گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۹۰ هزار هکتار است که حدود ۷۰ هزار هکتار آن به کشت دیم اختصاص داده شد و مابقی آبی است.

وی افزود: امسال و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، بحث تولید به ویژه در کالا‌های استراتژیک جدی گرفته شد و ماه‌ها زودتر از هر سال جلسات ستاد کاشت برگزار تا با آمادگی کامل به استقبال کشت محصولات پاییزه برویم.

معتمدی پور صریح کرد: نتیجه چنین رویکردی این بود که تولید گندم این استان برای اولین بار رکورد تاریخی زد و به مرز ۱۸۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از تولید گندم استان برای خودمصرفی است و مابقی مازاد بر مصرف کشاورزان بوده که دولت آن را خرید تضمینی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مازاد بر مصرف کشاورزان نیز دو نوع است، یک نوع خرید برای بذر سال آینده است و نوع دوم خرید سیلویی برای مصرف آرد و نان است.

معتمدی‌پور با اشاره به اینکه رکورد تاریخی خرید تضمینی گندم در این استان نیز شکسته شد، گفت: مجموع خرید بذری و سیلویی سال گذشته ۳۶ هزار تن بوده است و امسال پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود ۸۵ هزار تن محصول استراتژیک گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی ابراز کرد: ۲ طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و طرح کشت قراردادی در استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت اجرا شد که همین پایه تولید بالا و به تبع آن خرید تضمینی بی‌سابقه گندم شد.

وی عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح ملی جهش تولید در دیمزار‌ها رتبه اول و در طرح کشت قراردادی رتبه دوم کشور را کسب کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تامین و صادرات بذر گندم دیم این استان به ۱۳ استان کشور خبر داد.

وی گفت: این دو طرح در کنار میزان بارندگی مناسب در استان، باعث شد تا رکورد تولید و خرید تضمینی گندم در این استان بشکند و میزان تولید گندم ۲ برابر و نیم سال گذشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار