اگر هیچ بیماری یا عارضه خاصی ندارید پس واقعاً خوش‌شانسید، اما باز هم می‌توانید سالم‌تر و تندرست‌تر باشید. یک سری از علائمی که شاید دارید و آنها را جدی نمی‌گیرید در واقع می‌توانند نشان‌دهنده این باشند که به‌اندازه کافی از خودتان مراقبت نمی‌کنید. همراه ما باشید تا بگوییم این علائم کدام‌اند و چطور می‌توانید علت آنها را برطرف کنید.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲ 19 August 2023

حتی اگر زندگی سالمی داشته باشید، ممکن است کافی نباشد. پزشکان علائمی را به اشتراک می‌گذارند که بدن شما ممکن است به تغذیه بهتر، استرس کمتر یا خواب بیشتر نیاز داشته باشد.


موهای بیشتری در برس و شانه‌تان می‌بینید

اگر به درستی از بدن و ذهنتان مراقبت نکنید، ممکن است متوجه شوید موهایتان خشک و شکننده شده‌اند، بیشتر می‌ریزند یا نازک شده‌اند. کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید، استرس، تغذیه‌ی ناسالم و... برخی از مواردی هستند که این عوارض را به همراه دارند.

دور کمرتان در حال رشد است
بسیاری از زنان با افزایش سن وزن اضافه می‌کنند؛ اما افزایش وزن بیش از چند کیلو احتمالا به این معنی است که باید عادات غذایی‌تان را بهبود بخشید و فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید. خوشبختانه با تغییراتی ساده می‌توانید وزن اضافه شده را کم کنید.

دچار مه مغزی هستید
اگر بعد از یک خواب خوب شبانه (حداقل خودتان این‌طور فکر می‌کنید!)، با احساس گیجی و پریشانی از خواب بیدار می‌شوید و از خانه بیرون می‌روید؛ اما کیف پولتان را در خانه جا می‌گذارید پس حتماً مشکلی وجود دارد. فراموش‌کاری‌ها فقط مربوط به بالارفتن سن نیستند. مه مغزی می‌تواند با عواملی مثل خواب ناکافی و استرس مربوط باشد اما می‌تواند ریشه در مشکل جدی‌تری هم داشته باشد، مثلاً یک عدم تعادل هورمونی که منجر به مشکلات ادراکی شده. خصوصاً در مورد خانم‌ها، مه مغزی ممکن است نتیجهٔ اختلالی در عملکرد تیروئید باشد.
با یک آزمایش خون کامل می‌توانید وضعیت تمام هورمون‌ها و بیومارکرهای خود را چک کرده و با یک تست تیروئید هم می‌توانید وضعیت هورمون‌های تیروئید و همچنین آنتی‌بادی‌های احتمالی تیروئید خود را بررسی کنید تا علت مه مغزی‌تان پیدا شود.
میکروبیوم روده شما می‌تواند بر باقی قسمت‌های بدنتان اثر بگذارد و به همین دلیل داشتن رژیم غذایی سالم کمک می‌کند از نظر فکری هم دقیق‌تر و متمرکزتر شوید. بیشتر افراد تعجب می‌کنند وقتی می‌فهمند روده‌های سالم تا چه حد می‌توانند بر عملکرد ادراکی‌شان اثر بگذارند. وقتی روده‌های شما در وضعیت سالم‌تر و متعادل‌تری قرار دارند، احساس می‌کنید می‌توانید شفاف‌تر و سریع‌تر فکر کنید و توانایی تمرکز و حافظه‌تان و متعاقباً انجام فعالیت‌های ذهنی‌تان بهتر می‌شود. خوردن غذاهای پروبیوتیک می‌تواند به تعدیل میکروبیوم روده کمک کند.
علاوه بر تغذیه درست و ورزش و کنترل استرس، خواب شب هم از مولفه‌های مهم حفظ تندرستی است؛ بنابراین وقتی شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید و انگار هیچ‌وقت خواب کافی و باکیفیت ندارید حتماً باید این مسئله را با پزشک مطرح کنید. شاید دچار آپنه خواب باشید


میل جنسی‌تان کم است
مشغله‌ها و استرس‌های روزمره می‌توانند تمایل جنسی افراد را کاهش بدهند. هر چند میل جنسی همیشه یکنواخت نیست و طبیعی است که بالا و پایین داشته باشد؛ اما اگر انگار هیچ زمانی تمایلات جنسی ندارید پس ممکن است هورمون‌هایتان مشکلی پیدا کرده باشند. می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش، وضعیت هورمون‌هایی مثل تستوسترون، استرادیول، استریول، پروژسترون و... را در بدتان بررسی کنید. عدم تعادل هورمون‌ها می‌تواند با عوارض جدی‌تری مثل خستگی، افسردگی، افزایش وزن و حتی مشکلات قلبی مرتبط باشد. تست هورمونی مثل یک نقشه راه عمل می‌کند و در ۹۹ درصد از موارد این تست می‌تواند علت را آشکار نماید.

خیلی استرس دارید
استرس‌های مداوم دنیای امروز بر سلامت ما اثر می‌گذارند. هورمون استرس که کورتیزول نام دارد می‌تواند تا مدت‌ها در بدن در سطح بالایی بماند. وقتی سطح کورتیزول نامتعادل و بالاست، باعث می‌شود احساس بی‌قراری و بدخلقی و اضطراب و افسردگی کنیم یا عملکرد ادراکی درستی نداشته باشیم که همگی باعث کاهش میل جنسی و خودباوری می‌شوند. کورتیزول بالا می‌تواند باعث افزایش چربی و التهاب در بدن بشود که منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس، احساس فرسودگی و کاهش انرژی خواهد شد.
استرس چیزی است که اغلب با راهکارهای درست و حمایت اطرافیان برطرف می‌شود و کاهش استرس نقش مهمی در سلامت و تندرستی و کیفیت زندگی دارد.

تمام مدت احساس خواب‌آلودگی می‌کنید
علاوه بر تغذیه درست و ورزش و کنترل استرس، خواب شب هم از مولفه‌های مهم حفظ تندرستی است؛ بنابراین وقتی شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید و انگار هیچ‌وقت خواب کافی و باکیفیت ندارید حتماً باید این مسئله را با پزشک مطرح کنید. شاید دچار آپنه خواب باشید که یک اختلال خواب بوده و با مشکلی که در تنفس شما حین خواب ایجاد می‌کند، سیکل خواب شبانه‌تان را به هم می‌زند. این عارضه می‌تواند به فشارخون بالا، افزایش وزن و بیماری قلبی منجر شود.
خواب برای استراحت دادن به ساعت درونی‌تان هم مهم است. در یک سناریوی درست و کامل، بدن شما دارای الگوی خواب بسیار انرژی بخشی خواهد بود. با بالارفتن سن و عدم تعادل‌هایی که در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد، یک اثر دومینویی ایجاد می‌شود که کمبودهایی در بدن ایجاد می‌کند و یکی از اثرات آن خوب و کافی نخوابیدن است. اگر مشکل خواب دارید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام یک سری آزمایش‌ها معلوم شود چه چیزی در بدن شما درست پیش نمی‌رود و بتوانید آن را برطرف کنید تا خواب شبانه خوبی داشته باشید و طی روز احساس خواب‌آلودگی و بی‌حالی نکنید.

عضلات پایتان اغلب می‌گیرند
اگر بیشتر ساعت‌های روز یکجا می‌نشینید، مثلاً جلوی تلویزیون یا پشت میز کارتان، پس عجیب نیست که عضلات پاهایتان اغلب می‌گیرند. اما خوب است بدانید اسپاسم‌های مکرر عضلات پا می‌تواند نشان‌دهنده پایین‌بودن سطح منیزیمتان هم باشد.
کمبود منیزیم به‌مرورزمان می‌تواند مشکلاتی در سلامتی ایجاد کند. کمبود این ماده مغذی مهم، ریسک آریتمی قلب را به دنبال دارد. غذاهای منیزیم دار مثل بادام، تخم کدو و موز بیشتر بخورید. یا اگر به دوزهای بیشتری نیاز دارید با مشورت پزشک از مکمل منیزیم استفاده کنید.

دست‌ها و پاهایتان گزگز می‌کنند
همه ما گاهی گزگز دست یا پا را تجربه می‌کنیم؛ اما اگر این گزگزها را اغلب دارید ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 باشید. کمبود این ماده مغذی در صورت عدم درمان می‌تواند موجب آنمی شود. گوشت قرمز، تخم‌مرغ و لبنیات بیشتر مصرف کنید؛ چون محصولات حیوانی معمولاً دارای ویتامین B12 هستند. مکمل این ویتامین نیز می‌تواند برای افراد گیاهخوار مناسب باشد.

پوستتان خیلی خشک است
خشکی پوست خصوصاً در هوای سرد دردسرساز است و هر چند معمولاً بیشتر به آب‌وهوا ربط دارد اما خشکی و پوسته‌شدن پوست می‌تواند نشان‌دهنده کمبود چربی در رژیم غذایی و کمبود یکی از اسیدهای چرب ضروری در بدن هم باشد. علاوه بر اینکه لازم است از یک مرطوب‌کننده روزانه متناسب با پوستتان استفاده کنید، بهتر است چربی‌های سالم بیشتری در رژیم غذایی روزانه‌تان نیز بگنجانید. آووکادو، گردو و زیتون چربی‌های مفید هستند.

جوش و آکنه می‌زنید
هرچند آکنه تا حدود زیادی ژنتیکی یا عارضه‌ای هورمونی است؛ اما فاکتورهای گوناگونی می‌توانند موجب آکنه‌های مکرر شوند. استرس یکی از عواملی است که در خیلی از افراد باعث ظاهرشدن جوش و آکنه می‌شود. خیلی از غذاهای شیرین و نشاسته‌ای هم می‌توانند با بالابردن قند خون، سبب التهاب در بدن و در نتیجه بروز جوش شوند. در بعضی از افراد، شیر گاو خصوصاً شیر بدون چربی باعث جوش و آکنه می‌شود.

معمولاً بعدازظهرها خسته‌اید
اگر اغلب بعدازظهرها احساس می‌کنید دیگر انرژی و توان انجام کاری را ندارید و به قهوه و کافئین پناه می‌برید، شاید دلیلش این است که معمولاً ناهار سالمی نمی‌خورید.
غذاهای پُرکربوهیدرات مثل پیتزا و ساندویچ و دیگر غذاهای نانی می‌توانند باعث بالارفتن قند خون و سپس افت ناگهانی آن شده و احساس خستگی و بی‌انرژی بودن ایجاد می‌کند. افت ناگهانی قند خون که به آن هیپوگلیسمی می‌گویند می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و خستگی بعدازظهر شود بدون اینکه فرد علت را احساس کند. بهتر است وعده‌های میان‌روزتان حاوی میزان متعادلی از پروتئین و چربی و سبزیجات فیبردار باشد تا سطح قند خونتان در حد نرمال حفظ شود.

برچسب ها: علائم ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار