در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت فولاد مطرح شد؛
مدیرعامل فولادمبارکه از هدفگذاری این شرکت برای تبدیل اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ 27 August 2023

 یاسر طیب نیا در ارتباط با افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی فولادمبارکه اظهار کرد: این نیروگاه گرچه با چند هفته‌ای تاخیر افتتاح ‌می شود اما این موضوع با توجه به عظمت این طرح قابل چشم پوشی است و با انجام آزمایشات نهایی، فاز اول و دوم آن ظرف ۱۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این که یک نیروگاه در طول ۱۶ تا ۱۷ ماه وارد مدار تولید شود یک رکورد و تجربه موفق است، شرایط کشور در بحث انرژی چندان مطلوب نیست چراکه هرساله هم تولید و هم مصارف صنعتی و خانگی افزایش پیدا می‌کند که موجب چالش‌های حوزه انرژی می شود.

مدیرعامل فولادمبارکه تاکید کرد: امسال چالش برق ما به نسبت سال گذشته به واسطه سیاست دولت در حمایت از مصارف خانگی و آسیب کمتر به این حوزه، بیشتر بود و ما توانستیم شرایط را مدیریت کنیم، با وجود اینکه افت تولید ناشی از کمبود برق ما بیشتر از سال گذشته بود به دلیل تجربه سنواتی و ذخیره سازی در بخش «اسلپ» موضوع را به خوبی مدیریت و ظرفیت نورد گرد و سرد را حفظ کردیم تا بحرانی برای بازار ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: البته بخشی از محصولات صادراتی ما امسال کاهش یافت که قسمتی را در فروردین و اردیبهشت ماه با رکوردهای ۸۰۰ هزار تنی جبران کردیم و بخشی در ماه های آتی از مهرماه به بعد جبران می شود.

عبور از ظرفیت اسمی هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا پایان سال

طیب نیا با تاکید بر اینکه جزو معدود مجموعه‌هایی هستیم که با وجود همه مشکلات هنوز قصد داریم از ظرفیت اسمی هفت میلیون و ۲۰۰ تن تولید فولاد تا پایان سال رد شویم، بیان کرد: امیدواریم همانند سال گذشته بتوانیم در ماه‌های آینده با جبران کمبودها و با توجه به ورود نیروگاه به مسیر و رفع مشکلات ناشی از کمبود برق، شرایط متعادلی را تجربه کرده، کمبودها را جبران و حتی با درصد بیشتری تولید، رکورد جدیدی ثبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه با محاسبات انجام شده ظرف یکی دو سال آینده، با تولید ناشی از برق آن هزینه احداث نیروگاه جبران می شود، تاکید کرد: این نیروگاه کلاس یک در شهر اصفهان که به لحاظ آلودگی رتبه‌های نخست کشور را دارد، متناسب با شرایط اقلیمی اصفهان تدارک دیده شده است و کمترین مصرف آب و انرژی را دارد، تصریح کرد: افتتاح این نیروگاه کمک می‌کند در آینده نزدیک نیروگاه‌های دیگر نیز اصطلاحات لازم در این راستا را انجام دهند.

مدیرعامل فولادمبارکه در بخش دیگری از صحبتهای خود در ارتباط با کاهش قیمت فولاد نیز تاکید کرد: کاهش قیمت جهانی فولاد بر سودآفرینی ما تاثیر می گذارد همان گونه که میانگین فروش ما سال گذشته قیمت فروش محصولات ما نسبت به سال قبل با وجود تورم ۴۰ تا ۴۵ درصد، یک درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که فولادمبارکه همواره در این مقاطع از این نوسانات عبور کرده است به نوعی بیش از ۴۰ درصد حاشیه سود خود را حفظ کردیم و توزیع سود برای سهامداران انجام شد.

طیب نیا تاکید کرد: ما برای بحرانها همیشه آماده هستیم، در چهار ماهه نخست امسال رشد تولید خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم و پیش بینی می‌کنیم با توجه به روند مثبت اخیر قیمتهای جهانی، شرایط بهتری را در سال جاری نیز تجربه کنیم.

توزیع ۴۰ هزار میلیارد تومان توزیع سود در میان سهامداران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از وظایف مجموعه‌های بزرگ حرکت در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی است، تصریح کرد: از دیدگاه ما مسئولیت اجتماعی منحصر به کمک‌های حمایتی نیست بلکه در شرکت‌های بزرگ این موضوع، مفهومی فراتر دارد، امروزه مسئولیت‌های اجتماعی بیشتر به معنای توزیع ثروت است؛ امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان توزیع سود در میان سهامداران داشتیم که بخشی از آنها از اقشار ضعیف جامعه هستند.

مدیرعامل فولادمبارکه بیان کرد: ما احداث نیروگاه، توجه به حوزه ورزش و حمایت از تیم سپاهان با وجود همه نقدهای وارده را ایفای یک مسئولیت اجتماعی تلقی می‌کنیم اما در بعد اصلی نگاه به مسئولیت اجتماعی نیز تلاش داریم به شکل جامع‌تر عمل کنیم؛ گرچه این پروژه‌ها چند ساله به طول می‌انجامد اما سعی داریم در راستای آباد کردن مناطق محروم اصفهان گام برداریم و در این راستا منطقه شرق استان را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم چراکه اگر مباحث و مشکلات آبی را در نظر بگیریم این منطقه در آخرین نقطه استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ابتدا سند پیشرفت و آبادانی را در این ارتباط تهیه و ظرفیت‌ها، محرومیت ها تهدیدها و فرصت های منطقه را احصا و برپایه آن در حوزه‌های مختلف کار کردیم، گفت: در حوزه کشاورزی دامپروری و ظرفیت های این منطقه همگی شناسایی شده است تا برای فرصت ها سرمایه گذاری شود و در موارد دیگر نیز حمایت و آموزش نیز مدنظر قرار گرفته است و تلاش داریم این روند را به مدل حمایتی مسئولیت اجتماعی در کشور تبدیل کنیم.

طیب نیا در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه فولادمبارکه هدف‌گذاری کرده است که اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کند، ابراز کرد: ما اولین مرکز نوآوری صنعت فولاد را در دانشگاه صنعتی اصفهان زدیم و در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نجف آباد نیز مستقر شده ایم.

او ادامه داد:امسال در بُعد انجام مسئولیت‌های اجتماعی سه هنرستان توسط فولادمبارکه احداث می شود؛ گرچه ما متولی آموزش و پرورش نیستیم اما وقتی چنین صنعتی شکل بگیرد حوزه های دیگر نیز پیشرفت خواهند کرد.

سرمایه گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی فولادمبارکه در حوزه محیط زیست

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به اینکه در حوزه‌های محیط زیست و انرژی برای مجموعه وفولادمبارکه جای نگرانی وجود ندارد چراکه به شکل جدی در این حوزه ورود کرده ایم، تصریح کرد: اگر بخواهیم با استانداردهای روز دنیا جلو برویم، مباحث محیط زیستی چالش جدی برای صنعت فولاد کشور است اما فولادمبارکه سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی در حوزه محیط زیست و انرژی داشته‌است که این سرمایه گذاری رادر راستای بالا بردن راندمان مصرف، بهینه کردن مصارف، نصب غبارگیر و اجرای پروژه‌های متعددی که با کاهش دی اکسید کربن و مصرف انرژی همراه است، در راستای تبدیل فولادمبارکه به صنعت سبز دنبال می‌کنیم.

وی با ابراز این مطلب که فولادمبارکه امروزیک صنعت پاک است و اگر مشکلاتی داریم در اولین فرصت آن را رفع می کنیم، تصریح کرد: قول می‌دهیم ظرف یکی دو سال آینده الگویی استثنایی در کشور در زمینه محیط زیستی و کاهش آلودگی خواهد بود و در این راستا هدف‌گذاری کرده‌ایم.

طیب نیا تاکید کرد: یقین بدانید که مشکل آب استان اصفهان به مدد اقدامات فولادمبارکه به عنوان یک صنعت بزرگ از جمله انتقال آب دریای عمان به زودی رفع می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار