رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: با هم‌افزایی در سطح استانی ملی اقدامات خوبی صورت گرفته شده است تا زائرین و مجاورین بهره کافی را ببرند؛لازمه ارتقای هر فعالیتی آسیب‌شناسی تقویت نقاط قوت و شناسایی نقاط ضعف‌ها است از همین رو به منظور ارائه خدمات درخور و شایسته به زائران، برنامه‌ها و خدماتی که در سال های قبل در آستان قدس رضوی و سطح استان برگزار شده بود در قالب جلساتی آسیب‌شناسی شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 10 September 2023

به گزارش تابناک رضوی، عبدالحمید طالبی در نشست خبری برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر، اظهار کرد: سال گذشته در ایام آخر ماه صفر تجربه مواکب را در حریم حرم مطهر تجربه کردیم و امسال در نظر داریم با طراحی و برنامه‌ریزی مناسب بهتر از سال گذشته این خدمات را دنبال کنیم.

طالبی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی برنامه‌های فرهنگی در مواکب خدمت‌رسانی، گفت: به منظور خدمت‌رسانی هر چه شایسته‌تر به زائران کمیسیون‌های فرهنگی با موضوعات فرهنگی، نقل و انتقالات و سلامت در کارگروه ملی زیارت تشکیل شد و در حوزه فرهنگی، برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار گرفت.

وی به موضوع حجاب اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های امروز جامعه موضوع حجاب است که در همین راستا تبلیغات محیطی در خصوص این واحب شرعی و سیاسی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: پس از رویداد عظیم اربعین حسینی، مشهدالرضا(ع) مورد توجه است و امیدواریم همانند مهمان‌نوازی مردم عراق میزبان خوبی برای زائران بارگاه نوارانی ثامن الحجج(ع) باشیم.

وی در ادامه یکی از تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی در این ایام را توجه به مناسبت رحلت رسول گرامی اسلام (ص) دانست و تصریح کرد: در همین راستا یکی از برنامه‌هایی که در شب رحلت پیامبر(ص) تدارک دیده شده است گردهمایی بزرگ قاریان در حرم امام رضا(ع) است.

طالبی با اشاره به تقارن ایام دهه پایانی ماه صفر و تعطیلات تابستان، گفت: امسال شاهد حضور خیل عظیم زائران به مشهدالرضا(ع) خواهیم بود و در نظر داریم با برنامه‌های تدارک دیده شده پاسخگوی این زائران باشیم.

وی‌ شعار برنامه‌های دهه آخر ماه صفر را «آرام جان‌ها» ذکر کرد و افزود: قرارگاهی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است که با همکاری سایر نهادهای فرهنگی همچون حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و غیره حرکت جمعی را برای پوشش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در استان و شهر مشهد به اجرا در می‌آورند و به زائران پیاده ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به تدارک 178 عنوان برنامه علمی و فرهنگی در این ایام گفت: از این تعداد برنامه 28 برنامه محوری اعم از راه‌اندازی موکب های فرهنگی در پیاده راه آیت الله طبسی و ره باغ حضرت زهرا(س)، برگزاری نشست های تخصصی توسط بنیاد پژوهش های اسلامی، میزبانی و اجرای برنامه ویژه زائران غیر ایرانی و اهل سنت و غیره ویژه زائران طراحی شده است.

وی هدف از برگزاری این برنامه‌ها را ارتقای اثر بخشی معرفتی در خصوص تحقق زیارت متعالی و ارتقای کمی و کیفی خدمت فرهنگی و تسهیلات زیارت دانست و به افزایش مشارکت‌های مردمی در سطح استان، ملی و بین‌المللی تاکید کرد.

طالبی همچنین از توزیع سه ویژه نامه با عناوین گلدسته، نگارخانه و آرام جان‌ها ویژه زائران پیاده در مواکب و محل اسکان آنها خبر داد و گفت: بنیاد کرامت رضوی با ارائه خدمت از مبدا تا مبدا، فعال‌سازی کانون‌های خدمت و حمایت از مواکب خدمت‌رسان و همچنین بنیاد بهره وری نیز با حمایت از مواکب.های آستان قدس رضوی و سطح شهر مشهد و تشکل‌های مردمی آماده خدمت رسانی به زائران در این ایام هستند.

توجه به قرآن کریم در برنامه‌های دهه پایانی صفر

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: در ایام پایانی ماه صفر و رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) و شهادت غریبانه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ویژه ‌برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی متنوعی را برای بهره مندی زائران، مجاوران و دلدادگان اهل بیت(ع) تدارک دیده است.

وی افزود: دهه آخر صفر یکی از دوره‌های حضور چشمگیر هیات مذهبی و زائران در مشهد است اما با توجه به اینکه پایان ماه صفر امسال با پایان فصل تابستان هم زمان شده است، شاهد افزایش تشرف زائران و خانواده‌ها به حرم مطهر امام رضا(ع) خواهیم بود لذا معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با تدارک ویژه برنامه‌های متنوع آماده خدمت‌رسانی به زائران این آستان مقدس است.

شریعتی‌نژاد با اشاره به اینکه محور اصلی و محتوایی برنامه‌های معارفی دهه آخر صفر موضوع توجه به قرآن کریم است، گفت: این معاونت در این ایام مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی را در راستای نشر و تعمیق معارف اسلامی و اعتقادی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، معرفت افزایی، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و غیره تدارک دیده است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه مراسمات عزاداری در بارگاه منور امام رضا(ع) از شب اربعین آغاز شده و تا شام شهادت امام‌رضا(ع) ادامه دارد، گفت: در ایام دهه آخر ماه صفر، هر شب قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری همراه با سخنرانی، مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود که در این مراسم‌ حجج ‌الاسلام رفیعی، پناهیان، قریشی و زمانی فرد به ایراد سخن و بیان مناقب و فضایل حضرت رضا(ع) و پیامبر گرامی اسلام می‌پردازند و مداحان و ذاکرانی همچون سید مجید بنی فاطمه، مهدی رسولی، احمد واعظی و... نیز برنامه مدیحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی خواهند داشت.

وی برپایی آیین خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع)، برگزاری ویژه برنامه قرآنی با حضور قاریان قرآن کریم از سراسر کشور در شب رحلت پیامبر(ص) در صحن پیامبر اعظم(ص) و آیین شام غریبان امام رضا(ع) را از مهمترین برنامه‌های این معاونت عنوان کرد.

شریعتی‌نژاد خاطرنشان کرد: حسینیه حرم دیگر برنامه طراحی شده است که این مراسم با حضور هیئات مذهبی استان‌ها و اقوام‌های مختلف کشور در شش شب پایانی از نماز مغرب و عشا تا 2 بامداد در صحن‌های قدس، غدیر و مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی از تاریخ 21 تا 26 شهریورماه، ساعت 19 برپا می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه چهارپایه خوانی رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را از دیگر برنامه‌های طراحی شده برشمرد و گفت: برگزاری اجتماع عزاداران نبوی و حسنی در روز 23 شهریورماه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء حرم مطهر رضوی دیگر برنامه پیش بینی شده از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است.

وی افزود: ویژه‌ برنامه بانوان با عنوان سوگواری زنان نوغان را خواهیم داشت که در روز شهادت امام رضا(ع) بانوان از محله نوغان به‌طور نمادین به‌سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برپایی محافل سوگواری ابناء الرضا، کرسی تلاوت قرآن ویژه نوجوانان، مکتب العباس(س)، بیت الرضا(ع)، ویژه برنامه‌ ناشنوایان، اجتماع زائران غیر ایرانی در شب شهادت امام رضا(ع)، شهادت نامه‌خوانی صبح شهادت امام رضا(ع)، اجرای ویژه برنامه‌های دارالتفسیر حرم رضوی، پرسمان دینی، حلقه‌های معرفت ، ویژه برنامه رواق کودک، مسابقه فرهنگی در محضر امام رئوف را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای ایام پایانی ماه صفر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار