استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که دایره عزاداری برای امام حسین(ع) محدود به انسان‌ها نیست و همه عالم را در بر گرفته است، به تبیین شرایط یاری آن حضرت از دیدگاه امام صادق(ع) پرداخت.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 16 October 2015
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم شب اول محرم که به وسیله هیأت خادم الرضای قم در ورزشگاه حیدریان قم برگزار شد با بیان این که هیچ نهضت و شخصیتی مانند امام حسین(ع) در تاریخ ماندگار نشده است، گفت: قیام‌های مختلفی در تاریخ بوده است که در تاریخ ثبت شده است اما تنها قیامی که بعد از 14 قرن به عنوان یک فرهنگ در میان مردم وجود دارد و با خون و دل به برپایی عزاداری می‌پردازند این قیام است.

وی با اشاره به این که این عظمت و وسعت بی دلیل و مبنا نیست، افزود: دایره این عزاداری محدود به انسان‌ها نیست؛ بلکه تمام موجودات در هر دو عالم زمین و آسمان برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و در زیارت عاشورا هم به همین نکته اشاره دارد.

این مبلغ برجسته خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) هم وقتی در دمشق خطبه خواندند به همین موضوع اشاره کرد و خود را پسر کسی معرفی کردند که فرشتگان آسمان و جنیان بر روی زمین و پرندگان در آسمان بر او گریه کردند و پیامبران از آدم تا خاتم(ص) و امامان از حضرت علی(ع) تا امام زمان(عج) برای او اشک ریختند.

وی این گستردگی و وسعت عزاداری را به خاطر وسعت هدف امام حسین(ع) دانست و اظهار داشت: امام حسین(ع) در وصیت‌نامه‌ای که به محمد حنفیه می‌نویسد هدف از قیام را آگاه کردن مردم عنوان کردند و امام صادق(ع) هم در زیارت اربعین هدف از قیام را بیدار کردن مردم از خواب غفلت و قرار دادن مردم در مسیر حق عنوان کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: گاندی که مصلح هند است در اواخر عمر خود نامه‌ای به دختر خود می‌نویسد و می‌گوید من کاری برای ملت هند نکردم و نتیجه مطالعاتم در رابطه با امام حسین(ع) و کربلا را به مردم یاد دادم و از همین جهت است که امام خمینی(ره) هم می گویند ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم.

وی با بیان این که افراد زیادی غرق در گناه بودند و با اشک بر امام حسین(ع) پاک شدند و نجات پیدا کردند، گفت: امام حسین(ع) فقط در سال 61 هجری حرّ نداشتند بلکه هر سال و در هر مجلسی می‌تواند یک حر داشته باشد زیرا امام حسین(ع) به بیرون از این مجلس نگاه نمی‌کند که هر کس چکاره است بلکه می‌گوید حالا که آمدی ایجا زیر پرچم اباعبدالله هستی و از ما هستی و در مورد حر هم همین کار را کرد و او را پذیرفت.

استاد حوزه علمیه بحث این دهه را ده قدم تا خیمه اباعبدالله عنوان کرد و افزود: در این ده شب باید در این مسیر حرکت کنیم و نباید فکر کنیم که دیر شده زیرا بسیاری از یاران امام حسین(ع) هنوز از این به بعد به ایشان می‌پیوندند و تا شب آخر هم فرصت باقی است.

وی با بیان این که هر کار مهمی نیاز به مقدمات و تمرین دارد، گفت: ما می‌خواهیم دو ماه حسینی باشیم و لازمه آن داشتن آمادگی است که امام صادق(ع) در روایتی به یکی از اصحاب خود گفتند اگر می‌خواهی از یاری کنندگان اباعبدالله باشی به زیارت امام حسین(ع) برو و 7 بار بگو« لبیک یا داعی الله» و سپس با 5 ویژگی امام را یاری کن.

حجت الاسلام صادقی واعظ افزود: اول با قلب خود امام را یاری کن که کسی را جز خدا در قلب خو راه ندهی اگر می‌خواهی حسینی شوی باید کینه و حسادت و حب دنیا را از دل خود بیرون کنی زیرا اگر آنها در دل کسی باشند دیگر جای خدا نخواهد بود و این زمانی خود را نشان می‌دهد که مجبور باشی بین خدا و دنیا یکی را انتخاب کنی.

وی خاطر نشان کرد: دومین چیزی که باید با آن امام حسین(ع) را یاری کنی گوش است که باید از شنیدن صداهای حرام پرهیز کند تا بتواند صدای حق را بشنود و در او تأثیر داشته باشد زیرا کسانی هستند که حق را می‌شنوند ولی در آنها هیچ تأثیری ندارد.

مبلغ حوزه علمیه اظهار داشت: سومین چیز چشم است که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم به تعبیر روایات تیری می شود از تیرهای شیطان و ایمان انسان را نشانه می‌رود؛ امام رضا در ثواب اشک بر امام حسین(ع) می فرمایند اگر ب اندازه ای که اشک از گونه هایت سرازیر شود برای امام حسین(ع) گریه کردی من آمرزش تمام گناهانت ر ضمانت می‌کنم چه کوچک باشد و چه بزرگ و پیامبر(ص) فرمودند اگر خداوند بخواهد نعمتش را بر کسی تمام کند اشک برای امام حسین(ع) را به او می‌دهد.

وی چهارمین و پنجمین چیز را تسلیم بودن رأی و هوای نفس را در برابر خدا عنوان کرد و افزود: اگر همه زندگی انسان حسینی شود و در زندگی رضایت خدا ملاک انسان باشد مطمئناٌ از یاران امام حسین خواهیم بود و اجر مجاهدت در راه ایشان را خواهیم برد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار