کد خبر: ۱۱۲۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ 22 September 2023

چند روزی است در یکی از پایگاه‌های اینترنتی شهرستان ملایر که بیشتر در زمینه عکسهای تاریخی و نگارخانه ای فعالیت دارد و خدمات ارزنده و ماندگاری هم از خود برجای نهاده، کارزاری تحت عنوان "تاسیس استان زند به مرکزیت شهرستان ملایر"راه اندازی شده که چندصدنفر هم آنرا امضا کرده و نامه ای هم در این خصوص به ریاست محترم ج ا ا نگاشته و ارسال شده است.استان زند ؛ خیال یا واقعیت ؟؟

انتظار بود فرماندار ویژه شهرستان ملایر به عنوان نماینده عالی دولت و مسئول تقسیمات کشوری در محدوده ارضی شهرستان، نسبت به این موضوع که اصول امنیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و... شهرستان را تحت الشعاع قرار داده و آینده شهرستان را با چالشی جدی مواجه می کند موضع گیری داشته باشند که متاسفانه اینگونه نشد.

لاجرم از موضع شهروندی و بیش از ۳ دهه فعالیت رسانه ای نکات زیر را یادآور می شوم:

۱. از آنجا که این اقدام در تقابل با اقدامی مشابه در شهرستان بروجرد برای تاسیس استان زاگرس راه اندازی شده ، مبنای قانونی نداشته و اینگونه رقابت‌های محلی و چشم و هم چشمی های منطقه ای نمی تواند در سیاست گذاری و برنامه ریزی بلندمدت کشور جایگاهی داشته باشد.

۲. در سال‌های دانشجویی نگارنده، طرح تاسیس استان زاگرس توسط نماینده وقت ملایر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که همان زمان در جلسه ای کارشناسی در دانشگاه تربیت مدرس با حضور اساتید دانشگاه ، نمایندگان ادوار، صاحب نظران و مسئولان اجرایی منطقه ای جوانب مختلف طرح مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و به دلیل غیر اجرایی بودن از چرخه خارج شد.

۳. باتوجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس، اینگونه طرحها مثل سایر شعارهای انتخاباتی، ارج و قرب پیدا می کند که به دلیل عدم امکان اجرا به زودی به فراموشی سپرده می شود.

۴. ارتقای جایگاه سازمانی برخی ادارات طبق قانون تاسیس فرمانداری ویژه که درنامه ارسالی مورد تاکید قرارگرفته یک امر ضروری است که باید به طور جدی پیگیری و قدرت تصمیم گیری، تصمیم سازی، جذب منابع و هزینه کرد آن در شهرستان افزایش یابد.

۵.وقفی بودن بخشی از اراضی نه تنها نقطه ضعف نیست که شهرستان ملایر از دیرباز سرآمد و پیشرو در سنت حسنه وقف بوده و به خود می بالد که موطن واقفان بزرگی چون سیف الدوله، شیخ الملوکی، فخرالحاجیه ، محمد ملایری و... می باشد که هنوز حمام،مسجد،دانشگاه، بیمارستان وقفی آنها پابرجا و مشغول ارائه خدمات است.

۶. تشکیل استان بر اساس قانون نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی ، اقتصادی، قضایی، انرژی ، جمعیتی و... می باشد که در حال حاضر شهرستان ویژه ملایر فاقد آن می باشد.

۷. نکته قابل توجه اینکه تاکنون هیچیک از مدیران اجرایی، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه شهرستان ملایر با این پیشنهاد موافق نبوده و از آن حمایت نکرده اند. همین عدم همراهی دلیل محکمی بر ناپختگی و عدم توفیق آن خواهد بود.

۸. درصورت آغاز فرایند تشکیل استان زند با مرکزیت ملایر که البته محال است، بایستی برخی از شهرستانهای مجاور مثل بروجرد ، نهاوند ، تویسرکان ، خنداب و شازند تابع استان جدید شوند که با توجه به اختلافات زبانی ، اقتصادی ، قومی، فرهنگی و... با این استان جدید همراه نخواهند شد و وحدت بر اساس تجمیع اختلافات امکان پذیر نیست.

۹. با توجه به مطرح شدن موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و احتمال افزایش در حوزه های انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در استان همدان و خنداب در استان مرکزی ،طرح اینگونه مسائل عوام پسند و بازی های سیاسی رونق می گیرد که متاسفانه پای برخی اعضای شوراهای اسلامی هم در این ماجرا مشهود است که با توجه به شرایط حساس کشور بایستی با درایت و آینده نگری از آن پرهیز کرد.

۱۰. یکی از مهمترین اشکالاتی که طرح اینگونه مسائل به دنبال دارد گرانی زمین، مسکن و خدمات و افزایش فشار اقتصادی است که متاسفانه با هیچ تدبیر و ابزاری هم قابل کنترل نیست.

۱۱. تصمیم قاطع و یکپارچه مردم شهرهای بروجرد ، نهاوند، تویسرکان، خنداب و شازند برای الحاق به این استان خیالی!! که در نامه به ریاست جمهور اشاره شده بر اساس کدام نطرسنجی ادعا شده است؟؟

۱۲. موضوع اعلام ملایر به عنوان پایتخت سلسله زندیه که در نامه ارسالی به ریاست جمهوری مطرح شده با توجه به دوره حاکمیت زندیان و تاسیس شهر ملایر( دولت آباد) مستند تاریخی ندارد.

۱۳. مجمع فعالین مجازی جهانشهر ملایر در چه تاریخی و با حضور چه کسانی راه اندازی شده که نگارنده با بیش از ۳ دهه فعالیت رسانه ای و در اختیار داشتن ملایرنیوز به عنوان اولین پایگاه خبری مجازی شهرستان از آن بی خبر است؟؟

۱۴. این مجمع خیالی بر اساس کدام وکالتنامه به نیابت از مردم ۶ شهرستان در ۳ استان مختلف اقدام به این کار کرده است ؟؟

۱۵. انتظار می رود دوستان رسانه ای با درک شرایط منطقه ای و ملی نسبت به اینگونه مسائل که زودگذر ،بدون نتیجه و تشنج زاست و باعث بالابردن توقعات شهروندان و شعله ورشدن اختلافات محلی می شود را مطرح نکنند.

ملایر با داشتن ۲ نشان جهانی و ملی انگور و مبل و منبت با اتکا به داشته های موجود و در قالب سیاسی شهرستان ویژه می تواند و بایستی با همدلی، وحدت عمل  و تلاش مضاعف مسئولانش روند توسعه و پیشرفت را تجربه کند.

امین الله علیمرادی
مدیرمسئول ملایرنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار