معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: این استان در تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون پسته ظرفیت‌ گسترده‌ای دارد و نیاز است تا افزایش سطح کمی و کیفی تولید این گونه محصولات ارزشمند در قالب خوشه‌های تخصصی پیگیری شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 27 September 2023

به گزارش تابناک قم، سید مهدی قریشی روز چهارشنبه در آیین شکرانه برداشت پسته از باغات قم افزود: تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش صنعت دارای مزایا و فواید بسیاری بوده و نیاز است تا از این کار برای توسعه بخش کشاورزی استان نیز الگوبرداری شود.

وی افزود: با تشکیل خوشه‌های کشاورزی، مسائل مرتبط به تولید هر کدام از محصولات زراعی و باغی که در استان قم دارای مزیت اقتصادی است همچون پسته به صورت تخصصی مورد توجه قرار می‌گیرد و شرایط رشد کمی و کیفی آن با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: پیشرفت کشاورزی استان را از طریق افزایش بهره‌وری دنبال می‌کنیم و در این رابطه طی سال‌های اخیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی استفاده شده‌است به نحوی که امروز در زمینه برداشت و فرآوری پسته تولید شده در باغات قم نیز شاهد استفاده از دستاوردهای این شرکت‌ها هستیم.

گفتنی‌است ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در قم موجود است که در این میان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار به باردهی رسیده و پیش بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۵۰۰ تُن پسته در این استان تولید و به بازار عرضه گردد.

برداشت محصول باغ‌های پسته استان از یک هفته پیش آغاز شده و این روند تا دو هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تولید ارقام مختلف پسته به‌خصوص رقم اکبری که به دلیل طعم خوب و کیفیت بالا دارای علاقه‌مندان بسیاری است در قم اقدامی موفقیت آمیز می‌باشد و این محصول سازگاری مناسبی با شرایط خاص آب و هوایی این استان دارد.

علاوه بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید پسته در استان، اقدام‌های لازم برای فرآوری پسته خام برداشت شده از باغ‌های قم نیز در جریان است تا ارزش‌ افزوده بیشتری برای بهره‌برداران این محصول در استان ایجاد شود.

بیشتر باغ‌های پسته استان قم در بخش مرکزی مناطق قمرود و قنوات و همچنین اطراف جاده قم - تهران و قم - کاشان واقع شده‌اند و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در زمینه تولید این محصول و فرآوری آن فعالیت می‌کنند.

پسته تولید شده در قم مزه خوبی دارد و در بازار جایگاه مناسبی پیدا کرده‌ که همین مساله در کنار مزایای دیگر، موجب تشویق کشاورزان به کشت این محصول در استان شده‌است.

ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود و کشاورزان این استان طی‌ سال‌های اخیر در زمینه تولید پسته با بهترین کیفیت، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار