امام جمعه دشتستان گفت : اداره آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر ایجاد گردد.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰ 06 October 2023

به گزارش تابناک بوشهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر برازجان اظهار داشت: مدرسه عشایری استان بوشهر زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش عشایر سیار استان فارس است و با توجه به اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان عشایری در استان بوشهر هستند می‌طلبد شاخه‌ای از آموزش و پرورش عشایر در این استان وجود داشته باشد.

وی افزود: به دلیل نبود آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر معلمان برای پیگیری‌های اداری خود باید به استان فارس مراجعه کنند و همه این شرایط موجب بروز مشکلاتی برای دانش‌آموزان و معلمان شده است.

مصلح ابراز داشت: جامعه روستایی و عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند. این جامعه به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

امام جمعه دشتستان اظهار داشت: اگر چه نفت، صنعت و خدمات سهم به سزایی در اقتصاد ملی دارند، اما اقتصاد روستایی و عشایری در مقابل منابع طبیعی پایان‌پذیر، جزو اقتصاد پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود.

مصلح افزود: نگاهی به جمعیت روستا‌ها و عشایر نشان می‌دهد که این جمعیت مولد، کم حاشیه و نجیب، به دور از آلودگی و معضلات کنونی شهر‌ها و وابستگی کمتر به منابع نفتی، نقش ارزشمندی در توسعه پایدار ایفا می‌کنند.

مصلح تصریح کرد: روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی پیشتازند؛ نقش پر رنگی در صنعت توریسم و صنایع دستی دارند و تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن بسیاری در کشور بوده و هستند و نقش مهمی را در تأمین امنیت کشور به خصوص در مناطق مرزی و دور افتاده ایفا می‌کنند.

امام جمعه دشتستان با ذکر مشکلات عشایر شهرستان دشتستان اظهار داشت: جاده‌های عشایری نابسامان هستند، با فرارسیدن فصل پاییز و آغاز آهنگ کوچ جلوه‌های زیبایی از حضور عشایر و برپاشدن چادر‌ها در کوه و دشت نمایان می‌شود، اما در پس این صحنه‌های جذاب حضور سختی‌های کوچ و کمبود امکانات و دست انداز‌های مسیر‌های ایل، راه‌ها و میان‌بند‌ها کوچ نشین‌ها را رنج می‌دهد.

مصلح ابراز داشت: سالانه اعتبار خوبی برای ترمیم جاده‌های عشایری هزینه و به صورت موقت مرمت و بازگشایی می‌شود، اما به دلیل اینکه زیرساخت محکمی ایجاد نمی‌شود با کمترین بارش و سیلاب این جاده‌ها بسته و خانوار‌های عشایری به ویژه در زمان بارش بامشکلاتی روبرو می‌شوند.

مصلح افزود: همانگونه که عشایر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند برق نیز از دیگر اولویت‌های آن‌ها است که با رساندن آن به چادر‌های عشایر می‌توان ضمن پاسخگویی به این نیاز در آن‌ها به حفظ محیط زیست هم کمک کرد.

مصلح افزود: عشایر برای یافتن چراگاه‌ها همراه با دام خود مسیر‌های سخت گذر و طولانی را می‌پیمایند، اما کمبود علوفه در مراتع و گرانی علوفه دستی آنان را نگران کرده و رنج می‌دهد.

امام جمعه دشتستان اظهار داشت: ناوگان آبرسانی سیار به جامعه عشایری، باید متناسب با جمعیت آن‌ها باشد هر چند اقدامات خوبی شده و امکاناتی فراهم شده، اما کفایت نمی‌کند.

مصلح با ذکر اینکه سهمیه آرد مصرفی خانوار‌های عشایری کافی نیست اظهار داشت: جامعه عشایری به دلیل نوع زندگی وابستگی بالایی به مصرف نان به عنوان منبع اصلی غذایی خود دارند بر این اساس میزان نیاز آنان به آرد و نان نسبت به جامعه شهری و روستایی که در سبد غذایی مصرفی خود از تنوع غذایی گسترده تری بهره می‌برند، بیشتر است.

مصلح با ذکر اینکه یکشنبه روز جهانی کودک می‌باشد اظهار داشت: روز جهانی کودک به عنوان روز تجلیل از کودکان، این سرمایه‌های ملی شناخته شده است. کودکان آینده سازان این کشور هستند و باید روزی مخصوص به خود داشته باشند.

مصلح افزود: در کشور عزیزمان ایران ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک نام گذاری شده است روز جهانی کودک یک تاریخ یادبود است که به افتخار کودکان و به منظور یادآوری حقوق آن‌ها برگزار می‌شود.

مصلح اظهار داشت: کودکان روحیه لطیفی دارند و حساس‌ترین گروه جامعه هستند. آن‌ها دائم در معرض آسیب‌های مختلفی از جمله قربانی‌هایی که در جنگ و حوادث طبیعی تا رفتار‌های اشتباه والدین، قرار می‌گیرند.

مصلح افزود: با پیشرفت‌های بسیار در دهه‌های متوالی، هنوز میلیون‌ها کودک بدون حقوق اولیه خود زندگی می‌کنند. در حال حاضر بیشتر از هر زمانی، زندگی آن‌ها تحت تاثیر خشونت، جنگ، طلاق، مشکلات روانی و بی توجهی قرار دارد.

مصلح با ذکر اینکه ۱۳ مهرماه آغاز هفته نیروی انتظامی و ضمن گرامی داشت این روز اظهار داشت: در تقویم رسمی ایران روزی به نام روز نیروی انتظامی به ثبت رسیده است هر سال در این روز به مدت یک هفته، بزرگداشت ناجا صورت می‌پذیرد و از زحمات و فداکاری‌های نیروی انتظامی تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

امام جمعه دشتستان افزود: نیرویی که جانفشانی‌های بسیار فراوانی را در راه امنیت کشور به جا گذاشته است و جان نیرو‌های خود را فدای این مرز و بوم کرده اند تا هموطنانشان در آرامش و امنیت کامل زندگی کنند.

مصلخ اظهار داشت: حضرت آیت اللّه خامنه‌ای فرماندهی کل قوا، در سخنانی درباره نیروی انتظامی فرموده اند: «نیروی انتظامی، آن سازمان رشید، آن بازوان توانا، آن شانه‌های پرتحمّلی است که می‌تواند و می‌خواهد این بار سنگین را بر دوش بگیرد و این خدمت بزرگ را برای مردم انجام دهد. نیروی انتظامی، هم باید با عزّت، هم با امانت، هم با کارایی خود، در محیط زندگی مردم بدرخشد. آن ملتی که نیروی انتظامی خود را عزیز می‌داند، او را با خود یگانه می‌شمارد و به او اعتماد می‌کند، ملت خوشبختی است. مردم نیروی انتظامی را باید از خود بدانند ... مردم احساس آرامش می‌کنندکه ببینند جوانان، مردان و زنان در این سازمان بزرگ و کارآمد، با انجام صحیح وظایف خود، می‌توانند آن چه از آنان متوقع است، آن را محقق کنند».

امام جمعه دشتستان از فرماندهی و کارکنان خدوم انتظامی شهرستان بابت مجاهدت خستگی ناپذیرشان در تامین امنیت شهروندان تقدیر کرد.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار