چقدر جای حاج آقا لطفی، حاج آقا جبارپور و حاج‌آقا شجاعی پیرغلامان کرمانی آقا امام حسین (ع) خالی‌ست که در بیست‌و‌یکمین اجلاس پیرغلامان ایران از رفقای قدیمی خود میزبانی کنند.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 06 October 2023

به گزارش تابناک کرمان - مهسا حقانیت: حاج آقا ماشاالله لطفی پیرغلام امام حسین (ع) در کرمان بود، پیرغلامی که حدود ۵۰ سال عصر‌های تاسوعا و عاشورا در ورودی تکیه فاطمیه می‌ایستاد و به هیئت‌های عزاداری خیرمقدم می‌گفت، اما چند سالی‌ست که او و تعدادی دیگر از پیرغلامان حسینی از جمله حاج آقا جبارپور پیرغلام تکیه میدان قلعه و حاج آقا سید شجاعی پیرغلام تکیه گلبازخان دیگر در جمع ما نیستند و حالا که میزبانی بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان حسینی ایران به کرمان رسیده است، چقدر جای خالی‌شان احساس می‌شود.

کرمان «حسین‌آباد» است

کرمان را حسین‌آباد می‌خوانند، زیرا مراسم عزاداری و روضه‌خوانی اهل بیت (ع) در این شهر به محرم و صفر خلاصه نمی‌شود و این آیین سرتاسر سال در مکان‌های مذهبی و خانه‌های کرمانی‌ها برپاست، عشق به آقا سیدالشهدا (ع) در قلب بسیاری از کرمانی‌ها از دوران کودکی و با حضور در مراسم آقا امام حسین (ع) می‌شود و تا پایان عمر این قلب به عشق حسین (ع) می‌تپد.

حساب پیرغلامان کرمانی‌ها هم که معلوم است، آدم‌های سینه‌سوخته‌ای که با نوای گرم خود مردم را به صحرای کربلا می‌برند و قصه کربلا و از آنچه بر اهل بیت (ع) گذشت را برای‌شان تعرف می‌کنند.

کرمان؛ شهر تکیه‌های قدیمی.

اما کرمان به عنوان یکی از شهر‌های تاریخی ایران دارای مکان‌های مذهبی قدیمی زیادی‌ست، در محله‌های قدیمی کرمان که قدم بزنی از هر کوچه و پس‌کوچه‌ای که بگذری یک حسینیه، تکیه و یا مسجد قدیمی را به‌راحتی می‌توانی مشاهده کنی.

در یکی از محله‌های قدیمی کرمان به‌دنیا آمده‌ام و از کودکی شاهد ارادت کرمانی‌های اصیل به سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) بوده‌ام، با چشم خود پیرغلامان زیادی را دیده‌ام که با سن و سال زیاد، اما مانند کودکان برای مصیب‌های سیدالشهدا (ع) اشک ریخته‌اند.

تکیه‌های قلعه، قلعه‌محمود، فاطمیه، جوی مویدی، بُنگی‌ها، نوروزعلی، گلبازخان و محله شهر از قدیمی‌ترین تکایای کرمان هستند که سالانه پذیرای جمع زیادی از عزاداران حسینی هستند.

خاک پای پیرغلامان سُرمه چشم کرمان می‌شود

بیستمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی طی روز‌های گذشته در گیلان برگزار شد و روز گذشته ۱۴ مهرماه‌جاری در اختتامیه این اجلاس هم پرچم بیست‌ویکمین اجلاس به کرمانی‌ها سپرده شد تا سال آینده خاک پای پیرغلامان سُرمه چشم کرمان شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان که به نیابت از آقای استاندار در آئین حضور داشت و پرچم بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی را دریافت کرد با اشاره به اینکه میزبانی این اجلاس یک توفیق بود که نصیب کرمان شد، می‌گوید: کمیته برگزاری اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی توسط معاون منابع انسانی استاندار و صدا و سیمای کرمان تشکیل می‌شود.

کرمان مصداق بارز «ما ملت امام حسینیم» حاج قاسم است

امیر حسن‌زاده به سخن سردار حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «ما ملت امام حسینیم» اشاره و بیان می‌کند: کرمان ما مصداق این جمله سردار سلیمانی‌ست و کرمانی‌ها ارادات ویژه‌ای به سیدالشهدا (ع) دارند.

وی می‌گوید: آیین روضه‌خوانی و عزاداری در خانه‌ها و اماکن مذهبی قدیمی کرمان مانند خانه آقای خوشرو، شترداران، خانه آقا ماشاالله، صفه عزاخانه، تکیه‌های محله‌شهر، فاطمیه، قلعه سابقه طولانی دارد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان همچنین از مکان‌هایی مانند گلزار شهدا، محل ساخت گنبد امام حسین (ع)، حسینیه ثارالله و بیت‌الزهرای حاج قاسم را ازجمله محل‌هایی ذکر می‌کند که نشان از اعتقاد مردم کرمان به امام حسین (ع) دارد. حسن‌زاده ابراز امیدواری می‌کند: بیست‌ویکمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در فضای معنوی کرمان و با اخلاص و کمک مردم و دستگاه‌ها و ادارات به‌شکل آبرومندانه‌ای برگزار شود.

در اجلاس بیستم چه گذشت؟

بیستمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در حالی طی سه روز در گیلان برگزار شد که بیش از ۵۰۰ مهمان کشوری و ۴۵ مهمان خارجی در این اجلاس شرکت کردند و دیدار با خانواده شهدا، اعزام پیرغلامان به ۷۲ نقطه گیلان و دیدار با خانواده معظم شهدا و حضور در گلزار شهدا و حوزه‌های علمیه، برپایی آئین عصری با شعر، برپایی کنگره شهدای مداح و همایش میرزاشناسی باعنوان روایت حسینی نهضت جنگل و ویژه‌برنامه همایش ستایشگران بانو با حضور ۱۵۰ بانوی ستایشگر آل‌الله از جمله بخش‌های این برنامه بود.

حال باید منتظر ماند و دید کرمانی‌ها برای میزبانی از پیرغلامان و خادمان حسینی در شهری که به حسین‌آباد معروف است چه برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار