مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌جنوبی گفت: پرداخت زکات واجب و مستحبی در نیمه نخست امسال در استان 26 درصد رشد داشت.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲ 15 October 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام غلام‌حسین نوفرستی، قائم مقام نماینده، ولی فقیه در خراسان‌جنوبی امروز در جلسه شورای زکات استان با اشاره به پیروزی‌های حماس و آرزوی نابودی قطعی اسرائیل اظهارداشت:یکی از مصادیق بارز جهاد تبیین، ترویج فرهنگ زکات و سایر دستورات الهی در میان آحاد جامعه است تا جامعه به طور عملی نیز در عرصه دین داری حرکت کند.

وی با تاکید بر این که باید از ظرفیت‌های مختلف از جمله رسانه‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ زکات بهره برد ادامه داد: با این که مردم خراسان‌جنوبی در کمک به نیازمندان همیشه پیشتاز هستند و به آن‌ها افتخار می‌کنیم افزایش اطلاعات آن‌ها در جذب افراد بیشتر در این زمینه موثر خواهد بود.
وی افزود: یکی از بهترین راه‌هایی که خداوند متعال با تدبیر الهی برای کمک به نیازمندان قرار داده استفاده از ترویج فرهنگ زکات توسط خیرین است.

ترویج زکات با زبان هنر

حسین‌رضا نخعی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم با تاکید بر این که یکی از راهکار‌های مناسب برای ترویج زکات استفاده از زبان هنر است گفت: نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در رابطه با هدایت مردم به سمت زکات باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته وی یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این رابطه ارتباط بین بخشی بین شبکه‌های اجتماعی نظیر سمن‌ها و گروه‌های جهادی است.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم که دولت مردمی است باید از ظرفیت‌های مردمی بیش از گذشته بهره ببریم.

رشد ۲۶ درصدی زکات

محمد عرب، مدیرکل کمیته امدادامام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز با اشاره به رشد ۲۶ درصدی پرداخت زکات واجب و مستحبی در استان در ۶ ماهه نخست امسال گفت: در این مدت حجم مشارکت مؤدیان این استان در پرداخت زکات به ۱۱ میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان رسید که این مبلغ در مدت مشابه ۹ میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان بوده است.

دبیر شورای زکات خراسان جنوبی ادامه داد: از میزان زکات جمع آوری شده ۷۶ درصد نقدی و ۲۴ درصد به صورت غیر نقدی بوده است.

عرب در ادامه گزارش از عملکرد ۶ ماهه زکات استان با اشاره به این که ۹ درصد زکات واجب و ۲۴ درصد زکات مستحبی بوده است افزود: زکات فطریه عام و سادات ۴۷ درصد و کفارات ۲۰ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد هزینه کرد زکات جمع آوری شده در خراسان‌جنوبی به محرومان و نیازمندان برای تهیه جهیزیه، درمان، تحصیل، مسکن و... و ۵ درصد در پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: در راستای پرداخت زکات در استان خراسان‌جنوبی رتبه‌بندی شده و بر اساس آن بیرجند، طبس و قاین در جایگاه اول تا سوم قرار دارند؛ بنابراین گزارش، تقویت دیدار‌های چهره به چهره با کشاورزان و عشایر، مشوق‌های بیمه‌ای برای کشاورزانی که زکات پرداخت می‌کنند و استفاده از ظرفیت رسانه در بخش ترویج فرهنگ زکات از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار