کد خبر: ۱۱۳۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ 19 October 2023

زنگ خطر جولان معتادان متجاهر در سیستان و بلوچستان نواخته شد/ساماندهی راهکاری مناسب

سرخی آتش خانمان‌سوز اعتیاد در حالی بسیاری از آلوده‌شدگان به مواد مخدر در سیستان و بلوچستان را هلاک کرده که عادی‌انگاری این پدیده شوم زنگ خطر جدی برای جامعه بوده و با خود مصائب و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، وصله ناجور شهر شدند و بدون هیچ ترس و دغدغه‌ای در میادین، بوستان‌ها و بر سر چهارراه‌ها درخواست کمک دارند تا هزینه مواد مصرفی خود را تأمین کنند، اینها معتادان متجاهری هستند که شاید قبل‌ترها این‌قدر نگران حضورشان نبودیم؛ اما این روزها از رفت‌وآمدهای بی حد و حصرشان ترسیده و واهمه داریم.

بر روی چمن‌های بوستان‌ها یا جدول‌های وسط خیابان بساط پهن کرده و در انظار عمومی استعمال دخانیات می‌کنند اطرافشان سرنگ و لوله‌های مخصوص مصرف مواد مخدر به چشم می‌خورد حین مصرف مواد مخدر هستند که خمار و بیهوش در گوشه‌ای می‌افتند.

تماشای چنین صحنه‌هایی علاوه بر آن که روح و روان شهروندان را خدشه‌دار کرده و الگوی پرخطری برای کودکان، جوانان و نوجوانان شده، چهره دلخراشی به سیمای شهری هم داده است.

قتل و توهم ارمغان مصرف مواد مخدر

اما قصه پرغصه معتادان متجاهر همین‌جا ختم نمی‌شود از آسیب‌های اجتماعی آن که گذر کنیم، شنیدن خبرهایی همچون قتل، توهم و تجاوز به همسر، کودک یا سایر اعضای خانواده که ارمغان مصرف مواد مخدر بویژه شیشه هست بیش از بیش خاطر شهروندان را مکدر می‌کند چرا که این جنایت‌ها بدون نقشه قبلی و در اثر توهم ماده مخدر بوده است.

با تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی در کشور متأسفانه شاهد هستیم ناتوی فرهنگی تمام ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را در گسترش تولید و مصرف ماده مخدر شیشه در کشور گذاشته است.

سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر است

قرارگرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر، همسایگی با افغانستان و توطئه‌های مشهود دشمنان در گسترش مواد مخدر به‌عنوان ابزاری علیه منافع کشورمان، گسترش اعتیاد و رشد قارچ‌گونه فروشندگان مواد مخدر و پاتوق‌های مصرف همه‌وهمه باعث شده تا زنگ خطر اعتیاد بیش‌ازپیش به صدا در آید.

در این زمینه سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر بوده که در این راه بیش از ۴۸۰ نفر در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان با ورود عظیم پیش‌سازها به این کشور و ایجاد لابراتوارهای تولید مواد مخدر صنعتی بویژه شیشه افزایش قابل‌توجهی داشته و این مهم زنگ خطری جدی برای جامعه جهانی به شمار می‌رود که در کنار مواد مخدر سنتی، روان‌گردان‌ها و ماده مخدر شیشه افزایش داشته و این هشدار جدی برای بشریت بوده که شیشه در حال افزایش است

زنگ خطر جولان معتادان متجاهر در سیستان و بلوچستان نواخته شد/ساماندهی راهکاری مناسب

 

غربالگری معتادان متجاهر برای انتقال به کمپ ترک اعتیاد

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری زاهدان و رئیس ستاد متکدیان با اشاره به اینکه تکدی‌گری پدیده‌های مختلف و اثرگذاری دارد، بیان کرد: بخش مهمی از برخوردها با موضوع تکدی‌گری باید به شکل فرهنگی و همراه با آگاهی‌بخشی به شهروندان انجام شود.

محمد آذر مینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش مهم مردم در جلوگیری از پدیده تکدی‌گری، گفت: مردم بدانند بسیاری از متکدیان نیازمند واقعی نیستند و آنان از سادگی شهروندان سوءاستفاده می‌کنند، تعدادی از آنان کودکان کار، عده‌ای دیگر کودکان خیابانی بی‌سرپرست و یا بدسرپرست و عده‌ای دیگر متکدی هستند.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی معتادان متجاهر از طرف شورای مبارزه با مواد مخدر اعلام و شهرداری در سطح شهر اقدام به جمع‌آوری این افراد می‌کند.

این مسوول اظهار کرد: متکدیان پس از جمع‌آوری توسط تیم‌های مختلف غربالگری می‌شوند؛ به طور مثال اگر کودک کار باشد به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شود و اگر نیاز شد این افراد را به مراجع قانونی می‌فرستند، برخی نیز پس از اینکه شرایط پذیرش را داشته باشند برای دوره درمان به کمپ تله سیاه منتقل می‌شوند.

آمار معتادان متجاهر در سیستان و بلوچستان نگران‌کننده

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی عقل را زایل و اختیار را از مصرف‌کننده می‌گیرد، گفت: امروزه متأسفانه شاهد هستیم که عده‌ای از افراد اعم از زن و مرد به دلایل مختلف درگیر پدیده شوم اعتیاد هستند که این امر علاوه بر آنکه چهره شهر را نازیبا کرده خاطر همشهریان را مکدر کرده است.

علی زندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در قانون به فردی که مسکن و خانواده نداشته یا در منظر عموم استعمال دخانیات می‌کند متجاهر گفته می‌شود که تشخیص آن نیز بر عهده مقام قضایی است.

وی ادامه داد: مرجع اعلام معتادان متجاهر دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان است که در این زمینه بر اساس آمار دستگاه‌های عضو در این شورا و برآوردهای انجام شده آمار معتادان متجاهر نگران‌کننده است.

آمار معتادان متجاهر نگران‌کننده است، امروزه متأسفانه شاهد هستیم که عده‌ای از افراد به دلایل مختلف درگیر پدیده شوم اعتیاد بوده که این امر علاوه بر آنکه چهره شهر را نازیبا کرده خاطر همشهریان را مکدر می‌کنداین مسوول اظهار کرد: اقدامات شاخصی در دولت سیزدهم در این زمینه انجام شده که ساخت دهکده سلامت کمپ ماده ۱۶ معتادان متجاهر در منطقه تله سیاه شهرستان نصرت‌آباد یکی از آنها است تا علاوه بر درمان معتادان متجاهر به توانمندسازی آنان از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمک شود.

وی با اشاره به ساخت دهکده سلامت برای رهایی معتادان از مواد مخدر، گفت: شایسته نظام اسلامی نیست که معتادان در وضعیتی نابسامان به سر ببرند و اعضای خانواده او به مشکلات متعدد معیشتی و اجتماعی دچار شوند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اذعان کرد: استاندار این استان در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر ۳۰ هکتار از اراضی منطقه را برابر موازین قانونی در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر این استان قرار داده که سپاه سلمان مسوولیت ساخت این مرکز را در سه‌فاز بر عهده گرفته که در فاز اول ۲ هزار نفر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه تخصیصی در طرح ساماندهی معتادان متجاهر بوده، در مرکز ترک اعتیاد تله سیاه جمع‌آوری معتادان متجاهر به این شیوه هست از افراد دعوت به ترک اعتیاد خواهد شد چرا که معتقد هستیم اگر افراد با پای خود بیایند بهتر از اهرم زور برای ترک اعتیاد است که این اقدام برای اولین‌بار در کشور در شهرداری زاهدان انجام شد؛ یعنی معتادان متجاهر را دعوت به ترک کردند.

زنگ خطر جولان معتادان متجاهر در سیستان و بلوچستان نواخته شد/ساماندهی راهکاری مناسب

 

اشتغال حلقه مفقوده بهبودیافتگان از اعتیاد

زندی ادامه داد: صیانت از اشتغال موضوعی است که در این رابطه به آن توجه شده چرا که امروز حلقه مفقود در درمان بحث اشتغال بوده بر این اساس توانمندسازی افراد معتاد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مرکز ماده ۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر در حوزه سیستان شهرستان زابل اتفاق خوب دیگری بود که حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و اعتبار شهرداری زابل برای آن اختصاص یافت تا با ظرفیت ۱۵۰ نفر از بانوان انجام شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مرکز محمدآباد شهرستان هامون نیز مسوولیت درمان، جمع‌آوری و صیانت را به سپاه سلمان داده‌ایم که مصوبات و مکاتبات آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان نیز ۲ هزار متر زمین توسط منطقه آزاد چابهار واگذار شده که مسوولیت ساخت آن را مجدد به سپاه سلمان سیستان و بلوچستان دادیم تا بسیج سازندگی اقدام به ساخت کند.

زندی گفت: در یک ماه اخیر مرحله جدیدی از جمع‌آوری معتادان متجاهر در سیستان و بلوچستان آغاز شد که پیش‌بینی جمع‌آوری بیش از ۵۷۰ نفر آن هم با اولویت افرادی که بر سر چهارراه‌ها یا میادین حضور دارند، مصوب شد.

وی بیان کرد: موضوع ساماندهی معتادان متجاهر همچون کرونا باید به یک دغدغه جدی تبدیل شود حتی بیشتر از کرونا باید بدان اهمیت داد چرا که هیچ بلایی خانمان سوزی نداریم که به شدت مواد مخدر باشد بیان این نکته بدان جهت هست که شاهد هستیم به دلیل استعمال مواد مخدر گاهی اوقات اتفاقات ناگوار و دلخراشی رخ می‌دهد که نتیجه زایل شدن عقل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار