رئیس سازمان اورژانس کشور بزرگترین چالش در حوزه اورژانس را آمبولانس و وجود 3000 دستگاه آمبولانس فرسوده بیان کرد.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ 29 October 2023

به گزارش تابناک قزوین، جعفر میعادفر عصر امروز در جریان سفر به استان قزوین و در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجود بیش از ۳۲٠٠ پایگاه اورژانس در کشور اظهار کرد: از این تعداد ۵۱ پایگاه اورژانس هوایی، بیش از ۱۸۰۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای و بیش از ۱۳۰۰ پایگاه شهری هستند که حدود ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی در کل کشور، سالانه بیش از ۵ میلیون ماموریت را انجام می‌دهند.

وی بیشتر ماموریت‌های اورژانس را شهری و سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماموریت را در حوزه حوادث ترافیکی ذکر کرد و افزود: سالانه دو و نیم میلیون بیمار توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور مهمترین ماموریت اورژانس را در اربعین به کمک تمام ارکان بهداشت و درمان برای ارائه خدمات به زائرین عنوان کرد و ادامه داد: کشور ما از نظر سیل و زلزله جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا است که در شهر‌های بزرگ به خاطر ترافیک توسعه موتورلانس فعال شده و طی دو سال گذشته رشد قابل توجهی داشته که در حال حاضر حدود ۳۴۰ موتورلانس وجود دارد که در طول روز به ماموریت می‌پردازند.

توسعه اورژانس بانوان

میعادفر با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجوی خانم در رشته فوریت‌های پزشکی در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند، اضافه کرد: توسعه اورژانس بانوان در دستور کار قرار دارد که در قزوین هم این مهم محقق می‌شود و تلاش داریم از ظرفیت بانوان در اورژانس استفاده کنیم که در حال حاضر در این استان، ۵۱ پایگاه شامل حدود ۱۹ پایگاه شهری و ۳۲ پایگاه جاده‌ای داریم که با توجه به وجود ۴ موتورلانس در استان قزوین، در نظر داریم تا پایان امسال دو دستگاه هم به تعداد موتورلانس‌ها بیفزاییم.

وی خاطرنشان کرد: در شهر‌های بزرگ مانند تهران و قزوین که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و ترافیک خیز است و دسترسی به خدمات اورژانس در برخی ساعات به دشواری صورت می‌گیرد موتورلانس می‌تواند برای ارائه خدمات به بیماران تسهیل ببخشد.

این مسوول تصریح کرد: از ۲۵۰۰۰ نفر استخدامی وزارت بهداشت و درمان در هفته گذشته، ۳۵۰۰ نفر سهمیه اورژانس کشور بوده است که در شهر قزوین ۴۴ نفر جذب و به مجموعه اورژانس این استان افزوده می‌شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور بزرگترین چالش در حوزه اورژانس را آمبولانس و وجود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده دانست و گفت: تمام تلاش ما این است که ناوگان را ترمیم و ارتقاء ببخشیم که یک قرارداد برای ۵۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور انجام شده و کار‌ها در حال انجام است و اگر به روال طبیعی پیش برود تا پایان سال وارد ناوگان می‌شود. از سویی پیگیر مناقصه دیگری هستیم تا ۵۰۰ دستگاه آمبولانس دیگر هم در شش ماهه نخست سال آینده وارد ناوگان اورژانس کنیم.

میعادفر ادامه داد: در کمیسیون تلفیق مجلس و صحن علنی مجلس مصوبه‌ای تصویب شده که قرار است یک درصد از فروش خودرو و موتور در کشور در اختیار اورژانس برای ترمیم و ناوگان خرید آمبولانس اختصاص یابد که بودجه مستمری خواهد بود که سبب می‌شود آمبولانس‌های فرسوده از ناوگان اورژانس خارج شوند و سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید به مجموعه اضافه شود.

۷ بالگرد ویژه اورژانس هوایی است

وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از آمبولانس‌های هوایی اورژانس، بالگرد‌های نیرو‌های مسلح و برخی هم مربوط به شرکت‌های وابسته به نیرو‌های مسلح است که برای که کاربری پزشکی تولید نشده‌اند و حدود ۷ فروند بالگرد برای وزارت بهداشت و ویژه اورژانس هوایی وجود دارد که با درآمدزایی ناشی از اختصاص یک درصد از فروش خودرو و موتور برای افزایش اورژانس هوایی اقدام خواهد شد که طی سه سال اخیر، واردات ۶ فروند آمبولانس هوایی انجام شده است.

این مسوول بر اختصاص هزینه‌های سایر برای هزینه‌های سوخت، نگهداری و تعمیر آمبولانس از سوی سازمان برنامه و بودجه و دولت با توجه به حذف اعتبارات آن از دانشگاه‌ها از سال گذشته خاطرنشان کرد: این موضوع بار‌ها به سازمان برنامه بودجه و مجلس انعکاس داده شده که امیدواریم برای سایر هزینه‌ها هم اعتباراتی اختصاص یابد.

رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: ساختمان مرکزی اورژانس قزوین علاوه بر اینکه در شأن اورژانس نیست، نیاز‌های اورژانس را هم تامین نمی‌کند و با کمبود حدود ۱۲۰ نیرو مواجه ایم. این موضوع با اضافه کاری و شیفت‌های اضافه جبران می‌شود و سبب فرسودگی پرسنل می‌شود که باید تدبیر لازم را برای تامین نیرو اندیشید.

میعادفر با اشاره به راه اندازی مجمع خیرین به صورت مستقل در کشور و راه‌اندازی آن متناظر با کشور در استان‌ها افزود: لازم است از ظرفیت خیرین و مسوولیت اجتماعی صنایع و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی استان قزوین برای کمک به اورژانس و خرید آمبولانس استفاده کرد تا هم شاهد مدیریت زمان و نیز افزایش رضایتمندی مطلوب در مردم باشیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اقدامی که در دستور کار اورژانس قرار گرفته تجمیع مراکز پیام در مرکز اورژانس‌ها است که در هر دانشگاه یک مرکز پیام راه اندازی می‌شود و تمام پایگاه‌ها از این مرکز فرمان می‌گیرند که سبب می‌شود توان عملیاتی نیرو‌های اورژانس افزایش یابد که تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه‌های علوم پزشکی منعقد و راه اندازی مراکز باید اجرایی شود و خیرین و استانداری هم باید به تحقق این مهم مساعدت کنند.
منبع/فارس

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار