کد خبر: ۱۱۳۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹ 31 October 2023

نسترن رهذار- مدیر روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق رامین

گذر موفق از تابستان گذشته و رضایتمندی مشترکین نشان داد که برنامه ریزی ها برای رفع ناترازی تولید برق نتیجه بخش بوده است. وقتی که در نقاط مختلف کشور بویژه خوزستان با رخداد دمایی 49 و 50 درجه نیز به ندرت شاهد خاموشی بودیم. این تجربه شیرین برای صنعت برق با تلاش شبانه روزی متخصصین بومی محقق شده و استمرار راهبرد مطلوب در زمینه مدیریت مصرف برق را ضروری تر از هر زمان دیگری جلوه نموده است.
آن چه از تابستان گذشته به جای مانده پروژه های موفق صورت گرفته در دوره تعمیرات و پیش از آغاز دوره پیک مصرف بوده که در موعد مقرر به اتمام رسید و وارد مدار گردید. دوره ای که حتی گرمای بیش از 50 درجه را در برخی استان ها بویژه خوزستان شاهد بوده ایم. هر چند مطابق آمارها مشترکان شبکه برق خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2.6 درصد مصرف بیشتری داشته اند اما با این حال خللی در خدمات رسانی و پایدار شبکه ایجاد نشد. از این رو شیوه کنونی برنامه ریزی و مدیریت شبکه می تواند الگوبرداری از اقدامات سال گذشته و رفع موانع معدود در تولید برق پایدار است.
یکی از مهم ترین شاخص های مهم در تأمین برق پایدار تعمیرات واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر و به شکل بهینه بوده است. در همین راستا تعیین برنامه ها و پروژه های تعمیراتی مرتبط با واحدهای نیروگاهی که عمدتاً با دانش بومی متخصصین داخلی صورت می گیرد اتکا به توانمندی فرزندان شایسته صنعت برق را بیش از پیش نشان می دهد. در همین راستا میزان افزایش توان تولیدی واحدهای نیروگاهی هزاران مگاوات افزایش یافت و این موفقیت بزرگ در صنعت برق رقم خورد تا واحدها با آمادگی حداکثری در مدار تولید قرار بگیرند.
گام مهم دیگر بهره گیری از دانش بنیان ها در ساخت قطعات نیروگاهی بود که به لطف جوانان نخبه تحریم ها را بی اثر کرد. آن چه مسلم است بومی سازی قطعات در فرآیند تعمیراتی در چندسال اخیر رشد یافته و این موضوع علاوه بر تحقق منویات رهبری مبنی بر تقویت دانش بنیان ها و استفاده از ظرفیت آنان، این شاخص مهم در برنامه ریزی ها مدنظر قرار گرفته شد تا قطعات مهم نیروگاهی از جمله پره های توربین، روتور توربین بخار و دیگر تجهیزات ابزار دقیق ساخته شوند یا مورد بازسازی قرار گیرند. خوشبختانه این مقوله مهم به یاری صنعت برق آمده و دانش بنیان ها برای خدمت به میهن اسلامی انگیزه بیشتری گرفته اند.
علاوه بر آن چه گفته شد مدیریت مصرف نیز در موفقیت اخیر نقش بسزایی داشته است. مأموریت مهم روابط عمومی ها در اطلاع رسانی گسترده برای مدیریت مصرف برق توسط مشترکین و به کارگیری ابزار و شیوه های مختلف در فرهنگ سازی وترویج فرهنگ مصرف بهینه برق نتیجه بخش بود. این آموزش ها که برای اقشار مختلف جامعه از کارکنان صنعت برق گرفته تا خانواده ها، کودکان و ... به شکلی فراگیر بازخورد مطلوبی را در پی داشت. این حس مسئولیت پذیری مشترکین و راه اندازی پویش عمومی مدیریت مصرف برق در کنار شاخص های پیش گفته تکه های مهم از پازل موفقیت در عبور از پیک بار تابستان بوده است.
بدون شک تابستان گذشته کارنامه ای پرافتخار برای صنعت برق بود و راهبرد پیش رو برای اصلاح و تقویت شبکه برق در کنار مشارکت جامعه برای مدیریت مصرف می تواند دغدغه ها برای تابستان آتی را مرتفع سازد. افزون بر این روابط عمومی های تابعه صنعت برق نیز این آمادگی را دارند تا هم راستا با تلاشگران عملیاتی صنعت برق در نیروگاهها ضمن کاستن از دشوارهای تولید، در تأمین پایدار برق در گرم ترین روزهای سال نقش آفرینی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار