معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت :در نیمه نخست امسال ۶۴ بیمار مبتلا به کیست هیداتید (بیماری‌های مشترک حیوان و انسان) در بیمارستان نمازی شیراز مورد عمل جراحی قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ 07 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکترعباس رضاییان زاده گفت: این بیماری‌ها بین حیوانات مشترک هستند و انسان، میزبان تصادفی است و نقش مستقیم ندارد، به همین دلیل برای کنترل این بیماری‌ها باید بر چرخه زندگی حیوانات نظارت و کنترل داشته باشیم.
دکترعباس رضاییان زاده ادامه داد: در نیمه نخست امسال ۶۴ بیمار مبتلا به کیست هیداتید در بیمارستان نمازی شیراز مورد عمل جراحی قرار گرفتند و این نشان دهنده آمار بالای مبتلایان به این بیماری در استان است.
وی با بیان اینکه پارسال هم ۱۲۰ بیمار مبتلا در شیراز جراحی شدند افزود:بیماری کیست هیداتید آسیب جدی به اعضای بدن از جمله کبد، کلیه و مغز می‌رساند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت:با بررسی انجام شده در ده سال گذشته آمار این بیماری در استان بیشتر بین عشایر و کسانی که با دام‌ها سروکار داشتند شایع بوده است، اما این بیماری در زمان حال بیشتر از طریق سگ‌های خانگی و ولگرد انتقال می‌یابد.
او افزود: با توجه به تمایل بسیاری از خانواده‌ها و افراد به نگهداری از حیوانات در منزل، این موضوع نیازمند مدیریت صحیح است، زیرا حیوانات و به ویژه سگ و گربه، بیماری‌های مشترک زیادی با انسان دارند.
دکتر رضائیان زاده با اشاره به افزایش موارد گزارش شده کیست هیداتید در استان، بیان کرد: کیست هیداتید یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند و با دفع تخم از طریق مدفوع باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به دلیل چرا در مزارع و مصرف علوفه آلوده، انسان بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزی‌های آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می‌شود.
او ادامه داد: با توجه به مقاومت بسیار بالای تخم‌های این انگل در محیط و بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، یک سگ آلوده می‌تواند دو هزار و هفتصد گوسفند را آلوده کند.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در سلامت و اقتصاد جامعه اظهار کرد: شناسایی سگ‌های صاحب دار و گله‌ای و تجویز داروی ضد انگل «پرازیکوانتل» به صورت هر ۶ هفته یک بار، شست و شوی صحیح سبزی ها، مدیریت سگ‌های ولگرد از سوی ارگان‌های ذیربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتار‌های قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه‌های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه ها، قصابان و دامداران در زمینه این بیماری و جلب مشارکت مسوولان و مردم، از اقدامات موثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است.
دکتر رضائیان زاده به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل، با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی، مراقبت‌های بهداشتی موردنیاز حیوان خود را دریافت و بر اساس توصیه‌های دامپزشک کلینیک، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار