مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان از پایان موفقیت آمیز فصل پرورش میگو در استان بدون رخداد بیماری لکه سفید و AHPND خبر داد و گفت: برداشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن میگو با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته، بدون ردیابی بیماری لکه سفید و بیماری نوظهور AHPND در میگوهای پرورشی استان به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱ 07 November 2023

ناصر عسکری‌فرد روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: به‌رغم درگیر شدن برخی از استان‌های پرورش دهنده میگو به بیماری مهلک AHPND و ایجاد خسارت‌های فراوان در مزارع پرورش میگو در آن استان‌ها، با تلاش عوامل ذی‌ربط همچون دامپزشکی، شیلات و پرورش‌ دهندگان و همچنین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، همه مزارع پرورش میگو استان عاری از بیماری لکه سفید و AHPND برداشت می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه آبزی پروری خوزستان و اهمیت نظارت بهداشتی بر مزارع تکثیر و پرورش انواع آبزیان به ویژه میگو افزود: کارشناسان دامپزشکی خوزستان در فصل تکثیر و پرورش در تمام مراحل تا پایان برداشت میگو با اعمال نظارت‌های بهداشتی به شکل مستمر و حضور موثر، تضمین کننده سلامت محصولات تولیدی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در سال پرورشی ۱۴۰۲ علاوه بر سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان برای اولین بار در استان نیز پرورش میگو در سایت ۳۹۵ هکتاری هندیجان صورت پذیرفت.

عسکری‌فرد اقدامات بهداشتی انجام شده در این خصوص را تشریح کرد و گفت: از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال جاری تعداد ۴۰۰ مورد بازدید میدانی از مزارع استان توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و ادارات دامپزشکی آبادان و هندیجان در شرایط گرمای طاقت فرسای تابستان انجام شد که در طی این بازدیدها ۱۱۰ مورد نمونه‌برداری و بیش از ۱۹۰ آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام شد.

بیماری AHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی در مزرعه قلمداد می‌شود زیرا این باکتری به‌طور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط، می‌تواند به شدت تکثیر و طغیان کند و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و تلفات ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی در میگو ایجاد کند.

مجتمع پرورش میگوی چوئبده بزرگترین مرکز آبزی پروری میگو در خوزستان است. این مجتمع که در دهه ۷۰ در اراضی شوره زار چوئبده در نزدیکی دهانه آبراه بهمنشیر واقع شده در سال ۱۳۸۲ به بیماری ویروسی لکه سفید آلوده شد. این مجتمع ۳ سال پس از قرنطینه فعالیت خود را از سرگرفت. پارسال حدود یک هزارو ۴۰۰تُن میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده تولید شد.

به تازگی پرورش میگو در آبهای غیرمتعارف خرمشهر با موفقیت همراه بوده است.

مجتمع ۳۹۵هکتاری پرورش میگوی هندیجان در سفر دور دوم رییس جمهور و اعضای هیات دولت به خوزستان با حضور رییس سازمان شیلات کشور به بهره برداری رسید.

پرورش و تکثیر میگو از اردیبهشت ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار