معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: حقابه شهر اصفهان پس از گذشت دو دهه امسال در برنامه منابع و مصارف تثبیت شد.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ 05 November 2023

مهدی بقایی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با بیان اینکه تثبیت حقابه شهر اصفهان از زمانی‌که رودخانه را بستند همیشه مطالبه مدیریت شهری بود، اظهار داشت: با پیگیری شرکت آب منطقه‌ای خوشبختانه امسال، پس از دو دهه حقابه شهر اصفهان را در برنامه منابع و مصارف زاینده‌رود ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه دوره قبل بازگشایی آب برای باغات غرب حدود پنج میلیون مترمکعب آب برای مادی‌های (نهرها) شهر اصفهان تحویل گرفتیم، افزود: در بازگشایی رودخانه زاینده‌رود، این بار ۱۰ میلیون مترمکعب از محل آبی که در رودخانه رهاسازی خواهد شد، تحویل خواهیم گرفت.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تأمین حقابه شهر مطالبه اصلی همه مردم اصفهان است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که وجود مادی‌ها سراسر کالبد شهر را زنده می‌کند و از همین رو حقابه اصفهان را به مادی‌ها هدایت می‌کنیم که چاه‌ها آبگیری شود تا با تغذیه آبخوان از شدت فرونشست زمین کاسته شود.

بقایی با اشاره به اینکه کشاورزان پیش‌تر اجازه نمی‌دادند که بخشی از آب رهاسازی شده در رودخانه به مادی‌های شهر اصفهان نیز هدایت شود، ابراز داشت: خوشبختانه با اهتمام مدیریت استان، این اجازه داده شده که بخشی از آب زاینده رود به سمت مادی‌های شهر هدایت شود و باید مراقب بود که در آینده این حق قانونی از شهر اصفهان دریغ نشود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی شهر اصفهان ۵۶ میلیون مترمکعب و در شرایط خشکسالی ۳۶ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: هم اینک فضای سبز شهر اصفهان را با هشت میلیون مترمکعب در سال نگهداری می‌کنیم و بخشی نیز از محل منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.‌

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار داشت: در افق ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان، برنامه این است که آب مورد نیاز فضای سبز را تماماً از پساب تأمین کنیم که معادل یک هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

بقایی با بیان اینکه هم اینک نیاز آبی برای فضای سبز ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است که شرکت آب و فاضلاب حدود ۴۰۰ لیتر تأمین می‌کند، ادامه داد: باید توجه داشت که در افق ۱۴۱۰، ۳۲۵ لیتر بر ثانیه نیز از منابع زیرزمینی برای فضای سبز استفاده خواهد شد زیرا نمی‌توانیم فضای سبز سراسر شهر را با پساب پوشش دهیم و لازم است آب چاه هم تزریق شود.

وی تصریح کرد: حقابه شهر اصفهان در افق ۱۴۱۰ باید باشد؛ با توجه به گستردگی فضای سبزی که در این شهر وجود دارد، با سرزندگی شهر چه کنیم؟ و در محله‌هایی که مادی دارد نیاز است که آب جاری باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار