سرانجام خسارات سیل مانسون پس از ماه ها
کارگروه سیل مانسون با حضور اعضا، مصوبات مهمی را برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خسارتی به ویژه در حوزه شیلات وضع کرد که در صورت اجرایی شدن شاهد پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان آسیب‌دیده خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹ 08 November 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، کارگروه سیل مانسون با هدف تعیین تکلیف واحد‌های تولیدی کشاورزی خسارت‌دیده به ریاست سید علی معتمدی‌پور و با حضور مدیران‌کل آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، دامپزشکی، مدیر شیلات، مدیر بیمه کشاورزی، نماینده تام‌الاختیار مدیرکل بحران استانداری، شورای هماهنگی بانک‌های استان، نماینده اداره‌کل اطلاعات و جمعی از مدیران و معاونین بخش کشاورزی برگزار شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این کارگروه گفت: چهار ماه از مصوبه قبلی سیل مانسون در حضور استاندار می‌گذرد، اما واقعیت این است که چندین اداره‌کل این مصوبات را اجرا نکردند و هنوز بخش زیادی از خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی به ویژه در حوزه شیلات موفق به دریافت تسهیلات خود نشدند.

سید علی معتمدی‌پور بخشی از این تاخیر را ناشی از ابهام در دستورالعمل پرداخت تسهیلات دانست و گفت: معلوم نبود این خسارات به ازای هر تن باشد یا هر مزرعه و اینکه خسارت وارده در چه مرحله‌ای از رشد ماهی و وزن آن ارزیابی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبلغ تسهیلات سیل مانسون در همه زیربخش‌های کشاورزی را ۳۴۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به جز در بخش شیلات در سایر بخش‌ها، کشاورزان خسارت‌دیده را به بانک‌های عامل معرفی کردیم.

وی افزود: انتظار من از اعضای کارگروه سیل مانسون این است که روند نامه‌نگاری و استعلامات زمان‌بر را کوتاه کنند تا تولیدکنندگان ما در راهرو‌های ادارات و بانک‌ها سردرگم و معطل نشوند؛ به عنوان مثال وقتی طرحی مجوز دارد و یکبار تمامی استعلامات و مجوزات را گرفته است چه دلیلی دارد برای دریافت تسهیلات ناشی از خسارت وارده، مجددا از او استعلامات جدید بخواهید؟ این کار چیزی جز اذیت کردم مردم و کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واقعا بخش کشاورزی ما در اوج تولید مردادماه دچار شوک بزرگی شد و تولیدکنندگان ما آسیب جدی دیدند، تصریح کرد: حقیقتا از بانک‌ها و ادارات آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، بیمه، دامپزشکی و همه ادارات عضو کمیسیون انتظار دارم به مصوبات قبلی این کارگروه پایبند باشند و به جای فرستادن مردم دنبال استعلامات تکراری در این اداره و آن اداره، به صورت یکجا و جمعی به لیستی که جهاد کشاورزی برای آن‌ها ارسال می‌کند، پاسخ دهند تا وقتی را که از دست دادیم جبران شود و با تزریق این تسهیلات، جانی دوباره به تولید این استان دهیم.

وی گفت: اجبار کشاورز برای بیمه پنج‌ساله و استعلام مجدد برای طرح‌های مجوزدار به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و شخص آقای استاندار روی اجرای همه مصوبات و توافقات چند ماه پیش این کارگروه اصرار دارند و تاخیر در این زمینه ظلم به کشاورزی و تولید این استان است که حقیقتا به دریافت این تسهیلات نیاز دارند.

معتمدی‌پور گفت: جهاد کشاورزی از یک هفته قبل از وقوع سیل مانسون اقدامات پیشگیرانه و بازدید‌های میدانی را از عمده طرح‌های مهم کشاورزی به ویژه در حوزه شیلات انجام داده و بعد از وقوع سیل نیز از طرح‌های خسارت‌دیده بازدید کردیم و تقریبا مستندات کاملی در این زمینه داریم و صد‌ها طرح را نیز به بانک‌های عامل معرفی کردیم که متاسفانه یکی از این بانک‌ها هیچ اعتنایی به مصوبات ملی و استانی ندارد و کشاورزان ما در این بانک‌معطل و ناامید هستند.

بانکی که یارانه تسهیلات را از دولت گرفته، اما وام کشاورزان را پرداخت نمی‌کند

عسکری: عملکرد بانک‌مسکن در سیل مانسون داد مردم را درآورده و موجب بدبینی کشاورزان به نظام شده است

عسکری، نماینده تام‌الاختیار اداره‌کل بحران استانداری نیز با انتقاد از بانک مسکن گفت: کار این بانک به جایی رسیده که نه تنها تسهیلات مصوب را پرداخت نمی‌کند بلکه پاسخ مکاتبات را هم نمی‌دهد و این‌گونه است که عملکرد یک بانک موجب بدبینی مردم به نظام و دولت شده و حقیقتا شورای هماهنگی بانک‌ها باید این بانک را پای کار بیاورد.

عسکری افزود: انتظار می‌رود یکبار برای همیشه حل کنیم این داستان را، اگر بانک مسکن یا هر بانکی نمی‌خواهد برای این استان و این مردم کار کند تا ما پرونده‌های حوزه بحران را بانک دیگری بفرستیم که اینگونه داد مردم درنیاید! و فحش نخوریم!

وی با بیان اینکه با استاندار در این زمینه مکاتبه خواهیم کرد، گفت: جالب است که بانک‌مسکن استان، مبالغی را تحت عنوان یارانه این تسهیلات دریافت کرده، اما از پرداخت تسهیلات به خسارت‌دیدگان سیل مانسون امتناع می‌کند که جای تعجب و تاسف است.

مصلح: آب منطقه‌ای با نگاه مثبت به استعلامات کشاورزان خسارت‌دیده از سیل پاسخ می‌دهد

در ادامه این نشست، آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: واقعیت آن است که به دلایلی از جمله عدم مهار رواناب‌های استان و تعداد اندک سد‌های مخزنی، جدی نگرفتن موضوع آبخیزداری بالادست سد‌ها و کمبود زیرساخت‌های مرتبط، تاب‌آوری استان ما در مقابل بحران‌هایی، چون سیل بسیار کم است و در سیلاب مانسون که هیچکس فکرش را نمی‌کرد، آسیب‌هایی را در برخی مناطق به وجود آورد.

مصلح با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای خود را در کنار کشاورز و جهاد کشاورزی می‌داند، افزود: همان‌گونه که ما مدیران نمی‌توانیم فرزند بیمار خود را به حال خودش رها کنیم، تولیدکننده ما که در این سیل آسیب دیده است را نباید تنها بگذاریم و باید در کنار آن‌ها باشیم و هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد رانش زمین همراه با روان‌آب و کدورت بالای آب را دو ویژگی خاص و تفاوت سیل تابستانه سال قبل با سیلاب‌های فصل پاییز و زمستان برشمرد و تصریح کرد: عمده خسارت‌های وارده به ویژه در طرح‌های پرورش ماهی به این دو‌دلیل بود و با اعتقاد قلبی می‌گویم که نیاز به یک نگاه حمایتی به تولیدکننده داریم و از این حیث با سازمان جهاد کشاورزی همدل و همراه هستیم.

مصلح در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تایید پیشنهاد رئیس سازمان جهادکشاورزی برای استعلامات دسته‌جمعی مشمولان تسهیلات خسارت سیل مانسون گفت: فقط در دو شهرستان بویراحمد و دنا ۷۰۰ استعلام برای تولیدکنندگان بررسی، کارشناسی و پاسخ داده شده لیکن کاملا با پاسخ کلی و یکجای این استعلامات با نگاه مثبت موافقم تا بیش از این زمان را از دست ندهیم و این تسهیلات را برای تقویت تولید در بخش کشاورزی جذب کنیم.

مصوبات کارگروه سیل مانسون

در پایان این نشست، کارگروه سیل مانسون در کهگیلویه و بویراحمد با اکثریت آرا تصویب کردند که بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات با بیمه محدود و یکساله موافقت کنند، استعلامات آب منطقه‌ای و منابع طبیعی به صورت لیستی پاسخ داده شوند، استعلامات چک برگشتی و معوقات حذف شوند، اخذ پروانه از نظام صنفی کشاورزی در این تسهیلات اجباری نباشد، شورای هماهنگی بانک‌ها همه شعب را ملزم به رعایت این مصوبات کند و بانک مسکن را وادار به تمکین پرداخت تسهیلات به معرفی شدگان کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار