وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام مهارت آموزی و استادکاری باید در مدارس کشور احیا شود تا بتوانیم دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده سازیم.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 12 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، رضا مراد صحرایی روز یکشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره ملی "الگو‌های برتر تدریس" در قزوین که به صورت مجازی با حاضران گفتگو می‌کرد، افزود: طرح کاد که در سال‌های قبل اشکالاتی داشت، باید مسایل و موانع مربوط به آن برطرف شود تا بتوانیم ضمن افزایش سطح مهارت آموزی و انتقال فن و دانش به دانش آموزان از ظرفیت والدین خلاق برای آموزش مهارت به آن‌ها نیز بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: کلاس‌های درس در صورتی موفق خواهند بود که بتوانیم با جهان بیرون ارتباط برقرار کنیم، یعنی به دانش آموز چیزی را بیاموزیم که نیاز آنهاست و به درد آینده او بخورد، اگر معلمی نتواند تفهیم کند چیزی را که به دانش آموز می‌آموزد، برای آینده وی مفید و نقش آفرین نخواهد بود و فقط یک آموزش خالی است.

صحرایی، پیام مهم این جشنواره را یک راهبرد جدید در نظام تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی دانست و اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم بحث هم آموزی است که باید مورد توجه باشد، یعنی معلمان در مسیری قرار گیرند که دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. چرا که نشان دادن روش‌های خلاقانه معلمان که برآمده از دانش و تجربه گران سنگ آنهاست، بسیار اهمیت دارد.

این مسوول با بیان اینکه ثروت ما بودجه ما نیست بلکه فن و هنر آموزشی است، تصریح کرد: این ثروت معنوی باید با دیگر معلمان اشتراک گذاری شود، بنابراین پیگیر این موضوع هستم تا روش‌های تدریس به طور دقیق به دیگر معلمان منتقل شود.

صحرایی در ادامه با اشاره به تغییر نگاه معلم در ساحت آموزشی، بیان کرد: ما در حوزه آموزش و پرورش رفته رفته از رویکرد کنترل گری به نقش تسهیلگری رسیده و سپس به سمت دانش آموز محور حرکت کردیم، امروز فراتر از آن به این نتیجه رسیده ایم که معلم نه تنها باید تسهیل‌گر باشد بلکه باید همراه آموزش، در حال یادگیری نیز باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید نقش معلم را به آموزش دهنده تغییر دهیم، یعنی به فراخور آموزش، کاربرد آموزش را نیز به دانش آموزان بیاموزیم، دانش آموزان می‌توانند به جای آنکه در کلاس آموزش ببینند، یاد بگیرند و کلاس درس را به محل یادگیری تغییر دهند.

صحرایی همچنین به تشریح یک معلم موفق پرداخت و خاطرنشان کرد: معلم موفق دانش آموز خود را پیش از کلاس برای یادگیری آماده می‌کند، به طور کلی یک معلم تراز، آماده کننده دانش آموزان برای زندگی است، یعنی فقط آموزش نمی‌دهد بلکه درس زندگی را نیز آموزش می‌دهد، امروز به دلیل وجود فضای مجازی و خطر هوش مصنوعی اگر غفلت کنیم نقش معلم روز به روز کمرنگ‌تر خواهد شد.

صحرایی با بیان اینکه معلم باید خود را در مرز دانش حفظ کند، اضافه کرد: فرسودگی شغلی در معلم زمانی ایجاد می‌شود که معلم دچار تکرار شود، بنابراین ما باید رویکرد رشته‌ای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم، یعنی از ظرفیت معلمان در رشته‌های دیگر آموزشی نیز بهره‌مند شویم.

این مسوول تصریح کرد: به عنوان مثال امروز معلمانی که زبان انگلیسی تدریس می‌کنند اگر توانایی کار در علوم تربیت بدنی و پرورشی را هم داشته باشند چرا نباید از ظرفیت این افراد در نظام آموزشی هم استفاده کرد؟ ما باید این ساختار غیر منعطف را بشکنیم و از حالت خطی به چرخه‌ای و از شکل ایستا به پویا تغییر جهت دهیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز هر دانش آموز یک دنیا، هر مدرسه یک ایران و هر معلم یک رهبر است، معلم باید در این فضا یک روانشناس توانمند و توانا در آزمون سازی و آزمون شناسی باشد تا بتواند ضمن ارتباط موثر با محصلان در راستای پیشرفت تربیتی آن‌ها نیز بکوشد.

صحرایی یادآور شد: سال آینده توقع من از تمامی مدارس کشور آن است که نمره علمی دانش آموزان در پایه دهم تا دوازدهم را به طور محسوس همراه با رشد و کیفیت، ارتقا دهند.

جشنواره ملی الگو‌های برتر تدریس "شهید کاظمی آشتیانی" روز یکشنبه با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان و دبیرانی ۳۱ استان کشور با معرفی برگزیدگان خود در قزوین پس از چهار روز به کار خود پایان داد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار