خروجی سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ 12 November 2023

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: خروجی سد زاینده رود به منظور تخصیص آب برای کشاورزی اراضی حقابه دار استان اصفهان و آغاز کشت سنتی پاییزه از بعد ظهر روز بیستم آبان ماه افزایش یافت.

افشین رضایی افزود: آب با میزان و تعداد روز توافق شده با کشاورزان شرق و غرب اصفهان توزیع خواهد شد.

رضایی ادامه داد: حجم قابل رهاسازی در چارچوب جدول برنامه توزیع آب سد زاینده رود، ابلاغی وزارت نیرو بوده که مبنای آن پیش بینی‌های روز‌های آینده و آورد رودخانه زاینده رود است.

وی اضافه کرد:با توجه به آب ذخیره شده پشت سد زاینده رود و بارش‌های روز‌های آینده، توزیع حقابه‌های کشاورزی برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شرکت آب منطقه‌ای بیان کرد:در ادامه در صددیم با برنامه توزیع آب سال آبی جاری و با تحقق منابع آب پیش بینی شده، امکان تأمین حقابه‌های رودخانه و تالاب گاوخونی نیز میسر شود.


استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن‌ها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.
اراضی کشاورزی حوضه زاینده‌رود نیز حدود ۲۰۰ هزار هکتار است.
رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی روبه رو است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار