آتشکده ساسانی آذرجو در داراب به علت رسیدگی نکردن و رخنه عوامل طبیعی و دست درازی برخی افراد به ویرانه‌ای تبدیل شده است و در بدترین شرایط نگهداری قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸ 21 November 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: چهارتاقی‌ها یکی از سازه‌های باارزش از لحاظ معماری، شناخت آیین و دین مردمان گذشته و شرایط زیست آنان، پژوهش‌های تاریخی، و باستان شناختی هستند. یکی از این چهارتاقی‌ها آتشکده آذرجو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان داراب و در دهستان شاهیجان است. این چهارتاقی در شرایط حفاظتی و نگهداری نامناسبی قرار دارد و روزگار غم باری را سپری می‌کند.

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با انتشار تصاویری از آتشکده آذرجو در داراب از وضعیت و شرایط نامناسب این اثر تاریخی خبر داد.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با بیان اینکه چهارتاقی مشهور به آتشکده آذرجو در شهرستان داراب شرایط حفاظتی مناسبی قرار ندارد، اظهار کرد: زمین‌های کشاورزی، اطراف این اثر ملی را فراگرفته است.

او با اشاره به اینکه حفاری‌های غیرمجاز در گوشه و کنار این سازه باستانی و در عرصه آن دیده می‌شود، ادامه داد: نفوذ گُل سنگ‌ها و گیاهان خودرو در سازه یکی دیگر از چالش‌های این یادمان ملی است که علاوه بر آسیب‌های برگشت ناپذیر، چشم انداز نازیبایی را بوجود آورده است.

آریا تصریح کرد: بیشتر سنگ‌های سازه بر اثر گذشت زمان و رسیدگی نکردن از آن جدا شده و بر روی زمین ریخته است.

او اضافه کرد: گنبد بزرگ چهارتاقی از یک سده پیش به این سو، سراسر به درون سازه فرو ریخته و بخش‌هایی از دیواره چهارتاقی از میان رفته است.

این فعال میراث فرهنگی افزود: نبود حریم و عرصه مصوب از دیگر مشکلات این یادمان ملی به است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس معتقد است: بدترین مشکلی که این یادگار ساسانیان با آن روبروست رها کردن و بی توجهی به آن یادمان است.

او با اشاره به چرای گوسفندان در کنار این یادمان تاریخی، ادامه داد: آتش زدن لاستیک خودرو در کنار چهارتاقی که به تازگی صورت گرفته، تهدیدی جدی برای آن به شمار می‌آید.

آریا بیان کرد: فرونشست زمین در کنار چهارتاقی و نزدیکی آن که چندی است نمایان شده، خطری جدی برای این یادگار ملی است.

کند و کاو‌های غیرمجاز درون عرصه آتشکده آذرجو با سنگ پر شده است

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه کند و کاو‌های غیرمجاز درون عرصه با سنگ پر شده است در این خصوص معتقد است: شاید این اقدام، کار قاچاقچیان میراث فرهنگی بوده که بتوانند دوباره ادامه کار خود را در زمان مناسب دیگری پیگیری کنند. یک احتمال ضعیف هم آن است که مسئولان میراث فرهنگی آن را پر کرده باشند که چنین چیزی بعید است.

این یادگار ساسانیان در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری قرار دارد و نیازمند نظارت و توجه است تا از آسیب‌های بیشتر به آن جلوگیری کرده و از تخریب و نابودی آن را نجات داد.

بازشناسی آتشکده آذرجو
آتشکده آذرجو در شهرستان داراب و در دهستان شاهیجان قرار دارد. مصالح به کار رفته در این سازه از سنگ و گچ بوده و نمای آن با آجر‌هایی مربع شکل تزئین شده است. این چهارتاقی در سده گذشته دارای گنبد بوده است. سقف گنبدی شکل آتشکده آجری بوده و با بلندایی نزدیک به ۱۲ متر بر بالای سکوی مربع شکلی از سنگ و گچ برپا شده بوده است.

آتشکده آذرجو در خردادماه ۱۳۸۵ با شماره ۱۵۶۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار