کد خبر: ۱۱۳۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴ 22 November 2023

 شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور حکمی، دبیر بخش «کاتبان سوره حمد» این رویداد هنری را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور حکمی، ایرج نعیمایی را به عنوان دبیر بخش «کاتبان سوره حمد» این رویداد هنری معرفی کرد.

نعیمایی، هنرمند رشته خوشنویسی و متولد سال 1338 در نوشهر است. او عضو وابسته فرهنگستان هنر و دارای درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است. در کارنامه این خوشنویس مطرح، علاوه بر برگزاری نمایشگاه های هنری متعدد داخلی و خارجی، تدریس در دانشگاه های مختلفی نظیر تهران، الزهرا (س)، سوره و... به چشم می خورد. رییس گروه هنرهای سنتی و عضو گروه های پژوهش و موسیقی فرهنگستان هنر، رییس انجمن موسیقی ایران، دبیر همایش بزرگ کاتبان قرآن کریم، دبیر جشنواره نسخ جهان اسلام، دبیر جشنواره ثلث جهان اسلام، داور همایش خوشنویسی جهان اسلام، عضو شورای هنری هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عضو شورای نهایی ارزشیابی هنرمندان برای دریافت درجه هنری، عضو شورای تدوین رشته های هنرهای سنتی کشور، خادم برگزیده قرآن کریم و... از دیگر مواردی است که در سوابق این چهره شناخته شده هنری به چشم می خورد.

بخش «کاتبان سوره حمد» ازجمله بخش هایی است که در این دوره به ساختار جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزوده شده است. نگارش و کتابت سوره حمد، یکی از مراتب عالی در هنر خوشنویسی به شمار می آید که از روزگار کهن تا دوره معاصر جریان دارد. از یک سو قرآن کریم با سوره حمد گشوده شده و از منظری دیگر، این سوره در عبادت روزانه مسلمانان تکرار می شود. اهمیت سوره حمد (هم از منظر قرآنی و هم از نگاه هنری) به اندازه ای است که برگزاری نمایشگاهی مشتمل بر 114 سوره حمد، از قدمای خوشنویس تا استادان صاحب نام معاصر و انتشار کتاب نفیس آن به طور مستقل، از منظر هویت ملی، عیار هنری و نگاه تاریخی، گامی ضروری به نظر می رسد. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار