رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت از امروز در استان خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵ 29 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سرهنگ «احمد کرمی اسد» امروز درباره اجرای طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت اظهار داشت: آمار‌های پلیس راهنمایی و رانندگی حاکی از آن است که بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از موتورسواران در کشور فاقد گواهینامه مربوط به موتورسیکلت هستند و در واقع هیچ مجوزی برای رانندگی با این وسیله ندارند.

وی با بیان اینکه عمده راکبان موتورسیکلت از این وسیله برای کار و امرار معاش استفاده می‌کنند افزود: با توجه به اینکه موتورسیکلت وسیله کار این افراد است، بیشترین استفاده از موتورسیکلت نیز از سوی همین افراد انجام می‌شود و چنین افرادی بیشتر در معرض آسیب و خطر خواهند بود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با تاکید بر اینکه لازم است تمامی راکبان موتورسیکلت گواهینامه معتبر داشته باشند گفت: نداشتن گواهینامه یک تخلف است و در واقع اگر فردی بدون گواهینامه از وسیله‌ای استفاده کرده و دچار حادثه شود، با پیامد‌های بدی مواجه خواهد شد از جمله اینکه امکان استفاده از تسهیلات بیمه را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح «صدور آسان و یک روزه گواهینامه موتورسیکلت» با هدف قانونمند کردن راکبان موتورسیکلت به اجرا درآمده است ادامه داد: این طرح از چهار ماه قبل به صورت آزمایشی در چند استان کشور آغاز شد و از امروز در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

سرهنگ کرمی اسد درباره اینکه چطور باید نسبت به دریافت یک روزه گواهینامه موتورسیکلت اقدام کرد؟ گفت: ساختار و شکل طرح به نحوی است که متقاضیان باید با ورود به پلتفرم (سکو) آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی افزود: بعد از ثبت نام، سامانه به صورت هوشمند احراز هویت متقاضیان را انجام می‌دهد پس از آن متقاضی باید شهر و محل مورد نظر را برای دریافت خدمات، انتخاب و مشخصات موتورسیکلت خود را در سامانه درج کند. اگر موتورسیکلت دارای اصالت و هویت باشد نسبت به تایید آن اقدام و یک پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد در غیر این صورت متقاضی به مراکز شماره گذاری هدایت می‌شود.

این مقام انتظامی گفت: وقتی سامانه اجازه ادامه فرآیند را به متقاضی داد و موتورسیکلت تایید شد، متقاضی به درگاه پرداخت هدایت می‌شود و در سکوی پرداخت فقط یک سوم هزینه فعلی از متقاضی اخذ می‌شود.

وی گفت: البته متقاضیان باید توجه داشته باشند که این طرح فقط ویژه کسانی است که موتورسیکلت دارند، اما گواهینامه ندارند بنابراین افرادی که فاقد موتورسیکلت باشند باید از همان روش قدیمی ساری و جاری گواهینامه خود را دریافت کنند.

سرهنگ کرمی اسد میانگین پرداختی برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت را بیش از ۱۷ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در این سامانه فقط پنج میلیون و ۷۰۰ هزار ریال از متقاضی دریافت و بعد از پرداخت وجه، متقاضی به نزدیک‌ترین آموزشگاه محل معرفی می‌شود.

وی بیان کرد: متقاضی بعد از تعیین ساعت و روز دریافت خدمات، برای احراز سلامت خود نزد پزشک می‌رود و بعد از تایید، آزمون مهارت سنجی و آزمون نظری و عملی از او گرفته می‌شود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اینکه آیا افرادی که از موتورسیکلت استفاده کرده، اما مالک آن نیستند نیز می‌توانند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند؟ گفت: اگر فردی موتورسیکلتی را در اختیار داشته باشد، اما این موتور به اسم خودش نباشد، می‌تواند اسناد موتورسیکلت را در سامانه بارگذاری کرده و نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار