مرجع تقلید شیعیان گفت: همان‌طور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی‌شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲ 14 December 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله جوادی آملی امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی در مسجد اعظم قم به شرح حکمت ۱۲۴ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در حکمت ۱۲۴ نهج‌البلاغه آمده است که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ، وَ غَیْرَةُ الرَّجُلِ إِیمَانٌ»؛ غیرت از فضایل اخلاقی است، اگر به‌جا مصرف شود، ایمان است و اگر به‌جا مصرف نشود برخلاف ایمان خواهد بود.

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه ائمه اطهار (ع) ما را به غیور بودن توصیه کردند، اظهار داشت: غیرت از چند مطلب علمی تشکیل‌شده یعنی هرچند یک واژه است اما به سه اصل متکی است: اصل اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی‌کند، بیرون مرز خود را نگاه نمی‌کند، به خانه و اتومبیل و مغازه دیگری نگاه نمی‌کند، اینکه در بیانی دیگر آمده است که «مَا زَنَی غَیُورٌ قَطُّ» بدین معناست که هیچ مرد غیرتمندی از مرز خود خارج نمی‌شود و اگر کسی از مرز خود تجاوز کند، بی‌غیرت است.

استاد تفسیر قرآن کریم بیان داشت: اصل دوم این است که هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی‌دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود، اگر کسی سنگی به سمت کشور شما یا خانه شما انداخت «رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَیثُ جاءَ».

وی خاطرنشان کرد: بنابراین غیرت یک امر ثواب دار مصطلح نیست، نظیر فضایل اوصاف و کرامات عادی نیست، بلکه یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همان‌طور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی‌شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود نمی‌دهد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: امر سوم در غیرت که مهم است این‌که انسان مرز خود را، هویت خود را، شناسنامه هستی خود را بشناسد و تا مرز خود را نشناسد، نمی‌تواند سنجشی داشته باشد که در کجا از مرز رد شده و کجا به مرز و حریم او واردشده‌اند، انسان باید هویت خود را بشناسد تا حریم و حرم خود را بشناسد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار