مرطوب بودن تنها چهار درصد از تالاب بین المللی گاوخونی تهدیدی برای این زیستگاه مهم طبیعی است.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ 05 January 2024

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در بازدید از تالاب گاو خونی با اشاره به اینکه نیاز آبی حداقل برای پایداری تالاب گاوخونی حداقل ١٧۶ میلیون مترمکعب در سال است، گفت: در سال آبی ١۴٠٣-١۴٠٢ با رها سازی ۶ میلیون متر مکعب آب از طریق سد رودشتین تالاب گاو خونی مرطوب شده، اما هنوزدرصد زیادی از تالاب همچنان خشک است.

احمد رضا لاهیجان زاده افزود:برای هوشمند سازی و کنترل مناطق حفاظت شده به ویژه منطقه گاوخونی، این منطقه مجهز به دوربین‌های دید در شب شده است.
وی خشکی ۹۶ درصد این تالاب را عاملی تهدید کننده برای تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار در آینده بیان کرد و گفت: گرد و غبار این تالاب می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر برسد و چند استان دیگر را هم فرا گیرد.

لاهیجان زاده افزود: آبدار شدن تالاب گاوخونی فقط معطوف به تالاب نیست بلکه جاری شدن آب در زاینده رود مانع فرونشست زمین در اصفهان می‌شود و این حق آبه، پایداری یک تمدن چند هزار ساله است.

حسین محمدی رییس دادگاه تجدید نظراستان هم در این بازدید گفت: برای حفظ محیط زیست، بی توجهی و سهل انگاری دستگاه‌های اجرایی کاملا رصد می‌شود و در صورت تخلف در چارچوب ضوابط قانونی برخورد‌های نظامی و انتظامی انجام خواهد شد.

قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور در سال ۹۶ تصویب شد و هرگونه اقدامی که باعث تخریب و آلودگی تالاب‌ها شود جرم محسوب و مجازات را درپی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار