معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک از رشد ۲۵۰ درصدی مبلغ طرح‌های منعقد شده در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳ 08 January 2024

به گزارش تابناک مرکزی،حامد صفی‌ خانی، دوشنبه ۱۸ دی ماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اراک اظهار کرد: در یکسال گذشته نقاط ضعف و قوت بسیاری داشته‌ایم که با بررسی هرکدام می‌توانیم در سال‌های پیش رو رشد داشته باشیم.

وی گفت: میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های منعقد شده در ارتباط با جامعه و صنعت در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان بوده که خوشبختانه رشد ۲۵۰ درصدی را نسبت سال گذشته شاهد بودیم.

وی افزود: زیست بوم پژوهش و فناوری در دانشگاه اراک و کشور بیش از ۳۰ بازیگر مختلف دارد که از جمله آنها اعضای هیات علمی، مسئولین دانشگاه و مسئولین خارج از دانشگاه هستند. با هم افزایی و هماهنگی این سه حوزه می‌توان اتفاقات مثبتی را در حوزه پژوهش رقم زد.

وی با بیان اینکه شاخص های ارتباط با جامعه و صنعت، صعودی هستند تصریح کرد: در تعداد طرح‌های پژوهشی، امسال با ۶۱ طرح انجام شده نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشتیم ولی نسبت به سه هزار واحد صنعتی و ۳۰۰ نفر اعضای هیات علمی جای کار بیشتری وجود دارد.

صفی خانی ادامه داد: از لحاظ تعداد همکاران مجری ارتباط با جامعه و صنعت نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشتیم که معادل ۱۲ درصد از اعضای هیات علمی است و می‌طلبد که تعداد بیشتری از همکاران در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند.

صفی خانی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ پایان نامه تقاضامحور در دانشگاه اراک داشته‌ایم گفت: در تعداد پایان نامه‌های تقاضامحور، طی دو سال اخیر، رشد خوبی داشته‌ایم. آیین نامه تشویقی در این حوزه ابلاغ شده و هم افزایی خوبی اتفاق افتاده است ولی نسبت به تعداد کل پایان نامه‌های دانشگاه که ۲ هزار مورد در سال است، نسبت ۲ درصدی پایان نامه‌های تقاضا محور به کل مقالات، بسیار ناچیز است و جای کار بیشتری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شاخص‌های مرجعیت علمی و مقالات، دانشگاه اراک جایگاه خوبی در کشور ندارد، افزود: از لحاظ کمیت مقالات در سال‌های اخیر حدود ۸۰۰ مقاله و امسال حدود هزار مقاله تولید شده است و از لحاظ کیفیت مقالات نیز ظاهر نمودارها رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد ولی تحلیل درست این است که خودمان را با دانشگاه‌های هم تراز خود مقایسه کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک افزود: از لحاظ کیفیت و کمیت مقالات در سال ۲۰۱۹ خیلی نزدیک به دانشگاه بین المللی قزوین بودیم ولی متاسفانه اختلاف ما با آن‌ها بیشتر شده و اگر سیاست گذاری خوبی نداشته باشیم این اختلاف بیشتر نیز خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش دانشگاه اراک برای ارتقای رنکینگ و با بیان اینکه فرآیند بهبود رنکینگ از سیاست گذاری تا بهبود، حداقل یک بازه زمانی ۵ ساله است افزود: به لحاظ آماری، شاخص‌ها رشد می‌کنند ولی رنکینگ دانشگاه تغییری نمی‌کند و علت این است که عمده دانشگاه‌های کشور نسبت به رنکینگ حساس و در حال تلاش و سیاست گذاری در این حوزه هستند.

صفی خانی اظهار کرد: برنامه جامعی را برای افزایش رنکینگ تدوین کرده‌ایم و باید با تمرکز، به تمامی اجزای رنکینگ بپردازیم. گفتمان سازی، هماهنگی و حساسیت تمامی حوزه‌های داخل دانشگاه به موضوع رنگینگ، ضرورت دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک با تاکید بر اختصاص بودجه مناسب به بخش پژوهش گفت: بودجه تخصیصی به بخش پژوهش در دانشگاه اراک در مقایسه با دانشگاه‌های مشابه بسیار کمتر و حدود یک سوم است. شورای بهبود رنکینگ در دانشگاه تشکیل خواهد شد که بتوانیم در این حوزه رشد داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار