کد خبر: ۱۱۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳ 19 October 2015

مهدی لطفی (مهندس معماری)

نظریة بی نظمی (آشوب) یک مفهوم ریاضیاتی محسوب می‌شود اگر چه شاید نتوان دقیق آن را تعریف کرد ولی ریاضیدانان معتقدند در تئوریِ بی‌نظمی هم نظمی نهفته است. در محیط انتخابات نظام مهندسی ساختمانِ استان اردبیل که در شانزدهم مهرماه امسال برگزار شد ، نقشی پررنگ تری از بی نظمی و هرج و مرج ملاحظه نگردید!

علیرغم تاکید هیات اجرایی و نظارت بر برگزاری انتخابات در فضای امن و آرام، آن اتفاق که نباید افتاد و همه زحمات این مدت هیات اجرایی و نظارت علارغم بی توجهی به حاشیه ها و تمرکز بر اصول قضیه متاسفانه این حاشیه ها بود و بر اصل قضیه اثر منفی گذاشت.

طبق قانون، هر انتخاباتی شامل محدودیت‌های تبلیغاتی از 24 ساعت قبل از شروع رای گیری است، با وجود تصریح در شیوه نامه‌ی ششم ماده ای که در تاریخ 18/ 06/ 94 در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصویب و ابلاغ گردیده است، باز هم همگان شاهد زیر پا گذاشتن بندهای هفتم، هشتم و نهم ماده 5 در روز برگزاری انتخابات بودند.

در قانون آمده است:

"هر گونه تبلیغات از ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای ممنوع بوده و هیات اجرایی موظف است از طریق نیروی انتظامی نسبت به برخورد با متخلفان و صورتجلسه نمودن موارد یاد شده و ارجاع آن به هیات نظارت استان اقدام نماید."

با این وجود متاسفانه به دلیل درخواستِ رای برخی کاندید های محترم و تبلیغ خود در کنار هواداران در روز برگزاری انتخابات، صحنه های تاسف آوری در انتخابات نظام مهندسی اردبیل در سال جاری رقم خورد.

انتخاباتِ نظامِ مهندسی یا غیر مهندسی؟

مکان یابی نامناسب محل برگزاری ، عدم پیش بینی فضای مناسب برای تجمع اعضا، بی توجهی به ترافیک معمول در محلِ سه راه اتوبوسرانی ، عدم پیشی بینی مکان برای پارک اتومبیل، عدم مدیریت صحیح ورود و خروج و کنترل جمعیت در محلِ اخذ رای ، و بارندگی در روز برگزاری انتخابات، نیز دلایلی موثر بر تشدید بی نظمی ها بود و نشانی جز بی توجهی به درجه و شان مهندسی و اعضای محترم نظام مهندسی نداشت.

بحثِ مهمِ دیگر که انتظار می‌رفت به منظور افزایش نظم و در روند برگزاری انتخابات لحاظ شود، کنترل افراد در مسیر طراحی شده با داربست، جهت ورود به محل رای گیری بود که پوشش نیروی انتظامی در مکان مذکور اگرچه به چشم می‌خورد اما کافی و پررنگ نبود. تجمع کاندیداها و هواداران در مسیر مانع از حضور راحت بانوان در این انتخابات شد؛ طبیعتا محدودِ بودن آستانه‌ی تحمل افراد در این آشفته بازار، موجبات ناامیدی از رای گیری صحیح را فراهم آورد و نهایتا منجر به ترک آنها از محل انتخابات شد. افراد دیگری نیز ضمن مشاهده‌ی وضعیت یاد شده‌، تصمیم به ترک محل رای گیری و البته بدون ثبت رای شدند.

انتظار اعضای محترم نظام مهندسی ساختمان از مسئولین محترم اجرایی و نظارتی، تنها اندکی تجدید نظر در روند برگزاری این چنین انتخاباتی است و نیاز به کار فرهنگی در سازمان نظام مهندسی یک ضرورت است؛ چرا که در این مدت عده‌ای سوار بر موج انتخابات شده و از ناآگاهی و بی‌تجربگی مهندسان جوان در جهت افزایش منافع شخصی خود سود جستند و نحوه اخذ رای و مسائل یاد شده در روز انتخابات، نشانگر عقب ماندگی فرهنگی جامعه انتخاباتی و مطالبه گری سازمان نظام مهندسی است.

عدم توجه به نیاز های اساسی نه تنها نظام مهندسی را از اهداف والای خود منحرف و دور خواهد کرد، بلکه ظرفیت بزرگی از جامعه‌ی مورد توجهش را نیز به سبب دلسردی و سرخوردگی از دست خواهد داد.اعضای جوانی که خصوصا در این دوره پای صندوق‌های رای رفتند، علاوه بر اینکه نسبت به سازمان دلسرد و بی اعتماد می‌شوند، بلکه ممکن است، به اشتباه، این روش ناصواب و نادرست را الگو قرار داده و در آینده نیز همین مسیر را در پیش گیرند.

امید است همه اعضای سازمان نظام مهندسی و بالطبع آحاد افراد جامعه بتوانند ضمن بهره‌گیری از خدمات مناسب و شایسته این سازمان فراگیر، شاهد بالندگی و پویایی هرچه بیشتر آن باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار