سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ۲۸ طرح برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت تعیین شده که اجرای آنها ۲ میلیارد دلار هزینه دارد.
کد خبر: ۱۱۵۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ 29 January 2024

تابناک خوزستان: غلامرضا نورانی بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه باعث شده بود تولید نفت تا سال ۱۳۹۹ با کاهش زیادی مواجه شود و میزان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب که تولید ۷۵ درصد نفت کشور را بر عهده دارد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد. خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های جدید تولید افزایش و در حال حاضر تولید نفت خام در مناطق نفت‌خیز جنوب به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید نفت باعث افزایش میزان گازهای همراه نیز خواهد شد گفت: با تمهیداتی که طی سال‌های اخیر انجام شد و با تعمیرات اساسی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، روند گازسوزی‌ها کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه با تلاش‌های فراوان گازسوزی به ازای تولید هر بشکه در شرکت پتروشیمی مارون و کارون در مجاورت اهواز به کمترین میزان رسید اظهار کرد: میانگین ۹ ماهه اخیر گازسوزی شرکت پتروشیمی کارون به ازای هر بشکه ۳۰ فوت مکعب بوده که این میزان در دیماه به ۱۶ فوت مکعب به ازای هر بشکه رسید که عدد بسیار ناچیزی است.

سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهارکرد: میزان گازسوزی در شرکت پتروشیمی مارون به ازای تولید هر بشکه از ۱۲۷ به ۶۶ فوت مکعب رسیده که گازسوزی را به نصف میزان قبل تغییر داده است.

نورانی با بیان اینکه بیشترین گازسوزی در آغاجاری و گچساران اتفاق می‌افتد اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده گازسوزی این نقاط نیز کنترل شوند.

وی گفت: ۲۸ طرح برای کاهش گازسوزی در استان خوزستان درحال اجراست که با اجرای آنها حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز جمع‌آوری خواهد شد؛شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان سرمایه‌گذار انتخاب شده و این گازها پس از جمع‌آوری به این پالایشگاه منتقل می‌شوند.

وی اظهارکرد: برآورد اولیه برای اجرای این طرح‌ها حدود ۱.۱ میلیارد دلار بود که اکنون به حدود ۱.۷ میلیارد دلار رسیده و در حال پرداخت است.

نورانی پیشرفت این طرح‌ها را ۵۸.۷ درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد: تا پایان ۱۴۰۴ اجرا و تمام گازها جمع‌آوری شوند.

وی گفت: هشت طرح اطراف اهواز در نظر گرفته شده که پتروشیمی مارون به عنوان سرمایه‌گذار برای جمع‌آوری گازها انتخاب شد؛ ۲۴۹ میلیون فوت مکعب از این هشت طرح جمع‌آوری می‌شود که به تاسیسات پتروشیمی مارون منتقل و فراورش می‌شود.

سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهارکرد: هزینه اجرای هشت طرح اطراف اهواز ۱۶۷ میلیون دلار بود که اکنون به ۱۹۰ میلیون دلار رسیده است، پیشرفت این طرح‌ها تا دیماه ۵۶.۷ درصد است که طبق برنامه حدود ۱۱ درصد عقب است که با تمهیداتی لازم قرار است تا شهریور ۱۴۰۴ تکمیل شوند.

وی اضافه کرد: برای جمع‌آوری کوتاه‌مدت این گازها، شرکت‌های بخش خصوصی مورد دعوت قرار گرفتند تا در حد توان تاسیسات کوچک را در اطراف تاسیساتی که گازسوزی دارند نصب و مقادیری از گازها را جمع‌آوری کنند؛ با برگزاری مزایده از سه سال پیش شرکت‌ها مشغول به کار شدند و تاکنون ۶۶ میلیون فوت مکعب از این گازها جمع‌آوری و به تاسیسات شرکت ملی نفت‌خیز پس می‌دهند.

نورانی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۰ میلیون فوت مکعب گاز دیگر که قرار بود در طرح‌های مورد بحث جمع آوری شود به مزایده گذاشته شد که برنده برخی از آنها مشخص شده و در کوتاه‌مدت بین ۲ تا پنج سال جمع‌آوری خواهند شد.

وی گفت: در استان خوزستان چهار طرح راه اجرا شده، ۶ طرح نیز تا پایان امسال اجرا می‌شود و مابقی تا سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسند و بخش عظیمی از آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه فلرها سیستم ایمنی تاسیسات نفتی هستند که قابل خاموش‌شدن نیستند افزود: گاز مازادی که به فلر می‌رود جمع‌آوری می‌شود و در حد نیم میلیون فوت مکعب گاز را در حالت روشن باقی خواهد ماند؛ پس از اجرای طرح‌ها که حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد وضعیت به حد استاندارد جهانی می‌رسد.

سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در زمینه فلرسوزی، آمریکا در رتبه اول و پس از آن روسیه و عراق قرار دارند، ایران نیز در رتبه پنجم قرار دارد.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح‌ها جزو ۱۰ کشور اول گازسوز دنیا نخواهیم بود و فلرینگ از ۲۰ درصد کنونی به زیر پنج درصد خواهد رسید.

نورانی ادامه داد: هرچه تولید نفت بیشتر شود میزان تولید گاز نیز افزایش می‌یابد؛ از شهریورماه ۱۴۰۰ تا اکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه به تولیدنفت مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه شده که این موضوع باعث شده حجم گازهای تولیدی نیز به شدت افزایش یابد.

وی افزود حداکثر گازسوزی روزانه از یک میلیارد فوت مکعب معادل ۲۹ میلیون متر مکعب از سال گذشته به زیر ۲۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۲۰ درصد گاز تولیدی است؛ با اجرای این طرح‌ها این میزان به حدود سه درصد می‌رسد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار