مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بیماری‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته که به دلیل افزایش واکسیناسیون، آگاهی‌بخشی بیشتر به دامداران و پایش میدانی بوده است.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ 30 January 2024

تابناک خوزستان: ناصر عسکری فرد روز سه شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی اهواز بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، موردی از آنفولانزای فوق حاد در طیور استان گزارش نشده که به علت تشدید مراقبت‌های سلامت بوده است.
وی افزود: امسال با وجود افزایش ۱۵ درصدی جوجه‌ریزی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش تراکم، تلفات بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافت.

عسکری فرد با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه آبزیان بیان کرد: اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای شدیدی برای جلوگیری از بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو انجام شد که با وجود آلودگی شدید استان‌های بوشهر و هرمزگان و خطر انتقال بیماری به مزارع استان با افزایش ۲۵ درصدی برداشت میگو در مزارع استان نسبت به سال قبل مواجه بودیم.

انجام ۱۳ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در دام‌های سبک و سنگین

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص واکسیناسیون دام‌ها گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۳ میلیون نوبت سَر واکسیناسیون دام سبک و ۸۰۰ هزار نوبت برای دام سنگین در استان علیه بیماری‌های دامی انجام شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام در کلیه نقاط استان انجام می‌شود ادامه داد: این میزان واکسیناسیون طی ۱۰ ماه نخست امسال با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته همراه بوده است.

عسکری فرد ادامه داد: مجموعه دامپزشکی حاکمیتی است که نقش مستقیمی در مقوله اقتصاد و بهداشت عمومی دارد.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های متنوع دامپزشکی در مناطق مختلف شهری، روستایی و سخت‌گذر، دریا و مرتفع‌ترین نقاط استان تصریح کرد: رزمایش خدمات جهادی به نام جهاد دامپزشکی برای محرومیت‌زدایی در ناطق سخت‌گذر استان با حضور ۱۴ نهاد در پنج شهرستان و ۱۰۵روستا برگزار شد.

وی اضافه کرد: نیروهای دامپزشکی در منطقه احمدفداله که سخت‌گذرترین نقطه استان است ۱۰ شبانه روز مستقر شده و کلیه خدمات دامپزشکی را در این مناطق ارائه کردند.
عسکری فرد نظارت بر ورود نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) را دیگر اقدامات دامپزشکی خوزستان دانست و گفت: با توجه به اینکه خوراک دام در کشور وابسته به واردات است و تولید نهاده‌ها ناچیز است دامپزشکی نقش تعیین کننده ای بر سلامت خوراک دام دارد.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه بیشتر نهاده‌های وارداتی از طریق بندرامام خمینی(ره) وارد کشور می‌شوند اظهارکرد: این نهاد نقش تعیین‌کننده در سلامت نهاده‌ها به ویژه ذرت، کنجاله سویا و جو دارد.

وی ادامه داد: شعار دامپزشکی" بهداشت جامعه و سلامت از مزرعه تا سفره" است زیرا دام سالم باید خوراک سالم داشته باشد و آیتم‌های بهداشتی برای خوراکش رعایت شوند ‌تا جامعه نیز سلامت باشد.

عسکری فرد به حضور شبانه‌روزی نیروهای بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی در بندر امام اشاره کرد و گفت: به محض ورود کشتی در هر ساعت شبانه روز نمونه‌برداری انجام، به آزمایشگاه‌ها ارسال و اجازه ترخیص داده می‌شود که این فرآیند قبلا ۲۰روز تا یک‌ماه طول می‌کشید ولی در دولت سیزدهم به پنج روز کاری رسیده است.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: نمونه‌برداری از عرصه کشتی انجام می‌شود تا اقدامات با سرعت هرچه بیشتر انجام و ترخیص کالا نیز به سرعت انجام شود.

نظارت دامپزشکی خوزستان بر پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی
وی گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امام خمینی (ره) مورد نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار گرفت و ترخیص شد.

عسکری فرد بیان کرد: تمام کشتی‌های وارداتی به محض پهلوگیری نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های رسمی آزمایش می‌شوند؛ در صورت تایید ترخیص می‌شوند و اگر آلوده باشند مصرف نمی‌شوند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار