بنابر اعلام وزارت خارجه شهروندان این ۲۸ کشور بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰ 02 February 2024

 بنابر آنچه وزارت خارجه اعلام کرده است اتباع ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ می‌توانند بدون ویزا و با گذرنامه معتبر به ایران سفر کنند. بنابر مصوبه هیأت وزیران، اتباع این کشورها هر ۶ ماه یک‌بار به مدت ۱۵ روز می‌توانند در ایران بمانند.

به گزارش ایسنا، هیأت دولت ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ سفر بدون روادید را برای اتباع حدود ۳۰ کشور مصوب کرد. اکنون معاون کنسولی وزارت امور خارجه اطلاع داده که این مصوبه برای ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و شهروندان عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و بلاروس بدون نیاز به روادید، و صرفا با تهیه بلیت می‌توانند به ایران سفر کنند.

همچنین اتباع هندوستان درصورت ورود از مرزهای هوایی، می‌توانند بدون نیاز به روادید وارد ایران می‌شوند و برای ورود از مرزهای زمینی باید روادید دریافت کنند. شهروندان روسیه نیز در صورت سفر گروهی امکان ورود بدون ویزا به ایران را دارند.

ایران پیش‌تر با پنج کشور گرجستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، عراق و قزاقستان دوطرفه لغو روادید کرده‌ بود و برای اتباع کشورهای آذربایجان، چین، هنگ‌کنگ و ماکائو، عمان، مصر، بولیوی، ونزوئلا، مالزی و لبنان این لغو روادید، یک‌طرفه و یا به صورت فرودگاهی در سال‌های گذشته انجام شده بود.

همچنین اواخر دی‌ماه ۱۴۰۲ ایران و تاجیکستان سند لغو دوسویه روادید را امضا کردند که در این سند آمده است «بازدید متقابل شهروندان ایران و تاجیکستان از کشورهای یکدیگر با مقاصد تجاری، گردشگری، حمل کالا و مسافر توسط رانندگان همه اشکال وسایل نقلیه به مدت ۳۰ روز بدون دریافت روادید مجاز است. تنها ضروری است تا تاریخ انقضای گذرنامه حداقل ۶ ماه زمان داشته باشد.» هنوز زمان اجرای این بند توافقی از سند همکاری، رسما مشخص نشده است.

ایران همچنین از ۱۳۹۴ در فرودگاه‌ها و برخی مبادی ورودی برای اتباع تمام کشورها، غیر از آمریکا، کانادا، انگلیس، اردن، سومالی، کلمبیا، افغانستان، پاکستان و بنگلادش، روادید صادر می‌کرد.

از سال ۱۳۹۷ نیز با تصمیم و طرح وزارت امور خارجه، برچسب ویزا و مُهر ورود و خروج در گذرنامه اتباع خارجی ثبت نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار