رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از اختصاص 190 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ 20 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  خبرنگار در شهرستان ساری، دلاور حیدرپور در جلسه هم‌اندیشی مدیران جهاد‌کشاورزی و شرکت آب منطقه‌‍‌ای مازندران با بیان اینکه منابع آب و استفاده از آب چالش بزرگی است که امروزه کشور با آن مواجه است و در شرایط بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: سرانه مصرف آب برای هر نفر تا 2 هزار مترمکعب، سطح بحرانی است که در حال حاضر کم‌تر از این سرانه آب در اختیار است.
وی ادامه داد: سرانه مصرف آب در گذشته 7 هزار و 600 متر مکعب بوده که اکنون به یک‌هزار و 700 مترمکعب رسیده است، ضمن اینکه جمعیت نیز افزایش داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشور از لحاظ سرانه مصرف آب در شرایط بحرانی قرار دارد و در مازندران اگر توجه جدی به آن نشود، شرایط بحرانی رقم می‌خورد.
حیدرپور خاطرنشان کرد: مدیریت استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی، صنعت و شرب امری ضروری و حیاتی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 530 شهر در کشور دارای مشکل آب آشامیدنی هستند، گفت: 6 هزار روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شود.
حیدرپور با اشاره به اینکه عدم مدیریت منابع آب منجر به بهم خوردن اکوسیستم می‌شود، ادامه داد: مازندران از ظرفیت خوب منابع آبی برخوردار است و باید در تامین، توزیع و مصرف آب مدیریت صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در 30 نقطه استان با مدیریت مصرف آب، 20 درصد در مصرف آب در شالیزار صرفه جویی شده که با اقدامات محققان، مروجان و کشاورزان این کار انجام شده و هزینه اجرایی پایینی داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: منابع آبی به اندازه کافی در استان وجود دارد، اما سد و شبکه‌ به میزان کافی وجود ندارد و با انجام امور ترویجی و تحقیقی می‌توان مصرف آب را کاهش داد.
حیدرپور با بیان اینکه بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی باید ارتقاء یابد، گفت: کارایی مصرف آب در کشور به ازای هر متر مکعب آب یک کیلوگرم تولید است که در مازندران بالاتر از میزان کشوری است و باید ارتقاء یابد.
وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار کمک بلاعوض 85 درصدی پرداخت می‌کند، این امر باید هدفمند‌تر اجرا شود، افزود: حدود 19 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار به مازندران اختصاص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: برای احیاء آب‌بندان‌ها در سفر رئیس جمهور به مازندران 50 میلیارد تومان برای سال‌های 94 و 95 در نظر گرفته شده است.
حیدرپور ادامه داد: با اصلاح روش آبیاری می‌توانیم بهره‌وری مصرف آب را افزایش دهیم و کارایی مصرف آب را به دوبرابر برسانیم.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در مهار آب‌های سطحی باید انجام شود و از آب‌ زیرزمینی به‌عنوان ذخیره استراتژیک استفاده شود، گفت: زیرساخت‌ها باید برای مهار روان‌آب‌ها تجهیز شود که در این راستا مصوب شده برای 50 هزار هکتار طی هفت سال تجهیز و نوسازی زمین‌های شالیزاری در مازندران انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه آب‌های اضافی توسط زه‌کش‌ها در 6 ماهه دوم سال از زمین خارج شود و در 6 ماهه نخست مورد استفاده قرار گیرد، افزود: کم آبیاری به عنوان یک روش در دستور کار قرار گیرد و مدیریت شود.
حیدرپور ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری آب باید به سمت تولید محصولات در گل‌خانه‌ها برویم.
وی اظهار داشت: کشت سبزی و صیفی باید در گل‌خانه‌ها انجام شود چرا که افزایش تولید 10 برابری و کاهش 80 تا 90 درصدی مصرف آب را به همراه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سامان‌دهی چاه‌ها باید با کمک آب منطقه‌ای انجام شود، گفت: در شرق استان که آب‌های زیرزمینی حالت بحرانی دارند باید چاه‌های غیرمجاز هرچه سریع‌تر سامان‌دهی شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار