طرح لایروبی بخشی از تالاب حله در آیینی با حضور مردم و مسئولان به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 26 February 2024

به‌گزارش تابناک بوشهر، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در این آیین گفت: برای اجرای این طرح با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان، سپاه امام صادق استان بوشهر و مجموعه بسیج سازندگی و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان تقسیم کار مناسبی صورت گرفت و بخش‌های قابل توجهی از برنامه لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله و مقسم بند بصری و زهکشی کانال‌ها صورت گرفت تا تالاب حله زندگی دوباره پیدا کرده و بتواند نقش مهم و موثری را در توسعه و رونق کشاورزی منطقه ایفا کند.

محمدهادی رستمیان افزود: با تاکیدی که استاندار بوشهر در این مورد داشتند و تخصیص اعتباراتی که صورت گرفت، لایروبی تالاب حله که تالابی مهم در استان بوشهر است بعد از ۲۰ سال با طول حدود ۶۰ کیلومتر شروع شد و اکنون در مراحل پایانی است.

وی محیط زیست را سرمایه‌ای ارزشمند خواند که از نسل‌های گذشته به دست ما رسیده و ما هم وظیفه داریم آن را به سلامت به دست نسل‌های آینده برسانیم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: حفظ زیست بوم، اقلیم و آب و خاک از مهمترین و مسائلی‌ست که به‌جد در دستور کار مجموعه‌های مرتبط قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با بیان این‌که مردم سه شهرستان دشتستان بوشهر و گناوه از این طرح بزرگ لایروبی بهره می‌برند، افزود: اجرای این طرح شامل چند قسمت می‌شود که ابتدا طرح لایروبی زهکش‌های شهرستان دشتستان با اعتبار حدود ۸۵ میلیارد تومان آغاز شد که بخشی از آن در سعدآباد و بخشی در آبپخش است که در مجموع بالغ‌بر ۶۵ کیلومتر لایروبی و زهکشی در آن انجام شد.

علی محمدی ادامه داد: همچنین سازه‌ای داشتیم واقع در بند بصری که تقسیم آب در شاخه شمالی و جنوبی رود حله را برعهده داشت که این سازه بر اساس تغییراتی که در زمان سیلاب‌های گذشته داشت و دست‌کاری‌هایی که اتفاق افتاد باعث شده بود تا نتوانیم آب را تقسیم کنیم که اجرای لایروبی و ساخت یک سازه مقسم که بتواند تقسیم آب را بر اساس حق‌آبه انجام دهد از ابتدای سال ۱۴۰۲ با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد تومان شروع شد که اجرای این طرح هم در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر از این طرح لایروبی شاخه شمالی و شاخه جنوبی رودخانه حله بود که لایروبی شاخه شمالی به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار حدود ۷۰ میلیارد به بسیج سازندگی واگذار شد و شاخه جنوبی نیز بخشی به‌طول حدیود ۵ کیلومتر را آب منطقه‌ای، کار لایروبی آن را انجام شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر مجموع اعتبارات هزینه شده برای طرح لایروبی رودخانه حله بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن از اعتبارات استانی و بخش دیگر نیز از منابع داخلی شرکت آب منطقه‌ای تامین شده که طرح در زمان حاضر در مراحل پایانی و تا کنون بیشتر آن به‌بهره‌برداری رسیده است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار