مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد
کد خبر: ۱۱۵۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 17 March 2024

میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه امسال تمرکز ستاد خدمات سفر بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستاهاست، گفت: ۷۵۰ غرفه صنایع دستی و سوغات محلی در کلیه مناطق استان به ویژه ورودی شهرها تا پایان تعطیلات عید فطر برپا می‌شود.

ولی جهانی امروز، ۲۶ اسفندماه در نشست با خبرنگاران با اشاره به آمادگی ستاد خدمات سفر استان برای استقبال از مهمانان نوروزی اظهار کرد: ستاد خدمات سفر نوروز ۱۴۰۳ با حضور استاندار و ۲۷ دستگاه اجرایی در استان تشکیل و جلسات آن در تمام شهرستان‌ها هم با محوریت فرمانداران برگزار شد و مصوباتی هم داشت.

وی با بیان اینکه با کمک و همکاری اعضای ستاد خدمات سفر استان طی دو سال گذشته توانست از رتبه خوبی در بین استان‌ها برخوردار شود، افزود: شعار محوری ستاد خدمات سفر نوروز ۱۴۰۳ «گیلان جلوه‌ای ماندگار از هویت و تمدن» نامگذاری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی استان گیلان گفت: امسال تمرکز ستاد خدمات سفر بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستاهاست در این راستا ۷۵ تابلوی معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی تهیه و در حال نصب است. در تمام روستاهای استان علاوه بر بومگردی و مجتمع گردشگری، خانه مسافر داریم.

جهانی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی ورود مسافران به استان در سال‌جاری نسبت به مدت مسابقه سال گذشته، تصریح کرد: در سال جاری ۷۷ میلیون نفر مسافر وارد استان شده که بیش از ۸۷ میلیون نفر شب در استان اقامت کردند، همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید از موزه‌های استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در راستای رفاه حال گردشگران نمازخانه‌ها و سرویس‌های بین راهی نوسازی و تجهیز شدند، ادامه داد: اطلاعات جامعی از وضعیت سرویس‌ها و نمازخانه‌های بین راهی گیلان جمع آوری شده که در مبادی ورودی شهرستان‌ها در غرفه‌های گردشگری در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به برنامه‌ریزی برای استقبال از نوروز، بیان کرد: ۷۵۰ غرفه صنایع دستی و سوغات محلی در کلیه مناطق استان به ویژه ورودی شهرها تا پایان تعطیلات عید فطر برپا می‌شود، همچنین آیین استقبال از مهمانان نوروزی با حضور گروه‌های آیینی همزمان با لحظه تحویل سال در کلبه جهانگردی رودبار، فرودگاه سردار جنگل و راه‌آهن با اهدای شاخه گل برگزار می‌شود.

جهانی با بیان اینکه در ایام نوروز ۵۰ جشنواره فرهنگی و هنری در سراسر استان برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت شیوه نامه‌های زیست محیطی، پاکسازی سواحل در مناطق گردشگر پذیر با همکاری تشکل‌های زیست محیطی در حال انجام است، گردشگران و مسافران در حفظ و صیانت از مناطق طبیعی و اماکن تاریخی دقت نظر ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: برای حفظ منظر فرهنگی تاریخی استان گیلان، طرحی پیشنهاد دادیم تا مصوبه‌ای داشته باشند که الگوهای معماری بومی منطقه در روستاها در ساخت‌وسازهای جدید حفظ شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از ثبت ملی ۵۵ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی غارهای دربند رشی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جهانی افزود: گیلان مقصد گردشگری و سرمایه‌گذاری است، در سالجاری ۲۰۵ موافقت‌نامه اصولی صادر شده که بسیاری از این موافقت‌نامه‌ها برای افراد غیر بومی بوده که نشان می‌دهد گیلان به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری مورد توجه سرمایه‌گذاران است و بیشترین موافقت‌نامه‌های برای شهرهای رشتف شفت، ماسال، تالش و رودبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: با توجه به اینکه برخی شهرها نظیر لاهیجان در آغاز تعطیلات نوروزی ظرفیت‌های گردشگری و اقامتی آن‌ها سریع تکمیل می‌شد، امسال شهرهای جایگزین دیگری نظیر املش، شفت و سیاهکل را برای مقصد گردشگری در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: ۳۶۰۰ واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، بومگردی، مهمان‌پذیر و غیره در ایام نوروز به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌کنند، همچنین برآورد کردیم حدود ۱۵۰۰۰ خانه مسافر در گیلان داریم که با هماهنگی فرمانداران درصدد شناسنامه‌دار کردن مالکین آن‌ها هستیم و باید از درگاه ملی مجوز بگیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بیان کرد: در سامانه ایجاد ۹۵۰ نفر اشتغال برای میراث فرهنگی استان ثبت شده بود که تاکنون برای ۱۰۵۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

جهانی با اشاره به سفر بلاگرهای چینی به استان، گفت: بعد از جشنواره خوارک که با حضور خبرنگاران و رسانه‌های ملی در تالار مرکزی رشت برگزار شد، هفته گذشته ۹ بلاگر چینی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری و خوراک به استان وارد شدند و پذیرایی در یکی از بومگردی‌های منطقه سراوان، بازدید از ماسوله و بندرانزلی و بازار رشت از برنامه‌های پیش بینی شده برای این بلاگرها بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار