مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالشهای آب است که با تکیه بر مبانی علمی در استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳ 09 April 2024

به گزارش تابناک اردبیل، علی حیدری اناری، ۲۱ فروردین در آیین افتتاحیه و امضای تفاهم نامه طرح داناب استان اردبیل برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲  که با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان و رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در محل اداره کل آب منطقه ای اردبیل برگزار شد، گفت: بحث آب مقوله اصلی و مهم در دنیا و کشور ماست و در استان ما نیز آب محور توسعه استان است.

وی ادامه داد: از کل آبهای سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۳ درصد در بخش شرب و ۴ درصد هم در بخش صنعت و ... مصرف می شود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف داشته باشیم، خواهیم توانست آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین کنیم.

حیدری گفت: جریان رودخانه به خاطر تغییر اقلیم و دست درازی برخی سودجویان کاهش یافته است و رودخانه ها کم آب شده اند هر چند که امسال در برخی نقاط و قریب به اتفاق نسبت به سالهای گذشته بارش خوبی داشتیم ولی به نسبت دراز مدت با کاهش مواجه هستیم و چاره ای جز آگاه سازی و فرهنگ سازی مردم در جهت رعایت الگوی مصرف و در واقع بهینه مصرف کردن نداریم.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل افزود: به عنوان مثال برای تصفیه خانه شهرستان خلخال سالانه مبلغ ۴۰ میلیارد تومان هزینه می کنیم در حالیکه نمی توانیم بیش از ۱.۵ میلیارد از مردم آب بها اخذ کنیم و علت آن اینست که بهای آب نسبت به قیمت واقعی آن ناچیز و خیلی کم است.

حیدری ادامه داد: فرسودگی شبکه و به تبع آن پرت آب، مصرف بی رویه و اسراف در شهرها و حوزه کشاورزی باعث شده است که هدر رفت آب حدود ۱۰ برابر افزایش یابد.

وی گفت: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود ۳ میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت ها در سالهای اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده است و هر ساله ۱۴ تا ۱۵ سانتیمتر تحلیل می رود که باعث افت کیفیت آب و خاک و شور شدن آنها می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل تاکید کرد: در این راستا مقوله آموزش و فرهنگ سازی بسیار حائز اهمیت است و همچنین رعایت الگوی کشت از دیگر اقدامات خواهد بود که برای آن برنامه داریم.

وی ادامه داد: طرح ملی دانش آموزی نجات آب تحت عنوان داناب برای نجات آب در نظر گرفته شده است که با مشاوری جهاد دانشگاهی برای آموزش و پرورش و دانش آموزان با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال برای مقطع تحصیلی اول متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ اجرا می شود.

در ادامه جلسه نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی و مسئول اجرای طرح داناب استان نیز اظهار کرد: طرح داناب یکی از ۱۵ پروژه مصوب شورای آب است که شرکت های آب منطقه ای با همکاری سازمان آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی بیشتر در بین دانش آموزان با توجه به محدودیت منابع آبی اجرا می کند.

داور بستام افزود: توزیع زمانی و مکانی بارشها و عدم آگاهی بهره برداران بخش کشاورزی باعث شده که افت آب در استان زیاد شود، لذا در راستای جلوگیری از افت و هدر رفت آب و فرهنگ سازی در این ارتباط، طرح داناب از سال ۱۳۹۰ به شرکت های آب منطقه ای در تمامی استانها تکلیف شد تا در جهت ارتقای سواد آبی دانش آموزان با محوریت مدارس روستایی که اثربخشی آن بدلیل انتقال وضعیت منابع آب  به والدین می تواند موثر باشد، اقدام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در این طرح بتوانیم رعایت الگوی مصرف، تشویق به اجرای آبیاری نوین توسط والدین، کنترل برداشت آب و داشتن دید درست نسبت به آب و مصرف آن را به دانش آموزان آموزش دهیم.

بستام خاطرنشان کرد: در طرح داناب محور دانش آموز است که تشکیل کارگاههای آموزشی در کنار معلمان عزیز خواهیم بود و مشاور طرح تولید محتوا را انجام خواهد داد.

استفاده درست از ظرفیت آموزش و پرورش باعث رشد و توسعه جامعه می‌شود

همچنین در ادامه جلسه کلام الله صفری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به اینکه اگر از ظرفیت آموزش و پرورش درست استفاده کنیم کشور نجات پیدا کرده و در مسیر رشد و توسعه قرار می گیرد، گفت: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و ما در استان بیش از ۸۰۰ هزار نفر عضو در شبکه شاد داریم که بزرگترین ظرفیت برای اطلاع رسانی تربیتی و اقناعی به صورت سریع و صریح در اختیار آموزش و پرورش استان است که بتوانیم کمبودها و چالشهای جدی آب را به اطلاع مردم برسانیم.

وی ادامه داد: مدارس ما با اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و آموزشی مثل تشکیل تیم روزنامه دیواری ، تیم ورزشی و با کارهای فرهنگی و تفریحی مثل برگزاری مسابقات عکس و فیلم و سایر برنامه های مرتبط می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند.

صفری با اعلام اینکه حدود ۶۰ هزار دانش آموز دوره اول متوسطه در استان مشغول تحصیل هستند، افزود: شیوه صحیح مصرف آب و شیوه مدیریت خشکسالی و سیلاب ها  و ... که معلمان ما کاملا به این مباحث واقف هستند، آموزش و اطلاع رسانی لازم و کافی را به دانش آموزان طرح خواهند داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل افزایش حمایت های مادی و معنوی از طرح های تبیینی نظیر طرح داناب استان را خواستار شد.

تشکیل کانون حامیان (سفیران) آب و راه اندازی پویش سواد آبی؛ ۲ برنامه مهم در طرح داناب استان

در ادامه جلسه، حسام رسولی رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز نعمت آب را از جمله برکات مبارک خداوند برشمرد و اظهار کرد: همه ما از دوران ابتدایی که پا به مدرسه می گذاریم جملات «بابا آب داد» و «بابا نان داد» را یاد گرفتیم و با تصورات و ذهنیت اهمیت آب بزرگ شدیم.

وی افزود: نگاه منطقه ما به مسئله آب نسبت به مناطق مرکزی و کویری کشور متفاوت است  و فرهنگ سازی در استان بدلیل اینکه در ظاهر آب فراوان است و ما از این نعمت بهره مند هستیم سخت تر است.

رسولی گفت: در عصر حاضر آب به چالش اصلی تبدیل شده است و لزوم بهره مندی انسانها در حوزه های مختلف نشانگر آن خواهد بود که باید دیدگاه خود را به مصرف آب تغییر دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل افزود: آموزش و پرورش در این جایگاه نقش مهم و خطیری را بر عهده دارد  و نقش معلم در این میان حائز اهمیت فراوان است.

وی ادامه داد: وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی ایجاب می کند که در مورد آب بتوانیم نقش اصلی و خوب خود را ادا کنیم و تلاش خواهیم کرد که در تولید محتوا با جمع آوری و تولید محتواهای جدید و فراتر از این، طرح را انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: از ابتکارات و خلاقیت جهاد دانشگاهی در این طرح ۲ مورد را هدف گذاری کردیم که تشکیل و راه اندازی کانون حامیان (سفیران) آب و راه اندازی پویش سواد آبی است که در کنار دیگر سوادهای مورد نیاز جامعه برای زندگی بهتر و ارتقای کیفیت زندگی این پویش را انجام دهیم.

در انتهای جلسه مدیرعامل آب منطقه‌ای، مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس جهاد دانشگاهی استان تفاهم‌نامه طرح داناب را امضاء و مبادله کردند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار