رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۱۵ کانون بیماری هاری در میان سگ‌های صاحب‌دار این استان در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹ 09 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، دکتر حسن قاسمی‌فرد اظهار کرد: روند شیوع بیماری هاری در چند سال اخیر در میان سگ‌های استان رو به افزایش بوده، به‌طوری که سال ۱۴۰۱، ۱۴ کانون و سال گذشته ۱۵ کانون از این بیماری شناسایی شد. امسال نیز یک کانون از این بیماری شناسایی شد.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام‌شده این بیماری در میان جمعیت گربه‌ها نیز روبه افزایش است به‌طوری که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هیچ کانونی از بیماری هاری در میان جمعیت گربه در این استان دیده نشده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تا آبان ماه سال گذشته شش کانون از این بیماری در میان گربه‌ها دیده شده است.

وی گفت: پنج کانون از این تعداد در شهرستان بجنورد و یک کانون نیز در شهرستان گرمه دیده شده است.

وی بیان کرد: یکی از عوامل شیوع بیماری هاری در میان سگ‌های صاحب‌دار در این استان سگ‌های ولگرد بود و تاثیر این بیماری از طریق سگ‌های ولگرد وجود دارد. ستاد «اتلاف سگ‌های ولگرد» باید نسبت به جمع‌آوری این سگ‌ها جدی‌تر وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۴ هزار سگ صاحب‌دار وجود دارد، گفت: واکسیناسیون ۱۸ هزار و ۵۰۳ قلاده سگ پیش‌بینی سالانه در این استان است که سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۷۷ قلاده سگ واکسینه شدند.

هاری بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است. اهمیت بیماری هم به‌دلیل میزان کشندگی بالاست.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار