عضو سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: نرخ بیکاری بی سوادها در کشور کمتر از افراد باسواد است.
کد خبر: ۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱ 08 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، سید علی هاشمی در همایش زنان بیدار جامعه آگاه در تالار امام رضا واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از سال ۱۳۷۵ نرخ بیکاری افزایش یافته است وبه لحاظ محتوایی آموزش عالی متناسب با نیازهای بازار کار نیست.

وی گفت: پایین بودن نرخ مشارکت دانش آموختگان آموزش عالی و همچنین میزان مشارکت اندک زنان در امور اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و ساختار معیوب برنامه ریزی کشور است.

وی افزود: سوء مدیریت در برنامه ریزی کشور از سال ۱۳۸۰ و با انحلال سازمان مدیریت تشدید شد و ما بر خلاف دارا بودن ۷۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی در این سالها نرخ رشد اقتصادی منفی داشتیم.

وی با بیان اینکه ساختار بازار کار در جامعه سنتی است و مطابق با سیستم آموزش عالی کشور نیست ادامه داد: کشور ما در رفع شکاف های جنسیتی رتبه ۱۳۷ در دنیا را دارد و بر خلاف رشد زنان تحصیل کرده امکان شاغل شدن زنان بسیار پایین است.

طلاق در صدر آسیب های اجتماعی است

در این مراسم مرضیه محبی قاضی سابق دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: امروز در دنیا بر خلاف پیشرفت های گسترده در زمینه علم و تکنولوژی و حتی در عرصه حقوقی هنوز خشونت علیه زنان متوقف نشده است.

وی با اشاره به اینکه بذر تمام خشونت ها در دامان زنان خشونت دیده پرورده می شود، گفت: تا زمانی که در یک جامعه جنسیت دلیل تفکیک قرار داده شود بشر به توسعه دست نخواهد یافت.

محبی افزود در صدر تمام آسیب های اجتماعی بحث طلاق است و شیوع این پدیده به دلیل سلطه بی اعتمادی و زوال احساس و عواطف است.

عضو کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی گفت: امروز شعار کنترل طلاق داده می شود اما کاری در این راستا انجام نشده و قوانین خانواده همان قوانینی هستند که در شروع قانون گذاری در ایران تصویب شده اند در حالی که گذشت زمان تغییر این قوانین را ضروری ساخته است.

وی در این رابطه به قوانین تمکین زنان از همسر و حق طلاق اشاره کرد که باید تغییر پیدا کنند و تاکید کرد: متاسفانه تا به امروز قانونی راجع به مردانی که مرتکب خشونت علیه زنانشان می شوند تصویب نشده است.

محبی با بیان اینکه در دنیا حقوق کیفری متحول شده است ادامه داد: شعار دولت اعتدال توسعه است و این امر محقق نمی شود جز با حضور زنان در جامعه و تا زمانی که نهاد خانواده از قوانین مرد سالار حمایت می کند نمی توان انتطار توسعه داشت.

وی در پایان گفت: یک قدم مهم در این راستا مطالبه سهم خاصی برای زنان در مجلس است که امروز این سهم با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بسیار اندک است.

نرخ بیکاری مردان با اشتغال بانوان در جامعه مرتبط نیست

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این همایش گفت: بیکاری در جامعه و در بین مردان ارتباطی با اشتغال بانوان در جامعه ندارد.

هما زنجانی زاده افزود: آمار مشارکت اقتصادی زنان تنها ۱۲ درصد است و علت بیکاری مردان ارتباطی به اشتغال زنان ندارد.

وی گفت: اگر نگاه اجمالی به آمار آسیب های اجتماعی بیندازیم نرخ طلاق، خود کشی، اعتیاد و فرار از خانه افزایش یافته که این نشان از بی توجهی به ریشه های اجتماعی این پدیده ها است.

زنجانی زاده بیان کرد: باید نیازهای افراد در چارچوب فرهنگ تجلی پیدا کرده و سرکوب نشوند چرا که نیاز ها از بین نمی روند.

وی ادامه داد: نیاز به کار، احترام و امنیت باید در وجود افراد به نحو مطلوبی پاسخ داده شوند در صورت سرکوب به بخش ناخود آگاه رفته و بیماری افسردگی را در پی دارد که عواقب آن به صورت خود کشی و اعتیاد و قتل و طلاق در جامعه متجلی می شود.

وی افزود: حل تمام این مسائل در گرو حل مسئله زنان است و امروز زنان نیاز به آگاهی بیشتری داشته و خطری که امروز جامعه را تهدید می کند نه بی سوادی بلکه کم سوادی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: مهمترین گام در جهت تعالی زنان مجهز شدن آنان به تفکر انتقادی است و برای این هدف زنان باید در مجامع و تشکل های گوناگون مجال بحث و گفت وگو پیدا کنند.

وی تاکید کرد: آموزش نخستین قدم در راستای توانمندسازی زنان است و مرحله بعد مجهز شدن به تفکر انتقادی به منظور تغییر مطلوب است.

زنجانی زاده یاد آور شد اینها مقدمه ای برای ساختن جامعه قدرتمند است که در آن آسیب های اجتماعی در پایین ترین حد خود باشد و اکنون وقت آن است که در بسیاری از قوانین در رابطه با زنان تجدید نظر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار