رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام:
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام، گفت: در سال گذشته بیش از ۶۵ هزار نوبت بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی انجام شد که در این بازدیدها به ۱۵۹۵ مورد از مراکز تذکر کتبی بهداشتی داده شد و بیش از ۵۶ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵ 14 May 2024
به گزارش تابناک ایلام؛ محمدحسین ابراهیم‌پور رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، در رابطه با ارتقای بهداشت و سلامت جامعه گفت: بخش مهمی از ارتقای سلامت و بهداشت جامعه با تامین فرآورده‌های خام دامی و لبنی سالم تحقق می‌یابد که بخشی از وظایف دامپزشکی استان ایلام، کنترل بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی است که به صورت مستمر توسط بازرسین بهداشتی در سطح استان انجام می‌شود.
 
وی افزود: در راستای سلامت و بهداشت عمومی و نظارت بر اقلام و فرآورده‌های خام دامی، استحصالی و خوراک و نهاده‌های اولیه مصرفی در واحد‌های دام طیور استان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۵ هزار نوبت بازدید توسط بازرسین اداره کل دامپزشکی استان ایلام از مراکز موضوع ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام گرفته است، که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ این بازدیدها ۱۶ درصد افزایش یافته است.
 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، ادامه داد: در این بازدیدها به ۱۵۹۵  مورد از مراکز تذکر کتبی رعایت مسائل بهداشتی داده شده و بیش از ۵۶ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شده است.
 
ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: در همین راستا ۱۵۰۲ مورد نمونه‌گیری جهت قضاوت محصولات مختلف گرفته شده و تعداد ۳۲۱ واحد متخلف به مراجع قضائی و تعزیراتی معرفی و تعداد ۹ واحد پلمپ شده است.
 
وی تصریح کرد: همچنین در رابطه با خوراک دام و نهاده‌های اولیه خوراک دام  بر بیش از  ۳۰ هزار کیلوگرم انواع نهاده اولیه نظارت و بازرسی انجام شد که این مهم حاصل نظارت مستمر و شبانه‌روزی کارشناسان دامپزشکی است.
 
این مقام مسئول اظهار داشت: در سال گذشته با اجرای طرح تحول نظارت بهداشتی که کلیه مراکز تحت نظارت شهرستان‌ها دسته‌بندی و بازدید از این مراکز به صورت هدفمند و براساس برنامه ابلاغی صورت پذیرفت، همچنین برای اولین بار کلیه اکیپ‌های نظارتی شهرستان‌ها در طرح تشدید نظارت ایام اربعین به صورت دوره‌ای به شهرستان مهران و شهرستان‌های مسیر اربعین مراجعه و در این طرح مشارکت کردند.
 
وی در پایان یادآور شد: در سال ۱۴۰۳ سامانه بازرسی و نظارت بهداشتی بینای ایلام که قابلیت مانیتورینگ آنلاین خط سیر بازرسین بهداشتی ادارات شهرستان و حضور و غیاب مسئولین فنی را دارا است، راه‌اندازی می‌شود. از دیگر مزایای راه‌اندازی این نرم‌افزار امکان دسترسی به سوابق انتظامی (پلمپ واحد) و سوابق قضائی (دادگاه و تعزیرات)، سوابق اخطار و ضبط محموله مرکز در زمان بازدید، امکان دسترسی به مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در هر زمان و مکان، امکان گزارش‌گیری و بررسی عملکرد بازرسی مواد خام شهرستان و یا استان در لحظه و قابلیت نصب نرم‌افزار بر روی موبایل و یا تبلت و بی‌نیازی به تجهیزات اضافی و یا صرف اعتبار خاص از دیگر مزایای مهم استفاده از این نرم‌افزار است.
 
ابراهیم‌پور اشاره کرد: کارشناسان دامپزشکی حین بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، بلافاصله نتیجه بازرسی را به سرورها انتقال می‌دهند و در این بازرسی‌ها زمان و مکان بازرسی قابل رصد و حتی‌امکان تصویربرداری و ارسال به صورت آنلاین وجود دارد، که امیدواریم طرح تحول نظارت با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید و مصرف گوشت‌های بدون هویت و تهیه شده در مراکز غیرمجاز خودداری کنند، ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا و خطر تب کریمه کنگو که شناسایی تب کنگو در حیوانات آسان نیست و برای پیشگیری از بروز بیماری در جوامع انسانی باید از فرآورده‌های خام دامی زیر نظر سازمان دامپزشکی استفاده کرد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار