فصل وفور چغندر در راه است. بدون شك چغندر شما را نيز ياد لبوي قرمز شب يلدا مي‌اندازد. اما تا آن زمان صبر نكنيد. همين كه چشمتان به اين سبزي پرخاصيت افتاد آن را خريداري كرده و به منزل ببريد. به‌ويژه اگر اهل ورزش هستيد و از مشكلات كبدي رنج مي‌بريد.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 25 October 2015
تابناک بوشهر: چغندر؛ اين سبزي پرخاصيت سرشار از فيبر و پروتئين، انرژي زا و درمانگر بوده و براي ارتقاي سلامت بدن و بهبود برخي از مشكلات مانند مشكلات كبدي موثر است. در اين مطلب شما را با تأثير مثبت چغندر در سلامت كبد بيشتر آشنا مي‌كنيم.

چغندر هميار كبد

آرمان در ادامه نوشت: فصل وفور چغندر در راه است. بدون شك چغندر شما را نيز ياد لبوي قرمز شب يلدا مي‌اندازد. اما تا آن زمان صبر نكنيد. همين كه چشمتان به اين سبزي پرخاصيت افتاد آن را خريداري كرده و به منزل ببريد. به‌ويژه اگر اهل ورزش هستيد و از مشكلات كبدي رنج مي‌بريد. اين سبزي علاوه بر اينكه براي ورزشكاران بسيار مفيد است تأثير زيادي در حل مشكلات كبدي دارد. متأسفانه اين روزها به دليل سبك زندگي نادرست و بي‌تحركي و غيره كبد همه ي ما در معرض آسيب است. بنابراين لازم است كه بيش از پيش به فكر سلامت اين اندام پرتلاش باشيم.
 

سرشار از آنتي اكسيدان

چغندر سرشار از بتاكاروتن، كاراتنوئيدها و فلاوونوئيدها است كه همگي آنتي اكسيدان هاي قوي محسوب مي‌شوند. به‌طور كلي سبزيجات و ميوه هاي رنگي بيشترين ميزان آنتي اكسيدان ها را‌دار مي‌باشند. هر ماده ي غذايي حاوي اين تركيبات مغذي براي تصفيه و تميزي كبد موثر بوده و به‌ويژه براي افرادي كه از كبد چرب رنج مي‌برند مفيد است. نتايج يك پژوهش باليني كه در سال 2012 در مجله ي New England Journal of Medicine به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد مصرف آنتي اكسيدان ها باعث كاهش چشمگير ميزان چربي كبد و التهاب آن مي‌شود. اين بهبودي ويژه مربوط به وجود نوعي از آنتي اكسيدان ها به نام «بتالائين» است كه قدرت زيادي داشته و براي پيشگيري از پيري بسيار موثر است. براي جذب هر چه بيشتر اين آنتي اكسيدان ها حتماً به چغندر اعتماد كنيد چون سرشار از اين تركيبات مغذي است.

براي تصفيه خون

چغندر حاوي پتاسيم بوده و براي تنظيم فشار خون فوق‌العاده است. اين سبزي باعث كاهش كلسترول بد خون (LDL) مي‌شود. ميزان بالاي فيبر، منيزيم، فسفر، اسيد فوليك و ويتامين هاي A، B و C اين سبزي را به يك گنجينه ي كم نظير تبديل كرده است. بنابراين توصيه مي‌شود براي تصفيه خون و برطرف كردن مواد سمي‌از مصرف چغندر غافل نشويد. بهترين شيوه براي بهره مندي از خواص چغندر در جهت درمان كبد و تصفيه خون مصرف خام آن است. بنابراين بهتر است كه چغندر را به صورت رنده شده، داخل سالاد يا به همراه هويج رنده شده مصرف كنيد. مي‌توانيد مقداري روغن زيتون و ليموترش نيز به اين سبزي اضافه كنيد.

فعال كردن سوخت و ساز

چغندر براي افرادي كه دغدغه اضافه وزن دارند و به دنبال راهي مطمئن براي لاغري هستند نيز مفيد است. چون يك ماده غذايي انرژي زا، سيركننده و سرشار از فيبر است. به عنوان مثال اگر شما قبل از غذا يك ليوان آب چغندر ميل كنيد مواد مغذي فوق‌العاده اي جذب مي‌كنيد كه باعث ايجاد سيري نيز مي‌شوند و شما را از پرخوري و ريزه خواري بين وعده هاي غذايي خلاص مي‌كنند. چغندر به دليل داشتن فيبر فراوان به تصفيه و پاكسازي بدن كمك زيادي مي‌كند. اين سبزي پرخاصيت با تحريك عملكرد روده ها و پيشگيري از يبوست از احتباس آب در بدن و همچنين تجمع توكسين ها جلوگيري مي‌كند. چغندر با ممانعت از تجمع چربي ها در سلول هاي كبدي به كنترل عملكرد آن كمك زيادي مي‌كند. اگر مي‌خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را فعال تر كنيد نيز مي‌توانيد به اين سبزي اعتماد كنيد چون همزمان باعث بهبود عملكرد كبد و روده ها مي‌شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار