مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خبر داد:
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: 51 درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی "اهداکننده مستمر" هستند.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 26 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: نیاز به خون همیشگی بوده و هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و از هر سه نفر نیز یک نفر در طول زندگی خود به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون، عنوان کرد: حدود 49 درصد از اهداکنندگان خراسان رضوی در مشهد و حدود 51 درصد از اهداکنندگان استانی اهداکنندگان مستمر هستند.

اسلامی گفت: هر فرآورده خونی زمان نگهداری و مصرف محدود و مشخصی دارد و بیمارانی نظیر مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی برای ادامه حیات و زندگی خود نیازمند دریافت مداوم خون و فرآورده‌های آن هستند و اگر هر نفر در هر سال حداقل 2 نوبت خون خود را اهدا کند، منابع قابل اطمینانی از خون و فراورده‌های خونی را می‌توان برای بیماران نیازمند تأمین کرد.

وی افزود: فواصل میان دو نوبت اهدای خون نمی‌تواند کمتر از سه ماه باشد و بسیاری از مردم که در این امر خداپسندانه مشارکت دارند زمان‌های خاصی را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند و با وجود این‌که میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی را افزایش می‌دهد اما تغییری در میزان نیاز و مصرف آن ایجاد نمی‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که نیاز به خون همیشگی است، بیان کرد: نیاز به خون تنها به زمان خاصی معطوف نمی‌‌شود و باید توجه داشت ذخایر خون و فراورده‌های خونی دچار نوسان نشوند.

اسلامی گفت: از آنجا که فرد اهداکننده تا سه ماه دیگر امکان اهدای خون خود را ندارد و عمر مصرف و نگهداری فرآورده‌هایی نظیر پلاکت و گلبول قرمز متراکم کوتاه و محدود بوده، ممکن است ذخایر خونی برای تأمین نیاز خونی بیماران پس از این ایام با مشکل مواجه شود.

اسلامی تصریح کرد: یک اهداکننده آگاه با در نظر گرفتن نیاز همیشگی به خون می‌تواند با اهدای خون منظم و مسئولانه خود این نقش را به خوبی ایفا کرده تا نجات بخش جان انسان‌ها در تمامی لحظات باشد.

وی تأکید کرد: مراکز درمانی برای درمان و نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی باید هرلحظه به این مهم که نجات دهنده جان انسان‌هاست دسترسی داشته باشند.

اسلامی بیان کرد: سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها متولی تأمین خون و فرآورده‌های خونی در کشور با تکیه بر نیت خیر و خداپسندانه اهداکنندگان خون که برای نجات جان همنوعان خود جهت اهدای خونشان به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند، رسالت خویش را که همانا تأمین خون کافی و سالم است، به انجام می‌رساند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به ثمرات مراجعات منظم اهداکنندگان خون، گفت: هر واحد خون اهدا شده برای مصرف بیماران به فرآورده‌های مختلفی تبدیل می‌شود و معمول‌ترین فرآورده‌های خونی مورد نیاز و مصرف بیماران شامل گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما هستند، اما هرکدام از این فراورده‌های خونی زمان نگهداری و مصرف محدود و متفاوتی دارند.

اسلامی تاکید کرد: مراجعه منظم جهت اهدای خون می‌تواند ضمن خدمت‌رسانی مداوم، همیشگی، بهتر و بیشتر به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی، سبب اطمینان خاطر این نوع بیماران شود.

وی گفت: امسال باید 145 هزار کیسه خون در خراسان رضوی تولید و به مراکز درمانی تحویل داده شود و از ابتدای سال تاکنون 70 هزار واحد تحویل شده و نخستین اقدام اورژانسی سازمان انتقال خون در زمان‌های وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بوده و ذخیره‌سازی خون مدام در حال پایش است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: در سازمان انتقال خون با مشکل بودجه مواجه هستیم که اگر این موضوع حل نشود این مجموعه را با بحران مواجه خواهد کرد؛ هر کیسه خون در 6 مرحله (از دریافت از اهداکننده تا تحویل به اهداشونده) 109 هزار تومان هزینه دارد و این مبلغ در هرسال بالغ بر 16 میلیارد تومان است.

اسلامی بیان کرد: در صورتی که بودجه اختصاص داده شده 5 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که به واقع کسری 10 میلیارد و 100 میلیون تومانی مشکلاتی ایجاد کرده و در مکاتبات صورت گرفته با استانداری خراسان رضوی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مسئولان امر قول مساعدی را جهت رفع این معضل دادند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به افزایش 10 درصدی اهداکنندگان خون در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، خاطرنشان کرد: در تاسوعا و عاشورای امسال و با توجه به سیاست‌های سازمان انتقال خون و اجرای طرح نذر خون، در مجموع تعداد 1859 نفر به پایگاه‌های فعال اهدای خون مشهد مراجعه کردند که از این تعداد 1351 نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در سطح استان هم 2500 نفر به 8 پایگاه فعال خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد 2100 نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

اسلامی عنوان کرد: در این 2 روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد داوطلبان 10 درصد و تعداد اهداکنندگان خون 6 درصد رشد داشته است و نسبت به متوسط اهدای روزانه سال گذشته در این دو روز 267 درصد رشد در مشهد و 240 درصد رشد در استان را شاهد بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در مجموع ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی 95 درصد از اهداکنندگان خون را آقایان و 5 درصد از آنان را بانوان تشکیل داده‌اند و از میان اهداکنندگان در این دو روز، 52 درصد اهداکنندگان مستمر و 28 درصد اهداکنندگان با سابقه بودند و 20 درصد دیگر هم برای نخستین بار در امر اهدای خون مشارکت کردند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر حضور فعال و مستمر مردم در امر اهدای خون، خاطرنشان کرد: همکاری مردم با سازمان انتقال خون بسیار خوب است و بسیاری از مردم به صورت پیامکی با این مجموعه در ارتباط هستند و هروقت که درخواست حضور کردیم، بلافاصله مراجعه داشتند و پرسنل این مجموعه هم در این ایام از زمان استراحت خود گذشتند تا خدمات‌رسانی مطلوب‌تری به عزاداران حسینی داشته باشند، حتی بازنشستگان سازمان انتقال خون در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

اسلامی تصریح کرد: به همه گروه‌های خونی نیاز داریم؛ بیشترین گروه خونی مورد نیاز در استان O- است و از افرادی که دارای این گروه خونی هستند درخواست داریم تا مشارکت بیشتری در این امر خیر و خداپسندانه داشته باشند.

وی تأکید کرد: طبق آمارهای صورت گرفته 95 درصد اهداکنندگان خون آقایان و 5 درصد بانوان هستند و از خانم‌ها درخواست داریم تا مشارکت بهتر و بیشتری در این امر خیر و خداپسندانه داشته باشند. در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی 8 پایگاه استان به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی کردند که شامل سه امام رضا(ع)، امید و شهرداری در مشهد و 5 پایگاه در شهرستان‌های تربت حیدریه، گناباد، نیشابور، سبزوار و قوچان بود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون داده شده، خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار در طرح نذر خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی دیدار چهره به چهره‌ای میان مردم و مسئولان مقابل درب ورودی پایگاه‌های اهدای خون داشتیم تا از مشکلات ازدحام جمعیت در زمان‌های خاص جلوگیری شود و با طرح نذر خون امر اهدای خون نیز مدیریت شد و تا دیگر خون‌دهی به زمان خاصی موکول نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار